اهمیت فناوری اطلاعات

در سال های اخیر صنعت فناوری اطلاعات به عنوان یکی از عوامل بازار در سرمایه گذاری توسعه ای در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته به گونه ای که آن را نه عنوان ابزار توسعه، بلکه به عنوان محور توسعه قلمداد می کنند. توجه به این صنعت به دلیل ماهیت اقتصادی صرف آن نبوده بلکه فناوری اطلاعات نقش فرآینده ای در تسهیل ارتباطات دارد. فناوری اطلاعات موجب شکل دهی انقلاب اطلاعاتی در جهان شد و چهارچوب کلاسیک توسعه را از سرمایه محوری به دانش محوری تغییر داده است.

در عصر فناوری اطلاعات ، سازمان ها به سازمان های الکترونیک تبدیل شده اند و کارکنان خارج از فضای فیزیکی به فعالیت مشغول اند. علاوه بر این تغییرات فناوری و نیروی بی حد و مرز اینترنت باعث شده است که مشتریان بیش از گذشته به سازمان نزدیک شوند. به گفته یکی از مدیران شرکت مایکروسافت هر زمان احساس شکست کردید از مشتریان خود سوال کنید و همکاری آنها در پیشبرد اهداف سازمان کمک بگیرید.

در عصر اطلاعات بر عکس عصر صنعت که کارها تکراری بود و حضور فیزیکی کارکنان در محل کار ضروری می نمود ، کارمندان می توانند کار خود را در هر زمان و مکانی انجام دهند و بخش عمده کار بدون سرپرستی و به عنوان عضوی از یک تیم مدیریت به انجام می رسد. در بعد ساختار فیزیکی ، عصر اطلاعات منجر به استقلال کار از فضا و زمان گردیده و در بعد ساختار اجتماعی نیز تحقیقات از گرایش ساختار اجتماعی به سوی ساختار ارگانیک و منعطف حکایت دارد. با توجه به رشد و توسعه همه جانبه فناوری اطلاعات و نفوذ آن در سطوح مختلف سازمانها ، لزوم به کارگیری برنامه های راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات بیش از پیش نمایان می شود . این طرحها جهت برخوردی نظام مند با مقوله ، سرمایه گذاری و کسب نتایج بهتر در این حوزه طراحی ، تدوین و پیاده سازی می شود . از این رو استفاده استراتژیک از فناوری اطلاعات به عاملی کلیدی برای سازمان ها جهت کسب مزیت رقابتی و هچنین هم داستان نمودن استراتژی های فناوری اطلاعات با اهداف سازمانی ، تبدیل شده است .

سرمایه گذاری و فناوری اطلاعات شامل سرمایه گذاری و ماشین های دفتری و تجهیزات و ارتباطات می گردد در سال 1996 سرمایه گذاری براساس نرخ جاری دلار ، بالغ بر 8/11 میلیون دلار برابر با 6/9 درصد کل سرمایه گذاری در بخش تجاری بوده است . سهم ماشین های اداری ، 2/6 درصد (65 % از کل سرمایه گذاری فناوری اطلاعات) بوده است که نسبت به 9/2 درصد سال 1981 تقریباً 2 برابر است. سهم سرمایه گذاری در تجهیزات فناوری از اطلاعات در سال 1996 برابر 3/3 درصد نسبت به 6/2 درصد سال 1981 رشد چشمگیری داشته است سرمایه گذاری براساس نرخ ثابت دلار (سال 1986 ) در سال 1996 بالغ بر 4/35 میلیون دلار و معرف 5/29 درصد از کل سرمایه گذاری بخش تجاری بوده است. سهم ماشین های اداری 5/25 درصد (86 درصد کل سرمایه گذاری ) و سهم سرمایه گذاری در تجهیزات ارتباطات دور 4 % بوده است که این سرمایه گذاری ها حاکی از اهمیت فناوری اطلاعات و نقش دوگانه ای است که برای فناوری مطرح است که اولین نقش آن به عنوان یک فناوری تولیدی و نقش دوم آن به عنوان یک فناوری هماهنگ کننده است ، مطرح است.

طبق گزارش اکونومیست در سال 2008 ایران در بین 66 کشور در زمینه ایجاد محیط رقابتی بوسیله IT نمره 5/16 را از صد کسب کرده است که بعد از کشورهایی چون الجزایر و نیجریه ، پاکستان ، آذربایجان ، ویتنام ، بنگلادش ، قزاقستان ، اندونزی ، اکراین ، و اکوادور ، پرو ، سریلانکا ، مصر ، کلمبیا و ونزوئلا که رتبه 51 تا 65 را دارند از آن خود کرده است این در حالی است که در خاورمیانه ، مالزی با رتبه 36 و ترکیه با 38 وضعیت بهتری دارند و آمریکا با 4/86 درصد از صد نمره مقام اول را دارا است .

 ضرورت وجود زیر ساخت ها یی برای فناوری اطلاعات:

استفاده از فناوری اطلاعات نیاز به تجهیزات و زیرساختهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که نبود این زیر ساخت ها مانع از انتقال اطلاعات و ایجاد ارتباطات بین سازمان ها می گردد یکی از این زیرساخت ها ضریب نفوذ اینترنت است . حجم اطلاعاتی که بین اروپا و آمریکا جابجا  می شود 231 برابر حجم اطلاعاتی است که بین خاورمیانه و امریکا رد و بدل می شود . طبق آمار سال 1384 کاربران اینترنت در ایران 5/3 میلیون نفر در کشور کره ، 350 میلیون نفر بوده است و ضریب نفوذ اینترنت در ایران 5 % ، و در کره جنوبی 65 % است و فاصله دیجیتالی ایران و اروپا 13 برابر است .

مزایای فناوری اطلاعات:

  • برخی مزایای فناوری اطلاعات به زیر بیان شده است :
  • بهبود عملیات سازمان
  • توانایی انجام محاسباتی که قبلاً میسر نبوده است.
  • کاهش فعالیت ها و کارکردهای دفتری
  • بهبود در کیفیت و دقت در کارها
  • بهبود تصمیم گیری
  • ارتباطات و هماهنگی بیشتر در سطح موسسه
  • بهبود خدمات مشتریان
  • ایجاد پیوند بین مشتریان و تدارک کنندگان کالا
  • کاهش زمان فرایند کار
  • پشتیبانی از استراتژیهای سازمان
  • بهبود رقابت
  • بهبود طراحی مجدد فرایند کار
  • سازمان دهی و طراحی مجدد سازمان از طریق متغیرهای فناوری اطلاعات
  • اتوماسیون تصمیمات اداری
  • نیاز کمتر به تخصص برای برخی تصمیمات
  • اتکا کمتر به متخصصان برای حمایت از مدیران عالی
  • قدرت و اختیار دادن به سطوح میانی و پایین مدیریت به خاطر پایگاه های دانش
  • تصمیم گیری بوسیله کارکنان غیر مدیریتی
  • توضیح مجدد قدرت میان مدیران و انتقال قدرت به پایین سازمان
  • پشتیبانی الکترونیک از تصمیمات پیچیده .

تأثیرات فناوری اطلاعات :

تحولات چند سال اخیر در فناوری اطلاعات باعث نفوذ اینترنت در بین عموم مردم در سطح جهان شده است. میزان دسترسی در سطح جوامع به حدی است که باعث شده از آن به عنوان ابزاری برای رفع اختیارات روزمره استفاده شود .تا سال 2005 میلادی تعداد کاربران اینترنت به یک میلیارد نفر خواهد رسید که در این سال منطقه آسیا ، اقیانوسیه و آمریکای لاتین بیشتر تعداد کاربران را خواد داشت در حال حاضر آمریکا با داشتن 34 درصد از کاربران اینترنت مقام اول ، اروپا با 29 % مقام دوم ، و آسیا و اقیانوسیه با 16 5 در رده های بعدی قرار دارند.

شمار کابران اینترنت در سال 2000 بیش از بیست میلیون بوده که این تعداددر سال 2005 حدود 1 میلیارد نفر است . یک سوم رشد اقتصاد آمریکا در محدوده سالهای 1999-1996 به طور مستقیم به گسترش اینترنت مربوط می شود در حال حاضر بیش از 2 میلیارد صفحه وب و بیش از 17 میلیون دامین (Damain) ثبت شده وجود دارد این حقایق بیش از هر چیز نشان می دهد که اینترنت اثر مهمی بر روی چگونگی ، چرایی ، و زمان و مکان کار مردم داشته است. بیشترین تاثیر اینترنت و فناوری اطلاعات بر قشر تحصیل کرده است . به ویژه افرادی که به طور مستقیم با فناوری اطلاعات و ارتباطات سروکار دارد از انجایی که افراد تحصیل کرده ، ماهر و علاقه مند به موفقیت در موقعیت های مهم سلسله مراتب سازمانی مشغول به کارند اثر بیشتری را بر موقعیت همه جانبه سازمان دارند.

افزایش توان و سرعت تولید اطلاعات ، ارزان شدن نسبی قیمیت سخت افزار و نرم افزارهایی در اوج استفاده از سیستم های مکانیزه ، باعث بوجود آمدن نظام های اطلاعاتی بهینه و دسترسی سریع و آسان به اطلاعات امکان انجام محاسبات و مبادله داده ها با سرعت بسیار بالا و در پهنه جغرافیایی وسیع تر و دسترسی مشترک و همزمان به منابع اطلاعاتی شده است این تحولات باعث ایجاد تغییرات اساسی در نحوه کسب و کار از جمله پدید آمدن تجارت الکترونیکی و تجارت های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع مربوط شده است در سال 2000 ، 10 کشور اول دنیا در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تقریباً 80 درصد بازار جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در اختیار داشتند و 10 کشور سطح پایین دنیا در زمینه ICT کمتر از یک درصد بازار را در اختیار داشته اند. شکاف دیجیتالی و فاصله روز افزون کشور توسعه نیافته از کشورهای توسعه یافته در دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از این فناوری ها برای بهبود بهره وری و کارایی فرایند در همه بخش های زندگی در سطح خرد و کلان است ، همچنین این پدیده به مفهوم به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد زیرساخت مناسب برای مشارکت فعال در تولید دانش و فناوری اطلاعات و ارتباطات و مصرف ابزار و کالا و خدمات دیجیتال است.

منبع

غلامی ماتک، محدثه(1391)، تاثیر سبک رهبری بر پذیرش تکنولوژی اطلاعات توسط کارکنان، مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0