انواع کارآفرینی

  کالینز و مور در سال 1970 اولین محققانی بودند که در مطالعات خود بین کارآفرینان تمایز قائل شدند. آن‌ها معتقد بودند که باید بین کارآفرینانی که شرکت ­های جدید تاسیس می­کنند و افرادی که در سازمان‌های موجود فعالیت کارآفرینانه انجام می­ دهند تفاوت قائل شویم. نوع شناسی­های متعددی از کارآفرینی ارائه شده است. یکی از این دسته­ بندی­ها را کورنوال و پرلمن انجام داده­اند و کارآفرینی را به سه دسته:کارآفرین مستقل، کارآفرین درون سازمانی و کارآفرین سازمانی یا سازمان کارآفرینانه تقسیم می­کنند.کارآفرینی مستقل یا فردی فرآیندی است که یک کارآفرین طی می­کند تا فعالیت کارآفرینانه­ای را به­ طور مستقل به انجام برساند.کارآفرینی درون سازمانی فرآیندی است که یک کارآفرین طی می­کند تا فعالیت کارآفرینانه­ای را در یک سازمان به ثمر برساند.کارآفرینی سازمانی، فرآیندی است که سازمان طی می­کند تا تمام کارکنان بتوانند در نقش یک کارآفرین انجام وظیفه کنند.

 اگر یک فرد آغازگر فعالیت‌های مخاطره­آمیز در شرکت باشد به این فرآیند کارآفرینی سازمانی و به فرد مورد نظر کارآفرین سازمانی گفته می­شود و اگر کل شرکت و کارکنان دارای روحیه کارآفرینی باشند از آن به­عنوان کارآفرین شرکتی یا درون سازمانی نام برده می­شود.

 علاوه بر تقسیم ­بندی فوق آکباساران و وستهد در سال 2003تقسیم بندی دیگری از کارآفرینی بیان نموده ­اند: کارآفرین سنتی و کارآفرین نوظهور، چندین مطالعه بینکارآفرینان سنتی و کارآفرینان نوظهور تمایز قائل شده است.کارآفرینان نوظهور افرادی هستند که از تجربه قبلی مالکیت مستقل تجاری در یک کسب و کار برخوردارنمی ­باشند و در مقابل کارآفرینان سنتی افرادی هستند که درحال حاضر یا در گذشته یک یا چند تجربه مستقل را از خود داشته ­اند. از آن­جایی­ که تجربه عامل مهمی در شکل­ گیری معلومات محسوب می­شود توجه در تفاوت­های بین کارآفرینان سنتی و نوظهور می­ تواند بینش مهمی را در خصوص ناهمگنی موجود در رفتار کارآفرینی در اختیار ما بگذارد.بخشی از مطالعات انجام شده در زمینه تفاوت­های کارآفرینان سنتی و نوظهور درباره پیش­ زمینه­ ها و ویژگی­های آنان بوده است. این دو محقق دریافتند که بین کارآفرینان سنتی و نوظهور از لحاظ جستجوی اطلاعات تفاوت معنی­ داری وجود ندارد، اگر چه احتمال آنکه کارآفرین سنتی فرصت­های بیشتری را شناسایی کند بیشتر است و این خود ناشی ازت فاوت­های شناختی آن‌ها است.

منبع:

نسرانی، غلامرضا(1394)، بررسی رابطه ساختار سازمانی و کارآفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقر در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه خوارزمی.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0