انواع سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی

در این روش تمامی مراحل ارتباط با مشتری، از مرحله بازاریابی و فروش تا خدمات پس از فروش و دریافت بازخورد از مشتری، به یک فرد سپرده می شود، البته به شکلی که فروشندگان و مهندسان ارایه خدمات بتوانند سابقه­ ی هر یک از مشتریان را بدون مراجعه به این فرد در دسترس داشته باشند. از ابزارهای و روش­ های مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی می­ توان به سیستم قدرت فروش مکانیزه اشاره کرد که تمامی عملیات مربوط به مدیریت تماس، بورس و مدیریت فروش را برعهده دارد. بخش عملیاتی مدیریت ارتباط با مشتری به ­طور معمول شامل سه حوزه عمومی کسب­ و کار یعنی خودکار سازی عملیات بخش فروش، پشتیبانی و خدمت به مشتری و خودکار سازی عملیات بازاریابی است.

بخش بازار­یابی اطلاعاتی درباره­ی رقبا، گرایش بازار و متغیرهای کلان محیطی است. بخش مدیریت فروش، برخی از فرآیندهای فروش و مدیریت فروش شرکت را خودکار می­ سازد. این بخش به جمع ­آوری دنبال کردن اطلاعات مربوط به عادات خرید، پسند و سلیقه و جمعیت­ شناسی مشتریان و کارایی کارکنان بخش فروش می­ پردازد. بخش خدمات مشتری نیز مامور خودکارسازی برخی خدمات از قبیل درخواست اطلاعات، شکایت­ ها، محصولات برگشتی و…است. از پیامدهای آن  می­توان به ساده ­سازی و استاندارد سازی فرآیندها و کاهش زمان و هزینه انجام فعالیت­ ها، همچنین افزایش توان راهبری و کنترل مدیران سازمان اشاره دارد.

مدیریت ارتباط با مشتری تحلیلی

در مدیریت ارتباط با مشتری تحلیلی، ابزارها و روش­ هایی به­کار می­رود که اطلاعات به دست آمده از مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی را تجزیه وتحلیل کرده و نتایج آن برای مدیریت عملکرد تجاری آماده می­کند. در واقع، مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی و تحلیلی در یک تعامل دو طرفه هستند، یعنی داده ­های بخش عملیاتی در اختیار بخش تحلیل قرار می­گیرد، بعد از تحلیل داده ­ها، نتایج به­دست آمده تأثیر مستقیمی بر بخش عملیات خواهد داشت. به کمک تحلیل­ های این بخش، مشتریان دسته ­بندی شده و امکان تمرکز روی بخش خاصی از مشتریان میسر می­گردد.

مدیریت ارتباط با مشتری تعاملی

در این نوع ارتباط، مشتری برای برقراری ارتباط با سازمان، آسان­ترین روش ممکن مانند تلفن، فکس، ایمیل، صفحات وب و… را استفاده می­کند. مدیریت ارتباط با مشتری تعاملی به ­علت امکان انتخاب روش ارتباط از سوی مشتری و اینکه با این روش­ها بیشتر فرآیندها (از جمع ­آوری داده ­ها تا پردازش و ارجاع مشتری) در کوتاه ­ترین زمان ممکن به مسئول مربوط می­رسد، باعث مراجعه­ ی مجدد مشتر تداوم ارتباط با شرکت می شود.

منبع

ناظمی، نازنین(1397)، نقش هوش تجاری و مدیریت ارتباط با مشتری در توسعه خدمات الکترونیک در راستای کسب رضایت مشتری، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی احد علوم و تحقیقات.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0