انواع هوشمندي رقابتی

“دشامپز و نایاك” سه نوع هوشمندي رقابتی را شناسایی کرده اند که عبارتند از:

– هوشمندي بازار: سعی این هوشمندي نیازمندي هاي جاري و آینده مشتریان، فرصتهاي جدید و خلاقانۀ موجود را در تقسیم بازار میکند و تغییرا ت عمده نمایان کننده در فرآیندهاي بازاریابی و توزیع رخ می دهد. در این هوشمندي، عمدتا اطّلاعات مشتریان، تأمین کنندگان، خریداران و توزیع کنندگان گردآوري و تجزیه و تحلیل میشود.

– هوشمندي رقبا: تکامل استراتژي رقابتی طی زمان را با مشاهدة تغییرات ساختار رقبا، جایگزینی محصولات جدید و تازه واردان به صنعت، بازنمایی می کند و متمرکز بر مسائلی است؛ از قبیل سیاستهاي قیمت گذاري، محصولات جانشین و سیاستهاي توسعۀ رقبا.

–  هوشمندي تکنولوژیک: تکنولوژي هاي موجود و جدید را ارزیابی و جهش هاي تکنولوژیکی آتی را پیش بینی می کند و با تحقیقات پایه و کاربردي، حق اختراع و غیره سروکار دارد. براساس دیدگاهی دیگر، هوشمندي استراتژیک و اجتماعی نیز به انواع هوشمندي رقابتی اضافه می شود. هوشمندي استراتژیک و اجتماعی ، شامل قوانین، مالیات و امور مالی، گسترة اقتصادي و سیاسی و مقولات منابع انسانی می شود. گونه چهارم هوشمندي رقابتی ، یعنی هوشمندي استراتژیک و اجتماعی، رفتارهاي اجتماعی را مشاهده و تحلیل می کند. باید گفت که چهار هوشمندي یادشده به هم مرتبطند.

 منبع

هزار خوانی ، حسین (1392) ، بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ایمطالعه موردی: نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه ، پایان نامه کارشناسی ارشد  مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0