اهمیت مطالعه گروه

به منظور شناخت رفتار اشخاص در سازمان ها لازم است ابتدا نیروهایی را که بر اشخاص اثر می گذارند و همچنین راه های اثرگذاری اشخاص بر سازمان ها را بشناسیم. رفتار اشخاص هم بر گروه اثر می گذارد و هم از گروه تأثیر می پذیرد. اقدامات گروه ها به شدت تحت تأثیر رفتار یکایک اعضا خود می باشد.

از نظر مدیریت، گروه کاری از جمله وسایل اولیه است که مدیران با استفاده از آن فعالیت های کارکنان را در جهت اجرای اهداف سازمان هماهنگ می کنند. مدیران علاوه بر هدایت رفتار کارکنان سازمان، مراودات بین گروه ها را نیز هدایت و هماهنگ می کنند. رفتار کارکنان رمز  موفقیت یا شکست یک گروه می باشد. منظور آن است که مدیران باید به نیازهای افراد و پویایی های بین افراد اگاهی داشته باشند، تا بتوانند گروه ها را به طور مؤثر و اثربخش اداره کنند.

انتخاب اعضای گروه؛ هماهنگی یا گوناگونی؟ 

چگونگی انتخاب اعضای گروه ها امری درخور توجه است. تناسب «فرد-گروه» به معنای تناسب بین فرد تازه استخدام شده و گروه کاری است. در دو دهه اخیر، سازمانها به طور معنا داري تغییر کرده اند. سازمانهایی که داراي ویژگیهاي عدم تمرکز و جهانی شدن، هستند و توسط تکنولوژي اطلاعاتی و رهبري مبتنی بر تیم کارشان را تسهیل می کنند. یکی از قابل توجه ترین این تغییرات، تغییر از سمت کار به صورت انفرادي به کارهاي با مبناي تیمی می باشد.

هنگامی که گروه ها موفق باشند، داراي توان بالقوه جهت ارائه بسیاري از مزیتها همانند انعطاف پذیري و خلاقیت فزاینده هستند و چنانچه با شکست مواجه شوند، منابع قابل توجهی را تلف کرده اند. از این رو، سازمانها باید به حداکثر کردن احتمال موفقیت تیمها توجه کنند. یکی از ساده ترین راههاي انجام این امر، تمرکز بر اعضاي گروه است. در واقع موفقیت یک گروه موکول به داشتن ترکیب بهینه از افرادي است که در همکاري با یکدیگر توانا باشند.

پس از مروری بر ادبیات تناسب فرد با گروه، تفاوتهای این نوع تناسب، با تناسب فرد – شغل و تناسب فرد – سازمان بیان می شود و سپس تناسب فرد – گروه از دو بعد فرهنگی و شخصیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 منبع

 رستمی، رسول(1394)، عملکرد تشکیل گروههای کاری رسمی و نقش آن در چابکی نیروی کار، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0