اهمیت و جایگاه دوره­های دکترا در فرایند توسعه

توسعه یعنی تحول دروضعیت موجود وحرکت بسوی شرایط بهتر.توسعه یک جامعه درسطح ملی ودر­نهایت توسعه جامعه بشری در سطح جهانی مستلزم توجه عمیق به رشد فکری ومعرفتی افراد جامعه ازطریق نظام­های آموزشی است. تلاش نظام­های آموزشی در تربیت نیروی انسانی طیف گسترده­ای از مقاطع مختلف؛ از مقطع پیش­دبستانی گرفته تا دکترا را در بر­می­گیرد. در این طیف، مقطع دکترا به­دلیل تربیت اندیشه­هایی که بیشترین و عمیق­ترین تأثیر را در فرایند توسعه دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. به­همین­دلیل، راه­اندازی دوره­های دکترا در دانشگاه­های داخل و یا اعزام دانشجو به کشورهای پیشرفته برای تحصیل در این مقطع مورد­توجه خاص دولت­های مترقی بوده و هست.

هدف­های دوره دکترا

دوره دکترا  ، به­منزله یکی از عالی­ترین مقاطع علم­جویی و دانش­پژوهی در نظام آموزش عالی، هدف­ها و فلسفه خاصی را دنبال می­کند. مهم­ترین هدف کلی از تشکیل چنین دوره­ای، فراهم آوردن محیط و شرایط لازم برای آنانی است که طالب ورود به سطح عالی­تری از حقیقت­جویی و درک عمیق­تر مفاهیم و پدیده­های جهانی به­منظور کسب توانایی ذهنی مؤثر بر فرایند توسعه جامعه هستند. بر­این­اساس، هر دانشگاهی که اقدام به تشکیل دوره­های دکترا می­کند، هدف­های ملموس­تری را تدوین می­کند .

روش های مختلف آزمون دکتری در ایران

آزمون غیرمتمرکز : در این روش پذیرش دانشجو درهر یک از رشته های تحصیلی دارای مجوز شورای گسترش آموزش عالی درمقطع دکتری داخل توسط دانشگاه وبراساس مقررات مربوط وبا نظارت وزارت صورت می­گیرد.دانشگاه باید تاریخ و نحوه برگزاری ازمون هر رشته و شرایط پذیرش و مهلت ثبت نام را از طریق روزنامه های کثیرالانتشار به اطلاع داوطلبان سراسر کشور برساند. دانشگاه همچنین باید شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو و سایر ضوابط و مقررات و اطلاعات موردنیار داوطلبان را به نحو مقتضی به اطلاع آنان برساند. بعلاوه دانشگاه موظف است مراتب فوق را حداقل دو ماه قبل از برگزاری آزمون به طور کامل به اطلاع معاونت آموزشی وزارت و سازمان سنجش آموزش کشور برساند.

سازمان سنجش آموزش کشور براساس اطلاعات دریافتی از دانشگاه ها نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی آزمون های دکتری اقدام می­نماید. بنحوی که داوطلبان بتوانند از طریق تماس مستقیم با سازمان مذکور در موقع مقتضی از برنامه و شرایط آزمون دکتری دانشگاه ها اطلاع حاصل نمایند.دانشگاه ها باید پس از بررسی مدارک ثبت نام داوطلبان، تعداد داوطلبان واجد شرایط شرکت در آزمون و ظرفیت پذیرش خود را به طور رسمی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال و سپس نسبت به صدور کارت ورود به جلسه ازمون برای داوطلبان اقدام نماید. دانشگاه موظف به رعایت زمان بندی­های مناسب در مورد تاریخ ارسال مدارک، مهلت ثبت نام، تاریخ برگزاری آزمون و اعلام نتایج آزمون می­باشد.

آزمون متمرکز : در این روش فرض بر این است اختیارات دانشگاه ها در پذیرش دانشجو در هر یک از رشته های تحصیلی محدودتر شده و وزارت علوم یا سازمان سنجش مجری بخش مهمی از آزمون گردد. یعنی وزارت یا سازمان سنجش در زمان مشخصی مستقیما تاریخ و نحوه برگزاری ازمون هر رشته و شرایط پذیرش و مهلت ثبت نام، شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو و سایر ضوابط و مقررات را از طریق روزنامه های کثیرالانتشار به اطلاع داوطلبان سراسر کشور برساند. همانند آزمون کارشناسی ارشد پس از دریافت و بررسی مدارک ثبت نام داوطلبان نسبت به صدور کارت ورود به جلسه ازمون برای داوطلبان اقدام نماید.

آزمون نیمه متمرکز : آزمون نیمه متمرکز در واقع تلفیقی است از دو روش متمرکز و غیرمتمرکز و تفاوت اساسی آن در نحوه برگزاری آزمون کتبی می­باشد.این آزمون با توجه به اهداف و سیاست های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمون های دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه ها در مقطع دکتری و افزایش چشمگیر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف از دانشگاه های گوناگون و همچنین تقاضای روزافزون آن ها برای ورود به دوره دکتری، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در نه گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی، پزشکی، زبان های خارجی و تربیت بدنی و علوم ورزشی طراحی و اجرا  می شود.

آزمون دکترا با چند محور و هدف اصلی شروع شده است، عدالت آموزشی و سامان­دهی پذیرش دانشجو در جهت نیازهای وزارت علوم و امور تحقیقاتی کشور از اهداف برگزاری این آزمون است. در واقع هدف این است که وزارت علوم بتواند پذیرش دانشجوی دکترا را مدیریت کند و در این میان سازمان سنجش هم صرفا یک سازمان مجری است. به شیوه و مدل برگزاری این آزمون انتقاداتی وارد است اما برای نقد آزمون دکترا باید روش های قبلی پذیرش دانشجوی دکتری هم مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات آن روش ها دیده شود . باید بررسی شود که آیا برگزاری آزمون دکترای نیمه متمرکز مشکلات را کم کرده است یا به مشکلات گذشته مشکلی اضافه کرده است؟تا 3 سال گذشته 3 سیستم پذیرش دانشجوی دکترا در دانشگاه­های کشور وجود داشت در یک روش دانشگاه­ها فقط با امتحان زبان دانشجو را غربال می­کردند.

این نوع روش در دانشگاه­های تهران، اصفهان و تربیت مدرس برگزار می­شد. در تعدادی از دانشگاه­ها آزمون عمومی نیز برگزار می­شد اما در نهایت اوراق کسانی بررسی می شد که نمره آزمون زبان را آورده باشند. در روشی دیگر که در دانشگاه های شریف و امیرکبیر برگزار می شد یک آزمون عمومی در حد مقطع کارشناسی گرفته می شد و بر اساس آزمون 3 برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت می شدند. این روش پذیرش دانشجو 5 سال با پیمانکاری دانشگاه شریف و اجرای سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، در این آزمون سؤالات را سازمان سنجش طرح و برگزار می کرد و سرانجام نتایج را اعلام می کرد. روش سوم مختص دانشگاه­هایی بود که دانشجوی دوره دکترای کمی داشتند، این دانشگاه­ها فقط بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می کردند.یکی از اشکالات مطرح شده در آن زمان این بود که دانشگاه­ها از اواخر خرداد تا نیمه مرداد امتحانات خود را برگزار می­کردند و دانشجو به این دلیل وقت زیادی را درگیر بوده است .

در یک سری از رشته­ها برای داوطلبان تداخل ایجاد می شد. به همین دلیل داوطلبان شانس خود را فقط در یک یا دو دانشگاه می سنجیدند و سعی می کردند یا دانشگاه دوران کارشناسی ارشد خود را انتخاب کنند یا حتی در برخی مواقع دانشگاهی پایین تر از دانشگاه خود را انتخاب کنند، چرا که از ریسک پذیرفته نشدن هراس داشتند. همچنین از لحاظ هزینه نیز به داوطلبان فشار می آمد چرا که باید هزینه هایی حدود 50 یا 60هزار تومان برای هر دانشگاه پرداخت می­کردند. اعتراضات دانشجویی و ممانعت از تضییع حقوق دانشجویان توسط دانشگاه ها یکی از اهداف برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری بود، یکی از مواردی که باعث شده است بحث پذیرش دانشجوی دکترا بیشتر مورد توجه قرار گیرد تعداد زیاد داوطلبان این آزمون و اعتراضات زیادی است که در بحث پذیرش دانشجوی دکترا مطرح می شود.

در آن زمان دانشگاه­ها و گروه ­ها در پذیرش دانشجوی دکترا اختیار مطلق داشتند، دانشگاهی ممکن بود وجود داشته باشد که در تیپ یک قرار داشت اما دانشجویی پذیرش می کرد که در سطح پایین­تر بود یا پذیرش دانشجوی دکترا خیلی هم طبق قاعده و قانون برگزار نمی­شد.

منبع

احمدی سرشت،زکیه(1391)، شیوه های پذیرش دانشجوی دکتری،پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته سنجش واندازه گیری،دانشگاه روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0