انواع وابستگی به اینترنت

وابستگی به روابط جنسی مجازی

اینترنت به خاطر داشتن سه ویژگی مهمترین منبع اشاعه هرزه نگاری است. این سه ویژگی عبارتند از:

  •  قابلیت دسترسی آسان کاربران به آن.
  •  توانایی پرداخت بهای آن در سایت هایی که استفاده از آنها مستلزم پرداخت پول است.
  •  ناشناس ماندن مصرف کنندگان آن .

امروزه مطالب زیادی راجع به شیوع هرزه نگاری و روابط جنسی مجازی در اینترنت در اتاق های گپ اینترنتی شنیده و یا خوانده می شود. اما چیزی که مردم درک نمی کنند، این است که هرزه نگاری اینترنتی، کسب و کار و تجارت بزرگی است. سایت های هرزه نگاری، بزرگترین بخش از فروش های تجارت الکترونیکی را تشکیل می دهند .

در این نوع اعتیاد، افراد وابسته تمایل شدیدی به مشاهده، دریافت و یا حتی تجارت موارد محرک جنسی و صحبت در این رابطه در اتاق های گفت و گوی خاص دارند .در یک بررسی کلی می توان دریافت که موضوع های شهوانی و هرزه نگاری در اینترنت فراوان و اغلب آزاد است. مطالعه ای که در سال 1999 صورت گرفت نشان داد که سی ویک درصد از کاربران متصل به اینترنت به سایت‏هایی اتصال داشته اند که مختص به روابط جنسی بوده است .

وابستگی به روابط مجازی

افرادی که دچار اعتیاد به گپ زدن و گفت و گوی اینترنتی می شوند، معمولا بیش از حد درگیر روابط اینترنتی هستند و احتمال اینکه به مسائل غیر اخلاقی نیز آلوده شوند، بالاست. دوستی اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را می گیرد. این اعتیاد در اکثر موارد منجر به شکست ازدواج ها و بی ثباتی در روابط خانوادگی می شود .

وابستگی به خرید، تجارت و مزایده

در حال حاضر خرید و فروش درون خطی رشد فزاینده ای در میان عموم یافته است. از این رو همه روزه شاهد افراد زیادی هستیم که دچار مشکلات ناشی از خرید و فروش درون خطی سهام از جمله خرید کالاها و سایر سایت های مزایده هستند .این وابستگی دربرگیرنده مقوله وسیعی از رفتارهایی است که می توانند شامل علاقه مفرط به قمار اینترنتی، خرید و یا معامله سهام باشد. این افراد به منظور افزایش سرمایه خود از کازینوهای مجازی، بازی های جذاب، حراجی های اینترنتی و یا بازارهای دلالی استفاده می کنند، اما این فعالیت ها اکثرا باعث نابودی سرمایه شده و به قیمت اهمال در دیگر وظایف شغلی و متزلزل شدن روابط خانوادگی تمام می شود.

وابستگی به جست و جو و ذخیره اطلاعات

وفور اطلاعات قابل دسترس در شبکه، نوع جدیدی از عادات گریزناپذیر کاوش و جستجوی اینترنتی را پدید آورده است. بدین ترتیب که افراد زمان بیشتری را جهت جمع آوری و سازماندهی داده هایشان صرف می کنند. افراط گری و کاهش میزان بهره وری کاری، از پیامدهای این نوع اعتیاد است .وابستگی به موسیقی و فیلم های کوتاه نیز صورت دیگری از وابستگی به ذخیره و جستجوی اطلاعات است که اشاره به آن در این قسمت حائز اهمیت است. براساس یک مطالعه، یکی از کاربران اشاره کرده است که حدوده 1389 فایل موسیقی روی کامپیوتر خود داشته، روزانه 20 تا 30 کلیپ ویدئویی ذخیره می کند حتی گاهی اوقالت چهارساعت دنبال یک آهنگ روی سایت های موسیقی جستجو کرده است .

وابستگی به کامپیوتر (بازی های کامپیوتری و یا برنامه نویسی علوم کامپیوتر)

در دهه 80 که بازی های کامپیوتری ماننده مین یاب و بازی ورق وارد دنیای کامپیوترها شد، محققین پی بردند که افراد در بازی های کامپیوتری باعث می شود کارمندان اکثر ساعات کارشان را صرف بازی کنند .مردم بیشتر پول هایی را که برای سرگرمی و تفریح کنار می گذارند، صرف بازی های درون خطی می کنند، تا رفتن به سینما برای تماشای فیلم .نتایج تحقیقات انجام گرفته بر روی 336 نفر از دانش آموزان دبیرستانی حاکی از آن است که 26 درصد از آنها پول غذایشان را صرف بازی های ویدیویی می کنند.کلین و کیپرز،دریافتند که دانش آموزانی که بازی های ویدیویی را به هر سرگرمی دیگری ترجیح می دهند در قیاس با دیگر شاگردان، دارای مشکلات رفتاری بیشتری هستند .

پراتالی و برون، با انجام تحلیل عاملی تأییدی در مورد استفاده و وابستگی به اینترنت روی 527 شرکت کننده به این نتیجه رسیدند که وابستگی به اینترنت ممکن است شامل نیمرخ عملکرد اعتیادی باشد که به رفتارهای افراطی می انجامد. این رفتارهای افراطی شامل استفاده از اینترنت برای اهداف جنسی و سودمندی عملکردی برای انواع گوناگونی از اهداف حرفه ای و شخصی است.

بررسی جامع درون خطی گرین فیلد حاکی از این بود که الگویی روانشناختی از کاربرد اجباری اینترنت در افراد وجود دارد. در خصوص دیگران، دلایلی وجود دارد که شبکه اینترنت ابزاری است که به راحتی مورد سوء استفاده قرار گرفته و به دلیل وجود حوزه های محتوایی ویژه مشخص : تصاویر جنسی، قمار، بازار بورس، خرید- مزایده و رفتارهای جنسی مجازی ،عامل بالقوه ای برای انجام یک چنین سوء استفاده هایی به شمار می‏آید. روند فوق الذکر از مطالعات اخیر توسط یانگ و دیگران که طی سال های 96 و 97 به عمل آمده حمایت می نماید.

عمده ترین فعالیت های درون خطی

گرین فیلد ، طی بررسی های انجام شده روی کاربران اینترنت بیان کرد که از میان افراد وابسته، عمده‏ترین موارد مصرفی اینترنت شامل اتاق های گپ اینترنتی،هرزه نگاری،خرید درون خطی نامه های الکترونیکی است.تاکنون پست الکترونیک محبوب ترین فعالیت درون خطی بوده است. 90 درصد از کاربران همیشگی اینترنت در امریکا از پست الکترونیک استفاده می کنند .همچنین 90 درصد از وابستگان اینترنت، به سایت های ارتباطی دو طرفه :اتاق های گپ اینترنتی، بازی های تعاملی، گروه های خبری و نامه های الکترونیکی وابستگی دارند.

دلایل اصلی وابستگی به اینترنت و افراد مستعد

یانگ ، در بررسی های خود بدین نتیجه رسید که بروز وابستگی اینترنتی ریشه در هفت دلیل اصلی دارد که عبارتند از: نارضایی از زندگی زناشویی، فشار کاری، مشکلات مالی، عدم امنیت، اضطراب، دعواهای خانوادگی و زندگی محدود اجتماعی .طبق تحقیقات یانگ ، بسیاری از وابستگان به اینترنت پیشینه وابستگی یا مشکلات روانی احساسی دارند. گروهول، نیز طی تحقیقاتی که در خصوص دلایل گرایش افراد به اینترنت و استفاده اعتیادآور آنها از اینترنت انجام داد، بدین نتیجه رسید که افرادی که وقت زیادی را صرف استفاده از کامپیوتر می کنند، کسانی هستند که در زندگی با مشکلاتی مواجهند. در واقع، اين افراد چون رغبتي به برخورد با مشكلاتشان زندگي ندارند و مايل نيستند حتي با آنها روبه‌رو شوند، به فعاليت اعتيادآور در اينترنت مي‌پردازند. به واقع، اين گونه رفتارها، مشابه رفتار كساني است كه تلويزيون زياد نگاه مي‌كنند، يا كتاب زياد مي‌خوانند، و يا مرتب براي نوشيدن آب به بيرون از اتاق مي‌روند.

معمولاً این اعتیادهاى بیمارگونه ریشه درگذشته فرد در محرومیت های شدید و ناسازگاری ها دارند. ممکــن است این اعتیــادها تلاشى براى کنتــرل افسردگى و اضطراب و یا منعکس کننده ناامنى هاى عمیق و خلاء درونى فرد باشند.كرات ،در مطالعه‌اش بدين نتيجه رسيد كه نوجواناني كه از تماس‌هاي اجتماعي كناره‌گيري مي‌كنند، از اينترنت به‌عنوان ابزاري براي فرار از واقعيت استفاده مي‌كنند .بررسی ین و همکاران ، در مورد نقش خانواده در وابستگی اینترنتی نیز نشان داد که خصوصیات تعارض بالای نو جوان و والد، استفاده عادتی از الکل توسط خواهران یا برادران خود، درک مثبت والدین نسبت به استفاده مواد توسط نوجوان و عملکرد پایین خانواده می تواند پیش بینی کننده هایی برای وابستگی اینترنتی باشد.

بریگز،مدعی شده است، افرادی که سبک زندگی تنهایی دارند و از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار نیستند بیشتر به طرف اعتیاد به اینترنت گرایش دارند.اورزاك، طي مطالعه‌اي كه در سال ۱۹۹۹ انجام داد، دريافت كه افرادي كه مستعد وابستگی  اينترنتي هستند، به‌سادگي خسته و ملول مي‌شوند، تنها ، كمرو و خجالتي و دچار افسردگي يا انواع ديگر اعتياد هستند.صباغ کرمانی و نجفی، در بررسی خود به تخمین تابع تقاضای اینترنت ,مطالعه موردی شهر تهران پرداختند. نمونه مورد استفاده در این تحقیق شامل385 خانوار بود. نتایج تخمین نشان دهنده تأثیر مثبت میزان تحصیلات، بعد خانوار و جنسیت مذکر داشتن و سطح درآمد، و تأثیر منفی سن و متوسط قیمت دسترسی، بر تقاضای اینترنت بود.

دوره زمانی و ساعات استفاده از اینترنت

دوره زمانی استفاده از اینترنت در کاربران عادی و افراد وابسته به اینترنت متفاوت است: نتایج یک تحقیق نشان مي‌داد که در بین آزمودنی‌های وابسته به اینترنت، 17درصد بیش از یک سال، 58 درصد بین 6 ماه تا یک سال، 17درصد بین 3 تا 6 ماه و 8 درصد کمتر از 3 ماه با اینترنت کار کرده بودند؛ در مقابل 71 درصدکاربران عادی بیش از یک سال، 5 درصد بین 6 ماه تا یک سال، 12درصد بین 3 ماه تا 6 ماه و 12 درصد کمتر از 3 ماه با اینترنت سرو کار داشتند.يانگ، اشاره مي ‌كند كه فرد وابسته كسي است كه حداقل ۳۸ ساعت در هفته و يا ۸ ساعت در روز، وقت خود را صرف امور و اهداف غيراداري و غيركاري در اينترنت مي‌كنند.

یکی از مواردي را که در اختلال وابستگی به اینترنت می تواند مورد بررسی قرار داد، استفاده‌ي كاربر در طول هفته است. نکته قابل توجه این که ساعات مذکور می بایست فقط از روی علاقه و با هدف کسب لذت صرف شده باشند ,نامه های الکترونیکی شخصی، ارتباط با گروه های خبری، شرکت کردن دربازی های تعاملی و از این قبیل. بنابراین ساعاتی که فرد به منظور کسب اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل یا شغل صرف می کند در نظر گرفته نمی شود. در تحقیق یانگ، مشخص گردید که افراد وابسته به اینترنت به طور متوسط 5/38 ساعت و کاربران عادی 9/4 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می کنند.

نتایج تحقیق مذکور نشان داد افرادی که به اینترنت وابستگی دارند تقریباً 8 برابر بیشتر از کاربران عادي وقت خود را به اين امر اختصاص می دهند. کاربران وابسته به تدریج بر سرعت ارتباط خود با اینترنت می‌افزایند، به‌طوری که پس از مدتی زمان استفاده‌ی آن ها به 10 برابر اولین ارتباط شان افزایش می یابد. ساعات کار با اینترنت در کاربران عادی افزایش چندانی ندارد. بدین ترتیب می توان گفت افزایش بیش از حد زمان استفاده از اینترنت به عنوان یک ملاک تشخیصی و همچنین شاخصی پیش بینی کننده برای ايجاد اين اختلال به کار می ‌رود.

منبع

مبارکی،سیما(1394)، رابطه وابستگی به اینترنت با سبک های دلبستگی و پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0