اهميت درگیری شغلی

بررسي درگیری شغلی موضوع سازماني با اهميتي است، چرا که اکثر محققان اين متغير را به عنوان يک تعيين‌کننده اصلي اثربخش بودن سازماني و انگيزش فردي مد نظر قرار مي‌دهند و آن را متغيري مي‌دانند که بر عملکرد شغلي و ترک شغل و غيبت اثر مي‌گذارد.پيش‌بيني شده که کارمند دلبسته به شغل، اثر معناداري بر برون دادهاي مهم و متعدد سازماني دارد. تحقيقات انجام شده در ارتباط با بررسي اثر درگیری شغلي بر روي عملکرد کارمند، موفقيت کمي را به دست آورده‌اند.

برخي تحقيقات ديگر نيز نشان داده‌اند که درگیری شغلي براي پيش‌بيني رفتارهاي فرا نقشي (رفتار مدني سازماني) و رفتارهاي وابسته به نقش نيز مناسب است و رابطه مثبت و معنادار با اين دو متغير مهم سازماني دارد، به طوري که رابطه آن با عملکرد فرانقش قوي‌تر است و رفتارهاي مدني سازماني، تحت نظام پاداش و کنترل رسمي سازمان قرار نمي‌گيرند، ولي توسط متغيرهايي مانند تعهد و درگیری شغلي اداره مي‌شوند.

کوهن (2006)، دريافت که روابط بين درگیری شغلي و عملکرد در نقش و فرانقش، توسط عضويت گروهي – قومي و ارزش‌هاي فرهنگي معلمان، تعديل مي‌شود به خصوص اينکه اثر درگیری شغلي بر عملکرد در نقش براي يهوديان اسراييلي، منفي و براي عرب‌هاي اسراييلي مثبت بود. تحقيقات کينيکي  و همکاران (2002)، نيز نشان داده است که متغيرهاي نگرشي همچون خشنودي شغلي، تعهد سازماني و درگیری شغلي، اثرات مهمي بر برون دادهاي شغلي نظير عملکرد کاري، رفتار مدني سازماني و غيبت از کار دارند. درگیری شغلي به شدت تحت تأثير قرار مي‌گيرد و مي‌تواند به عنوان بازتابي از تجارب کاري درک شود.افراد ممکن است در پاسخ به ويژگي‌هاي معيني از موقعيت کاريشان، به شغلشان دلبسته شوند.براي مثال، همین طور که کارکنان درک بهتري پيدا مي‌کنند و ارزش‌ها و اهداف سازماني را مي‌پذيرند، احتمالاً بيشتر با شغلشان شناخته شده و بيشتر با آن درگير مي‌شوند. بون (2007)، در تحقيق خود نشان دادند که کار تيمي، قدرت، پاداش و شناخت که از عناصر مديريت منابع انساني و مديريت کيفيت فراگير هستند، رابطه مثبتي با درگیری شغلي کارکنان دارند. رابينو وايتز و هال (1997)، در مرور ادبيات پژوهشي درگیری شغلي يافتند که ويژگي‌هاي فردي مانند تحصيلات، جنسيت، سن، شدت نياز، سطح کنترل و ارزش‌ها با درگیری شغلي رابطه ندارند.

منبع

تعجبی، محمود(1395)، الگوی علّی احساس عدالت سازمانی با درگیری شغلی؛ آزمون نقش میانجی هویت سازمانی و خوش بینی، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0