انواع کسب‌ و کار الکترونیک

انواع کسب‌ و کار الکترونیک را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف موردبررسی و طبقه‌بندی قرار داد، یکی از رایج‌ترین طبقه‌بندی‌ها بر اساس ماهیت معاملات است که بر اساس این مبنا می‌توان انواع کسب‌وکارهای الکترونیک را به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد

کسب‌وکار به کسب‌وکار: این مدل الکترونیک به مدل بنگاه به بنگاه نیز معروف می‌باشد. در این مدل هم فروشنده و هم خریدار شرکت‌ها و بنگاه‌های کسب‌وکاری می‌باشند. این مدل شامل تراکنش‌های سیستم‌های اطلاعاتی بین سازمان و تراکنش‌های بازار الکترونیک می‌باشد. به ‌عبارتی‌ دیگر این مدل همان بازاریابی و ترخیص کالاها و خدمات به دیگر کسب‌وکارها می‌باشد. این مدل می‌تواند تمام فعالیت‌های خرید و تدارکات، مدیریت تأمین‌کنندگان، مدیریت موجودی، مدیریت کانال‌های توزیع، فعالیت‌های فروش، مدیریت پرداخت و خدمات پشتیبانی را تحت پوشش قرار دهد.ارائه خدمات دولتی به بنگاه‌هاو یا ارائه مجموعه خدمات از یک بنگاه به دولت یا نهادهای رسمی نیز در این طبقه قرار می‌گیرد.

کسب‌وکار (بنگاه) با مشتری: در این مدل کسب‌وکار، یک‌طرف، سازمان واقع‌شده و در طرف دیگر افراد یا همان مشتریان قرار دارند. از این مدل به‌عنوان ارائه مجموعه خدمات بازاریابی و ترخیص کالا و خدمت به‌طور مستقیم برای مشتریان نیز یادشده است. این مدل شامل تمامی مبادلات و تراکنش بین شرکت‌ها و مشتریان می‌باشد. به عبارتی ساده‌تر به مجموعه تراکنش‌های خرده‌فروشی با خریداران انفرادی B2C می‌گویند.ارائه خدمات دولتی به مشتریان و مصرف‌کنندگان نیز در این طبقه قرار می‌گیرد.

مشتری با مشتری: در این مدل در هر دو طرف – به‌عنوان خریدار و فروشنده – خود افراد قرار می‌گیرند و شامل تمامی مبادلات بین مصرف‌کنندگان می‌باشد. مثلاً فروش ماشین‌آلات، تبلیغات خدمات شخصی در اینترنت و فروش دانش و مهارت از مدل‌های کسب‌وکاری C2C می‌باشد.

کسب‌وکار باواسطه: در این مدل برای کالاها و خدمات در وب‌سایت‌های تجاری، بازاریابی صورت می‌گیرد و در قبال این کار کمیسیون دریافت می‌شود.

تجارت الکترونیک غیر کسب‌وکاری: این نوع کسب‌وکار الکترونیک که بیشتر توسط مؤسسات غیرانتفاعی استفاده می‌شود به دنبال کاهش هزینه‌ها بهبود عملیات و رضایتمندی مشتری می‌باشد. به عبارتی هدف از به‌کارگیری این مدل، کسب منفعت و درامد به‌صورت مستقیم نمی‌باشد.

کسب‌وکار با کارمندان: در این مدل تمامی فعالیت‌های داخلی یک سازمان مانند فروش محصولات شرکت‌به‌کارمندان، آموزش آنی آن‌ها و تبادل اطلاعات میان واحدها توسط اینترنت انجام می‌شود.

برای بازارهای متفاوت که در طبقه‌بندی‌های فوق به آن‌ها اشاره شد، می‌توان سه ویژگی بارز مشترک دسترسی (توانایی برای اتصال با تعداد گسترده‌ای از بازیگران یا محصولات بدون توجه به مرزهای جغرافیایی)، غنی‌سازی و توانگری (ایجاد یکپارچگی اطلاعات، حذف عدم تقارن‌ها در اطلاعات، ارتباطات یک‌به‌یک و مساوی میان شرکت و مشتری) و نمایش دیجیتالی(عدم حضور تماس‌های فیزیکی در یک کسب‌وکار) را بیان کرد.

منبع

ملاجعفر، الناز(1397)، شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی و فروش در وب سایت های اینترنتی B2C در شهر تهران (در حوزه لوازم خانگی)، پایان‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0