انواع روابط اعتماد

آن چه مسلم است روابط اعتماد به اشکال مختلفی می تواند وجود داشته باشد و تمامی این روابط در جامعه وجود دارد . شدت وضعف اعتماد در هر کدام از انواع ، بستگی به شرایط خاص آن نوع ، نحوه عملکرد امین وتصور اعتماد کننده دارد.

ارتباط یک طرفه:دراین نوع ارتباط اعتماد کننده به امین اعتماد میکندولی امین نیازی ندارد به اعتماد کننده اعتماد کند،شاید اصلاً نیازی به اعتماد بفرد اعتماد کننده ندارد.دراین رابطه A اعتماد کننده  و B امین است.

ارتباط متقابل: دراین نوع ارتباط، فرد اعتمادکننده به امین اعتماد میکند ودر مقابل امین نیز بعنوان اعتماد کننده به اعتمادکننده بعنوان امین اعتمادمی کند ،این تقابل گاهی اوقات با تأخر زمانی همراه است ، یعنی ابتدا فرد اعتماد کننده به امین اعتماد می کند ، سپس در زمان دیگری فرد امین به اعتماد کننده قبلی اعتماد پیدا می کند .

 ارتباط باواسطه:دراین نوع از ارتباط ، فرد اعتمادکننده به امین اعتماد می کند . امین به فرددیگری اعتماد می کند وبا انتقال این اعتماد به اعتماد کننده اولی در واقع اعتماد کننده اولی به امین دومی اعتماد می کند، بدون آن که شناختی از او دشته باشد وباواسطه ی اعتماد ، فرد امین اولی به امین دوم اعتماد می کند. که می­تواند با ارتباط باواسطه در تعاملات خود  سود ببرد .

ارتباط گروهی:دراین ارتباط گروهی ازمردم به یک موسسه یا فرد، به عنوان امین ، اعتماد می کنند. مثلاً مردم به یک بانک خاص اعتمادمی کنند ودر آن بانک سرمایه گذاری می کنند وبرپایه اعتمادمردم سرمایه گذاری  می کند . امین ممکن است  خود به فرد یا مؤسسه دیگری ، به عنوان امین ، اعتماد کند . مثلاً بانک پول مردم را ، که با اعتماد به او سپرده اند ، دراختیار یک تولید کننده قرار می دهد. درواقع او به تولید کننده اعتماد می کند.

منبع

حاتمی مازغی،محمدکریم(1392)،بررسی میزان اعتماد به مدیریت در بین آموزگاران مدارس ابتدایی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0