اهداف درمان و ارزیابی در شناخت درمانی چیست ؟

مهم ترين هدف شناخت درماني بر طرف كردن سوگيري ها و تحريف هاي شناختي است . تحريف هاي شناختي بيمار مورد چالش قرار مي گيرد ، سنجيده مي شود و در مورد آن بحث مي شود تا اينكه احساسات ، رفتارها و تفكر مثبت تري به دنبال داشته باشد . در ايجاد اهداف شناخت درمانگران بر خاص بودن ، هدف هاي اضطراري و كار گروهي با مراجعان تأكيد مي كنند . اين هدف ممكن است بخش هاي عاطفي ، رفتاري و شناختي داشته باشد.

ارزيابي در شناخت درماني :توجه دقيق به ارزيابي و شناخت مشكلات مراجع ، هم در آغاز درمان و هم در كل فرايند جلب مي شود درمانگر ممكن است به طور واضح مشكلات مراجع را درك و تشخيص دهد . همانطور كه ارزيابي ادامه مي يابد ، تمركز فقط بر افكار و احساسات و رفتارهاي خاص مراجع نيست ، بلكه همچنين بر كارآيي فنون درماني كه اين افكار و احساسات را تحت تأثير قرار مي دهند ، تأكيد مي شود . فنون ارزيابي كه شناخت درمانگران مورد استفاده قرار مي دهند عبارتند از : مصاحبه با مراجع ، كنترل خود ، نمونه گيري فكر ارزيابي عقايد و فرضيات و پرسشنامه هاي خودسنجي است . در مصاحبه ، تاريخچه رشدي ، تجربيات تلخ گذشته ، تاريخچه پزشكي و روان پزشكي و اهداف مراجع ، ارزيابي مي شود . منظور از خودكنترلي در اينجا بيشتر ثبت افكار اتوماتيك است كه گاهي صفحه افكار خوانده مي شود . در ثبت افكار ناكارآمد مراجع ابتدا افكار موقعيت را شرح مي دهد ، سپس يك هيجان را ارزيابي مي كند و سپس افكار اتوماتيك را ثبت مي كند . ثبت افكار روشي است براي بدست آوردن نمونه اي از الگوهاي شناختي فرد . از طريق پرسشنامه ها نيز مقداري از اين طرحواره ها و تحريف هاي شناختي مشخص مي شوند كه درمانگر ، در درمان به آنها توجه مي كند.

منبع

وفاییان ،معصومه (1393) ،مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و آرام سازی عضلانی در کاهش اضطراب ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علو تحقیقات کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0