انواع مسئولیت پذیری کدامند ؟

– مسئولیت­ پذیری در قبال خود: در این منظر هر فردی لازم است تا نسبت به سلامت روح و جسم خود ارزش قائل شده و نسبت به آن مسئول باشد. این بعد از مسئولیت ­پذیری بیشتر مورد مطالعه ­ی روان­شناسان و دانشمندان علوم سلامت می­باشد. مسئله­ ی اساسی در این نوع مسئولیت ­پذیری بر محوریت سلامت و منفعت فردی استوار است.

– مسئولیت­پذیری در برابر دیگران: انسان به عنوان موجودی اجتماعی در زندگی جمعی خویش در برابر دیگران مسئول است و می­بایست برای حقوق دیگران احترام قائل شود. با توجه به اجتماعی بودن انسان، توجه به این بعد از مسئولیت­پذیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

– مسئولیت­پذیری در مقابل طبیعت و محیط­زیست: محیط زیست و عناصر تشکیل دهنده­ی آن چون منابع آبی، خاکی، هوای سالم و غیره همگی متعلق به همه­ ی انسان­ها هستند و از اینرو احساس مسئولیت و تعهد نسبت به سالم نگه­داشتن آنها برای همگان ضروری است. امروزه با توجه به تأثیر انسان و فعالیت­های توسعه ­ای بر محیط زیست، توجه به این بعد از مسئولیت­پذیری از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار گشته­است. بر اساس تأثیر متقابل حیات اجتماعی و محیط زیست می­توان آن را ذیل مسئولیت­ پذیری اجتماعی نیز قرار داد.

منبع

کریمی ، مریم (1393)، بررسی عوامل موثر بر خرید محصولات سبز در بین جوانان (مطالعه موردی: جوانان شهرستان رشت)،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0