انواع هویت ها

در تقسیم بندی تاریخی مقوله انواع هویت ها ، معمولاً هویت ها را در ذیل سه دسته عام قرار می دهند:

1– هویت های گذشته: هویت های شخصی

این نوع هویت ها شخصی نیز نامیده می شوند. مطابق با فرهنگ عامه ی مردم شناختی در جوامع سنتی، هویت هر شخص مقوله ای ثابت، از پیش تعیین شده و عاری از تناقض فرض می شد. مطابق با این نگرش سنتی هر فرد به منزله عضوی از یک طایفه، قوم و قبیله یا عضوی از یک نظام خویشاوندی ثابت و عضوي از خانواده یا گروه خود به دنیا می آید، نشو و نما می کند، پس از طی مسیری که پیشاپیش تعیین شده می میرد. در گفتمان قدیمی هویت، دین امری غالب است وپاسخ همه سؤال های انسان درباره كيستي خود را می دهد. و بنابراین انسان در مورد كيستي خود دچار تعارض نمی شود و مسائلی مانند بحران هویت، محلی از اعراب ندارد.

2– هويت هاي مدرن : هويت هاي جمعي

هويت هاي مدرن در نقطه مقابل هويت هاي گذشته به سر مي برند به طور كلي اين هويت ها همگرايانه و در يك موضوع خاص متمركزند در اين پارادايم هويت جمعي عبارت است از تعلق خاطر تعدادي از افراد به اموري مشترك با عنواني خاص چنين تعلقي موجب احساس همبستگي و شكل گيري يك واحد جمعي مي شود كه با عنوان ما از ماهاي ديگر جدا مي شود. امیل دوركيم فيلسوف و جامعه شناس فرانسوي با رد نگرش ليبراستي به فرد بر اين باور بود كه فرد محصول و پرورده ي جامعه است. زيرا در بستر مناسبات جمعي و اجتماعي ظهور، تکوین و تکامل می یابد.دورکیم بر آن است که هویت افراد امری ذاتی،آغازین و از پيش تعيين شده نيست بلكه امري عارضي، قراردادي، اعتباري و در يك كلام محصول مناسبات اجتماعي – فرهنگي و سازمان اقتصادي – سياسي هر جامعه است. هاني برگسون نيز هويت مدرن را هويت جمعي و بر ساخته در حال، مي داند كه عناصر تركيبي آن از گذشته وام گرفته شده اند. به اعتقاد برگسون گذشته همواره وجود دارد و جزو دروني و ذاتي حال به شمار مي رود بنابراين هويت مدرن متاثر از هويت گذشته است وي اين وضعيت را با گلوله برفي در حال غلتيدن مقايسه مي كند كه كيفيت آن در بر دارنده تمام كيفيات و حالات گذشته آن است.

3– هویت های آینده:  هویت های پست مدرن

 از منظر پست مدرن ها هویت های کلان، تجویزی، یکپارچه و واحد به تدریج رنگ میبازند و در بستر مناسبات کثرت گرایانه، تردید آمیز، نسبی و دائماً در حال تغییر و تحول قاطعیت و وجه خود را از دست می دهند و رو به افول و زوال می گذارند و جای خود را به هویت های خرد، بومی، محلی، منطقه ای، متنوع، متفاوت و هویت های طرد و سرکوب شده و به حاشیه رانده شده سابق می دهند هسته و محور این فرآیند اقامه این داعیه شالوده شکن و بنیان برانداز است که تمامی آنچه از سپیده دمان تاریخ و تمدن و فرهنگ تاکنون به نام هویت به ما تلقین شده جز افسانه و توهم چیزی دیگری نیست.

4-هویت های مجازی

تحت تأثیر انقلاب الکترونیکی هویت ها نیز متحول شده اند حتی بسیاری از جوامع مجازی قومی سخن می گویند که در آن افراد به تجربه های بشری در تمام نقاط دنیا متصل می شوند. فضای مجازی با دسترس قرار دادن سایرین متنوع و متعدد دور و نزدیک و فراهم آوردن امکان تعامل چه از نوع مجازی و چه از نوع واقعی با آنان، امکان شناخت بهتر را به کاربر می دهد در حقیقت کاربر در این فضا در پرتو تعامل با درجات صمیمیت گوناگون با سایرین متفاوت و دور از دسترس با انگاره های فکری و سبک های زندگی متفاوت خصوصا از طریق تماس با تولیدات هرکاربر و تبادل نظر و گفتگو با سایر کاربران در شرایطی باالنسبه نزدیک به شرایط آرمانی گفتگو نزدیک می شود و بسیاری از مواضع خود را آگاهانه یا ناآگاهانه مورد باز اندیشی قرار می دهد.

منبع

ولدی، آمنه(1395)، بررسی تاثیر شبکه های مجاری(اینستاگرام) بر مولفه های هویت جمعی(قومی، ملی و فراملی) و شهروند حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0