انواع فروشگاه­ها کدامند؟

از آنجایی که موضوع تحقیق شناسایی ابعاد تصویر­ذهنی از فروشگاه­ها می­باشد، و مراحل اجرایی این بر روی سوپرمارکت­ها می­باشد، جا دارد اشاره­ای به انواع فروشگاه­ها گردد. در این بخش از ادبیات تحقیق انواع خرده ­فروشی­ها معرفی می­گردند و همچنین اشاره­ای به عمده ­فروشی­ها خواهد شد. در کتب و مقالات مختلف بازاریابی طبقه­بندی متفاوتی از انواع خرده­فروشی و عمده­فروشی ارایه شده است. به طور مثال: مهندس محمد بلوریان تهرانی در کتاب «بازاریابی و مدیریت بازار» خرده­فروشی­ها را به فروشگاه­های بزرگ، فروشگاه­های زنجیره­ای، سوپرمارکت­ها، فروشگاه­های ارزان قیمت،  مراکز خرید، فروش از طریق پست تقسیم نمودند.

دکتر حسن اسماعیل پور در کتاب «مبانی مدیریت بازاریابی» خرده­ فروشی­ها را از نظر میزان خدمت یا سرویس به خرده­ فروشی سلف سرویس، خرده­فروشی سرویس کامل، خرده­فروشی سرویس محدود تقسیم نمودند و همین­طور خرده­فروشی­ها را از نظر گروه محصولاتی که عرضه می­کنند به فروشگاه­های ویژه، دپارتمان استور، فروشگاه­های بزرگ، سوپرمارکت، فروشگاه ساده، ابر فروشگاه، فروشگاه­های تخفیف­دار، خرده­فروشان زیر قیمت و فروشگاه­های زنجیره­ای تقسیم نمودند. بلیس در کتاب «اصول بازاریابی» خرده­فروشی­ها را به نه گروه تقسیم نمود. از آن جمله: فروشگاه­های محلی، فروشگاه­های بسیار بزرگ، فروشگاه های بزرگ، سوپر مارکت ها، فروشگاه­های متنوع، فروشگاه­های تخفیف دهنده، فروشگاه­های گوشه بازار، بنکدار، مرکز فروش کالا از طریق کاتالوگ هستند.

خرده فروشی

خرد­ه­فروشي تمام فعاليت­هاي فروش مستقيم كالا يا خدمات است به مصرف ­كننده نهايي براي مصارف شخصي و غيرتجاري. خرده فروشی پل اصلی بین تولید کننده و مصرف­کننده  نهایی می­باشد. بسياري از موسسات، از جمله توليدكنندگان، عمده­فروشان و خرده­فروشان، به خرده­فروشي اشتغال دارند ولي خرده­فروشي عمدتا توسط خرده­فروشان انجام مي­شود.اگر چه قسمت اعظم خرده ­فروشي در فروشگاه­هاي خرده ­فروشي انجام مي­شود، اما در سال­هاي اخير، خرده ­فروشي غيرفروشگاهي، نظير فروش پستي، تلفني، خانه به خانه، با ماشين­هاي فروش اتوماتيك و ابزار و وسايل الكترونيكي بي­شمار، رشد بسيار قابل توجهي داشته است.

 انواع خرده فروشی

موسسات خرده­فروشی بسیار متنوع هستند و اشکال جدید آن هم همواره در حال ظهور است. خرده­فروشی­ها را از نظر شکل و حجم فعالیت، می­توان به گروه­های مختلف تقسیم نمود. اسماعیل پور، خرده فروشی­ها را به دو دسته کلی خرده­فروشی فروشگاهی و خرده­فروشی غیرفروشگاهی طبقه­بندی کرده است. در این تحقیق انواع مختلف خرده­فروشی فروشگاهی توضیح داده خواهد شد، همچنین اشاره­ای به خرده­فروشی­های غیرفروشگاهی خواهد شد.

  • خرده فروشی فروشگاهی

امروزه به علت مهاجرت بي­رويه به شهرها و گسترش شهرنشيني، جوامع شهري بيش از پيش دچار پيچيدگي شد­ه­اند، اين ويژگي در ايران از رشد بيشتري برخوردار بوده و باعث رشد قارچ­گونه­ي واحدهاي خرده­فروشي فاقد جايگاه قانوني در گوشه كنار شهر شده است كه به علت سود آوري اين بخش هر روز شاهد افزايش تعداد آنها هستيم كه بالطبع بر مشكلات شبكه­ي توزيع بيش از پيش دامن مي­زند. به منظور كوتاه نمودن دست اين افراد از مكانيزم بازار و براي نظارت بهتر و ايجاد رقابت، كارشناسان اقتصادي، طرح واحدهاي بزرگ خرد­ه­فروشي را ارائه نموده­اند. اين واحدهاي بزرگ به صورت زنجيره­اي تحت يك مديريت واحد مي­توانند به تدريج ساختار سنتي بازار را تغيير داده و از مسائل و مشكلات سيستم توزيع بكاهند .

امروزه مصرف­کنندگان کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از فروشگاه های مختلف و متنوعی خریداری می­کنند. فروشگاه­هاي خرده­فروشي اشكال و اندازه­هاي متفاوتي دارند و به طور دائم انواع جديد خرده فروشي نيز در حال ظهور است. فروشگاه­هاي خرده فروشي را مي­توان بر حسب يك يا چند مشخصه طبقه­بندي كرد از جمله: سطح خدمات ارائه شده توسط فروشگاه، نوع كالاهايي كه در فروشگاه براي فروش عرضه مي­شود، سطح نسبي قيمت­هاي فروش، نحوه كنترل مجاري فروش و نحوه گردهمايي آنها (كاتلر). مهمترین نوع فروشگاه­های خرده­فروشی را می­توان از نظر گروه محصولاتی که عرضه می­کنند و یا خط محصول به فروشگاه­های ویژه، دپارتمان استور، فروشگاه­های بزرگ، سوپرمارکت­ها، فروشگاه­های ساده، ابر فروشگاه­ها، فروشگاه­های تخفیف­دار، خرده­ فروشان زیر قیمت و فروشگاه­های زنجیره ای تقسیم کرد و از نظر میزان خدمت یا سرویس به خرده ­فروشی سلف سرویس،  خرده­ فروشی سرویس کامل، خرده فروشی سرویس محدود تقسیم نمود .

فروشگاه­های ویژه: این قبیل فروشگاه­ها، یک گروه یا بخشی از یک گروه محصول خاص را که طبیعت مشترکی دارند عرضه می­کنند، مثل کتاب فروشی­ها، فروشگاه­های وسایل ورزشی، گل فروشی­ها و غیره. فروشگاه­های ویژه را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: فروشگاه های ویژه ای که یک گروه از کالا را ارایه می­دهند مثل فروشگاه پوشاک؛ فروشگاه هایی که بخشی از یک گروه کالا را ارایه می­دهند مانند فروشگاه پوشاک مردانه و فروشگاه فوق تخصصی که فقط یک کالای خاص را ارایه می­دهند مانند فروشگاه کفش مردانه .

دپارتمان استور: دپارتمان استورها بنگاه­های خرده­فروشی هستند که اغلب بخشی از زنجیره فروشگاه­هایی می­باشند که کالاهای متنوعی را که توسط یک دپارتمان سازماندهی شده است، به فروش می­رسانند. دپارتمان استورها یا فروشگاه­های بزرگ معمولاً محصولات بسیار متنوعی را عرضه می­کنند. دپارتمان استورها بنگاه های خرده فروشی هستند که با ارائه بخش وسیعی از محصولات و کالاهای بادوام، نیازهای شخصی و محلی مصرف­کنندگان را پوشش داده و در عین حال کالاهای چندگانه با قیمت های متنوع در زمینه محصولات مختلف را به مصرف­کنندگان پیشنهاد می­دهند. مسئولیت هرگروه محصول، با یک دپارتمان است که دارای مأمورین خرید متخصص برای آن گروه کالا میباشند. معمولاً فروشگاه­های بزرگ محصولاتی همچون پوشاک، اثاثیه منزل و لوازم خانگی را ارایه می­دهند.

فروشگاه­های بزرگ: فروشگاه­های بزرگ چندین خط کالا برای فروش در اختیار دارند .هایپرمارکت که ترکیبی است از سوپرمارکت، فروشگاه­های ارزان و انبارهای خرده فروشی محصولات غذایی و روزمره را به همراه محصولاتی از قبیل اثاثیه منزل، لوازم خانگی، پوشاک و بسیاری از اقلام دیگر به فروش می­رساند.

سوپر مارکت­ها: سوپرمارکت­ها، خرده­فروشان بزرگی هستند که دارای ویژگی­هایی به شرح زیر می­باشند: حجم فروش زیاد، هزینه عملیاتی نسبتاً کم، حاشیه سود کم، سلف سرویس که محصولات غذایی و محصولات مورد نیاز روزمره خانواده را عرضه می­کنند .حجم فروش در این فروشگاه­ها بالاست و هدف آنها تامین نیازهای مصرف­کننده در زمینه مواد غذایی، شوینده­ها و کالاهایی است که در منزل مورد استفاده قرار می­گیرد.

فروشگاه­های ساده: این قبیل فروشگاه­ها به لحاظ هزینه عملیاتی بیشتری که دارند، قیمت محصولاتشان گران­تر از سوپرمارکت­ها می­باشد، ولی به لحاظ راحتی زیادی که برای مصرف کنندگان پرمشغله فراهم می­آورند، تعدادشان رو به فزونی است. در ایران فروشگاه­های ساده شامل خواروبار فروشی، میوه ­فروشی، قصابی، و اکثر فروشگاه­­هایی از این قبیل می­شود.

ابر فروشگاه: ابر فروشگاه به فروشگاهی می­گویند که تقریباً دو برابر اندازه یک سوپرمارکت معمولی (مثل سوپر مارکت شهروند و یا رفاه) است و انواع محصولات غذایی و غیرغذایی را ارایه می­دهد. در این نوع فروشگاه خدماتی از قبیل خشک شویی، عکاسی، تعمیرات و غیره نیز انجام می­پذیرد .

فروشگاه­های تخفیف­دار: اغلب این فروشگاه­ها خواروبارفروشی­ها هستند، که حداقل طبقه محصول را با قیمت­های بسیار پایین عرضه می­کنند. دکوراسیون این فروشگاه­ها در حد ابتدایی است. در این فروشگاه­ها نمایش کالا معمولاً وجود ندارد و درصد سود آنها پایین و حجم فروش آنها بالاست. کالاهای استاندارد را در سطح قیمت فروش پایین­تر می­فروشند.

خرده­فروشان زیر قیمت: خرده­فروشی زیر قیمت، به خرده ­فروشی اطلاق می­گردد که محصولات را زیر قیمت عمده فروشی خریداری می­کند و پایین­تر از قیمت خرده فروشی نیز آنها را به فروش می­رساند. این خرده­فروش اغلب محصولات اضافی تولیدکنندگان و یا محصولاتی را که دارای نواقصی می­باشند و یا محصولاتی که فصل آنها گذشته است را زیر قیمت خریداری  کرده و پس از رفع نواقص، آنها را با قیمتی خیلی کمتر از قیمت فروشگاه های معمولی در اختیار مشتریان قرار می­دهند .

فروشگاه­های زنجیره­ای: با گسترش فناوري در حوزه­هاي توليد و توزيع كالا و نيز تنوع سلايق مشتريان و اهمیت یافتن بازاريابي محصولات و گسترش رقابت براي فروش، شيوه هاي توليد و توزيع دگرگون شده­اند. در راستاي همين پويايي سيستم توزيع بوده است كه ايجاد و گسترش فروشگاه­های زنجیره­ای در جهان گسترش يافته است.

فروشگاه­های زنجیره­ای از چند فروشگاه خرده­فروشی تحت مالکیت مشترک و متمرکز تشکیل می­شوند. وظایف و کارکردهای عمده یک فروشگاه زنجیره­ای (خرید، تبلیغات، اجاره و …) توسط یک واحد فرماندهی مرکزی یا یک مدیریت مرکزی کنترل می­شوند. مالکیت زنجیره­ای، به صورت شرکت سهامی )متمایز از مشارکت، و شرکت سهامی خانوادگی) برجسته­ترین مشخصه فروشگاه­های زنجیره­ای است. فروشگاه­های زنجیره­ای یکی از نهادهای توزیع است که پس از پیدایش، مسیری اگرچه غیریکنواخت، اما تکاملی را طی کرده است، به طوری که فروشگاه­های زنجیره­ای کنونی ترکیبی از انواع روش­های نوین توزیع است. اهداف اولیه شکل­گیری این فروشگاه ها عمدتاً اقتصادی بوده و به علت وجود حاشیه سود بالا بوده است که افراد، اقدام به تأسیس فروشگا­ه­های زنجیره­ای می­کردند.

ولی به تدریج این نهاد نوین توزیع نشان داد که علاوه بر سودآوری (برای صاحبان سهام در بخش خصوصی)، برای جامعه نیز مزایای عمده­ای به ارمغان می­آورد و این سبب شده که امروزه دولت مردان ساخت و توسعه این فروشگاه ها را بیشتر تشویق و تبلیغ کرده و یا خود متولی ساخت این فروشگاه­ها باشند. رمز پیدایش و موفقیت این فروشگاه­ها، صرفه جویی در مخارج توزیع و فروش، هزینه­های بازاریابی و تبلیغات، انبارداری، بیمه و حتی هزینه های حسابداری و کنترل است.از آنجایی که در فروشگاه­های زنجیره­ای انواع گوناگون محصول به فروش می­رسد لذا از منظر مدیریت این قبیل فروشگاه­ها، وفاداری به فروشگاه از موضوعیت و اهمیت بیشتری نسبت به وفاداری به محصول پیدا می­کند. به عبارت دیگر مدیران فروشگاه­های زنجیره­ای و از این قبیل، بیشتر به دنبال مشتریان وفادار به فروشگاه هستند تا مشتریان وفادار به محصول.

خرده­فروشی سلف سرویس: خرده­فروشی به صورت سلف سرویس روشی است که در آن مشتریان ترجیح می­دهند خودشان کالای مورد نظر را انتخاب کرده و آن به پای صندوق بیاورند و بدین ترتیب بتوانند کالا را با قیمت ارزان­تری خریداری نمایند .

خرده­فروشی سرویس محدود: این خرده­فروشی­ها فروشندگانی را در استخدام خود دارند که میزان خدماتشان در حد بالایی نبوده و سرویس مختصری ارایه می­دهند.

خرده­فروشی سرویس کامل: این فروشگاه­ها خدمات زیادی را در حین فروش و یا پس از آن به خریداران خود ارایه می­دهند. این خرده فروشی­ها فروشندگانی را در استخدام خود دارند که به مشتریان در تمام فرایند یافتن کالا، مقایسه و انتخاب آن یاری می­رسانند. مشتریانی که مایل­اند به آنها خدمت شود این گونه فروشگاه­ها را ترجیح می­دهند .

  • خرده­فروشی غیرفروشگاهی

کاتلر خرده­فروشی غیرفروشگاهی را این­گونه شرح می­دهد: اگر چه اکثر کالاها و خدمات در فروشگاه­ها به فروش می­رسند، اما رشد خرده ­فروشی غیرفروشگاهی بیشتر از رشد خرده ­فروشی فروشگاهی بوده است، به طوری که 12% خریدهای مصرفی از این طریق انجام می­گیرد. خرده­فروشی غیرفروشگاهی خود به چهار نوع مختلف تقسیم می شود. از جمله انواع فروشگاه غیرفروشگاهی می توان به: فروشندگی مستقیم، بازاریابی مستقیم، فروش اتوماتیک و خرید خدمات اشاره نمود. به نظر بعضی از آگاهان تا پایان قرن بیستم کانال­های غیرفروشگاهی نظیر خرید از طریق سفارش پستی، خرید با تلویزیون و خرید خانگی­کامپیوتری از طریق اینترنت یک سوم خرده­فروشی کالاهای عمومی را به خود اختصاص خواهند داد.

در بازاريابى مستقيم، براى تأثير بر مصرف‌کنندگان از وسايل مختلف ارتباط‌جمعى استفاده مى‌شود. در اين نوع بازاريابي، معمولاً از مصرف‌کنندگان انتظار واکنش مستقيم مى‌رود. تبليغات انبوه، تعداد نامشخصى از مردم را پوشش مى‌دهد. فروش خانه‌به‌خانه که يکصد سال پيش با دوره‌گردى آغاز شد، هم‌اکنون به يک صنعت عظيم تبديل شده است که به فروش مستقیم معروف است. در حال حاضر بيش از 600 شرکت در آمريکا محصولات خود را در منازل، ادارات يا از طريق مهمانى‌هاى فروش خانگى مى‌فروشند.

فروش اتوماتيک پديده جديدى نيست. مصريان ۲۱۵ سال قبل از ميلاد مسيح آب مقدس را با وسايلى که با سکه کار مى‌کرد به‌دست مى‌آوردند. اين روش فروش پس از جنگ جهانى دوم رونق دوباره يافت. امروزه با بهره‌گيرى از تکنولوژى عصر فضا و کامپيوتر، طيف گسترده‌اى از کالاهاى راحتى نظير سيگار، نوشيدنى‌هاى مختلف، شکلات، روزنامه، مواد غذايي، انواع خوراکى‌هاى سرپايي، جوراب، لوازم آرايش، کتب جلد کاغذي، تى‌شرت، بيمه‌نامه، پيتزا، نوار ويدئويى و ويدئوکاست و حتى واکس کفش و کِرم ماهى‌گيري، به‌طور اتوماتيک به فروش‌ مى‌رسند.

عمده فروشی

عمده­فروشی شامل همه­ی فعالیت­هایی می­شود که برای فروش کالا به کسانی که مصرف­کننده نهایی نیستند، انجام می­گیرد. در عمده ­فروشی­ خریدار، کالا را برای فروش مجدد یا کاربری تجاری، خریداری می­کند . عمده­فروشی در برگیرنده فروش و عملیات مربوط به فروش محصولات و خدمات به خریدارانی است که هدفشان فروش مجدد یا مصارف تجاری است. مهم­ترین وظایف عمده فروشان عبارت است از:

  • فروش و ترفیع
  • خرید و جور کردن محصولات
  • خرید در حجم زیاد و تقسیم به مقادیر کوچک
  • انبارداری
  • حمل و نقل
  • تامین منابع مالی
  • تحمل ریسک
  • اطلاع رسانی بازار
  • خدمات و مشاوره مدیریت

عمده­فروشان را می­توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد: عمد‌ه‌فروشان تجاري، دلال و کارگزاران، دفاتر و شعبات فروش تولیدکنندگان.

عمد‌ه‌فروشان تجاري: عمده‌فروشان تجارى واحدهاى تجارى مستقلى هستند که مالکيت کالاى مورد معامله در اختيار ايشان است. اين دسته از عمده‌فروشان، بزرگ‌ترين گروه عمده‌فروشان را تشکيل مى‌دهند.­50% از کل عمده‌فروشى توسط همين عمده‌فروشان انجام مى‌شود. عمده‌فروشان تجارى خود شامل دو نوع اصلى عمده‌فروشان با خدمات کامل و عمده‌فروشان با خدمات محدود مى‌شوند. عمده‌فروشان با خدمات کامل خدمات کاملى را به خريداران خود ارائه مى‌دهند نظير خريد کالا، استفاده از پرسنل فروش، فروش اعتباري، تحويل کالا و خدمات مديريتي. عمده‌فروشان با خدمات محدود به فروشندگان کالا و مشتريان خود، خدمات کمترى را ارائه مى‌کنند.

دلالان و کارگزاران: دلالان و کارگزاران مالک کالاى مورد معامله نيستند و فقط انجام بعضى از امور برعهده ايشان واگذار مى‌شود. وظيفه اصلى دلالان و کارگزاران، مساعدت در امر خريدوفروش است. آنها به ازاى خدمات خود و بسته به قيمت فروش، پولى تحت عنوان حق‌العمل دريافت مى‌کنند. دلالان و کارگزاران نيز مانند تجار عمده‌فروش يا در نوع کالا يا در نوع مشترى تخصص مى‌يابند.

دفاتر و شعبات فروش: يک دسته اصلى عمده‌فروشى نوعى است که انجام عمده‌فروشى به‌جاى عمده‌فروشان مستقل برعهدهٔ فروشندگان يا خريداران دفاتر و شعبات فروش توليدکنندگان است. توليدکنندگان غالباً براى اعمال کنترل بيشتر بر موجودى‌هاى جنسي، فروش و انجام تبليغات پيشبردي، دفاتر و شعبات فروش براى خود داير مى‌کنند. شعبات فروش داراى موجودى جنسى هستند و بيشتر در زمينه صنايعى نظير الوار و وسايل و قطعات يدکى اتومبيل فعاليت دارند. دفاتر فروش، اما، فاقد موجودى جنسى بوده و عمدتاً در صنايع خشکبار و اقلام متفرقه فعاليت مى‌کنند.

کاتلر این گونه بیان می کند: عمده فروشان هم مانند خرده فروشان باید درباره بازارهای هدف خود، ترکیب کالا و خدمات، قیمت گذاری، فعالیت های پیشبردی و مکان خود تصمیم­گیری کنند. موفق ترین عمده فروشان آنهایی هستند که خدمات خود را با نیازهای فروشندگان کالا و مشتریان هدف خود تطبیق می­دهند و آنهایی که علت وجودی خود را مفید بودن برای کانال میدانند.

منبع

 عبدالهي، فاطمه(1394)، تاثير ترفيعات، محيط حاكم بر خرده فروشي، پايان نامه كارشناسي ارشد، مديريت اجرايي، دانشگاه پيام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0