انواع اختلال کمبود توجه-بیش فعالی

 اختلال کمبود توجه بیش فعالی، نوع مرکب: براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSNM-IV-TR) ، این نوع زمانی مطرح می شود که شش یا بیش از شش نشانه فقدان توجه و شش یا بیش از شش نشانه بیش فعالی – تکانشگری برای حداقل شش ماه گذشته دوام یافته باشند. در بیشتر کودکان دچار به این اختلال، نوع مرکب آن دیده می شود. ولی معلوم نیست که این موضوع درمورد بزرگسالانی که این اختلال را دارند صدق می کند یا نه.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی، نوع عمدتاً بی توجه: براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSM-IV-TR) ، این نوع زمانی مطرح می شود که شش یا بیش از شش نشانه فقدان توجه ؛ ولی کمتر از شش نشانه بیش فعالی- تکانشگری، برای حداقل شش ماه گذشته دوام یافته باشند. در بسیاری از این موارد، بیش فعالی ممکن است هنوز یک مشخصه بالینی چشمگیر باشد، در حالی که درموارد دیگر بیشتر بی توجهی کامل نمایان است.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی، نوع عمدتاً بیش فعال- تکانشی: براساس راهنمای تشخیصی وآماری اختلال های روانی (DSM-IV-TR) ، این نوع زمانی مطرح می­شود که شش یا بیش از شش نشانه بیش فعالی- تکانشگری ؛ ولی کمتر از شش نشانه فقدان توجه ، برای حداقل شش ماه گذشته دوام داشته باشند. البته احتمال دارد فقدان توجه به عنوان یک ویژگی قابل ملاحظه بالینی در چنین مواردی وجود داشته باشد.

سبب شناسی اختلال کمبود توجه –بیش فعالی  ADHD

در باره سبب شناسی این اختلال محققین مختلف عاملهای ژنتیکی، مسائل بیولوژیکی، نقایص ویژه در مغز و عوامل پیش از تولد مانند اعتیاد مادر به الکل و حین تولد مانند تولد زودرس را ذکر نموده اند .

دانشمندان معتقدند که علت حواسپرتی و بی قراری کودکان وجود مشکل هایی درانتقال دهنده های عصبی است که کار ارسال پیام از یک یاخته ی دیگر را بر عهده دارند. درافرادی که مشکل دارند، آن بخش ازمغز که وظیفه اش توجه کردن است، کار خود را آن چنان که باید، انجام می دهد. این اختلال، بر بخش دیگر مغز که عهده دار هوش فرد است، تأثیرندارد. بچه های بی قراروحواسپرت از نظر هوشی همانند بچه های دیگرند و حتی گاهی باهوشتر هم می باشند.فرضیاتی هم مطرح شده است که مواد مکمل خوراکی یا رنگهای  افزودنی

قند بعنوان عوامل تشدید کننده این اختلال مطرح شده است. اما شواهد علمی این که این مواد درواقع علت تشدید اختلال بیش فعالی باشند را تأئید نکرده است.

وقایع روانی فشارزا، یک آشفتگی که تعادل خانواده را به هم زند و سایر عوامل اضطراب زا در شروع یا تداوم اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی نقش دارند .

منبع

لطفعلیان،فرزانه(1393)، اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی ومشاوره مدرسه ،دانشگاه آزاداسلامی مرودشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

  

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0