امکانات و فن آوری جدید آموزشی  و پیشرفت تحصیلی

هنگامی که مربیان برای اولین بار از کامپیوترها در کلاس استفاده کردند محققان این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادند که آیا استفاده از فناوری آموزشی تاثیری مطمئن و چشمگری روی پیشرفت دانش آموزان دارد یا خیر ؟ بمنظور یافتن جواب محققان پی برده اند که فناوری تنها عامل در ارزیابی پیشرفت دانش آموز نمی باشد و باید دو مورد دیگر را هم در نظر گرفت :

اولا :دانش آموز تا چه اندازه آزمون های استانداردرادرست انجام می دهد .

ثانیا : توانایی اش در به کارگیری مهارت های فکری در سطح بالاتر؛ مانند : تفکر انتقادی ، تجزیه و تحلیل کردن ، استنباط کردن و حل کردن مشکلات  چقدر می باشد .کاربردهای فناوری در صورتی تفکر در سطوح بالاتر  را پیشنهاد می کنند که بتوانند دانش آموزان را از طریق محتوای یادگیری گروهی در کارهای پیچیده و معتبر درگیر کنند .

اگر مربیان از دانش جمعی هنگامی استفاده کنند که فناوری پیشرفت زیاد دانش آموز را پشتیبانی می کند در این صورت می توانند بهترین فناوری ها را برای مدارس یا حوزه های خاص، با توجه به نیازهای ویژه ی آنها ، در نظر بگیرند . آنها می توانند تضمین کنند که معلمان ، خانواده ها ، دانش آموزان و اعضای جامعه درک خواهند کرد که فناوری چه نقشی در مدرسه یا منطقه بازی میکند و چگونه اثرش ارزیابی می شود وبالاخره اینکه قادر به توجیه کردن سرمایه گذاری که برای فناوری صرف می کنند می باشند .

چگونه مدارس می توانند تضمین کنند که تکنولوژی در پیشرفت دانش آموز موثر است ؟

برای پشتیبانی از کاربرد موثر فناوری به چه عواملی نیاز است ؟ حوزه های آموزشی با استفاده از چه منابعی می توانند فناوری را برنامه ریزی کند که تاثیر مثبت روی پیشرفت دانش آموز داشته باشد و چگونه می توانند این سرمایه گذاری را توجیه کنند ؟

برای پاسخ به این سوالات مربیان باید روی فناوری و پیشرفت دانش آموزش و عوامل بافتی موثر بر اهداف یادگیری تحقیق کنند . پیشرفت های سریع در فناوری چند رسانه ای و ارتباط از راه دور که به دلیل نیاز برای توسعه ی استانداردهای آموزشی برای پیشرفت دانش آموز انجام می شود و مورد توافق مربیان است منجر به توقعات جدیدی شده است مبنی بر اینکه چگونه فناوری آموزشی می تواند یادگیری فعال و معنی دار را برای دانش آموزان پشتیبانی کند .

اکنون محققان تحقیق پیچیده تری را آغاز کرده اند که تاثیر استفاده از فناوری را روی یادگیری دانش آموزان بررسی می کند . آنها همچنین در حال ارزیابی توانایی دانش آموزان برای درک پدیده های پیچیده تجزیه ، تحلیل و ترکیب کردن چند منبع اطلاعاتی وآماده کردن نمونه هایی از دانش آنها می باشند . این نمونه ها از یادگیری تلفیقی و پشتیبانی شده به وسیله ی فناوری،جای حفظ کردن طوطی واروکسب مهارتهای مجزا ، روی توانایی دست یافتن به اطلاعات وتفسیر و ترکیب کردن آنها تاکیدمی کند .

توقعات برای ایجاد تغییراتی در یادگیری دانش آموز، در واقع اقرار به پیچیدگی سه عامل کلیدی است که باید در ارزیابی تاثیر فناوری روی پیشرفت دانش آموز ، در نظر گرفته شوند . این سه عامل عبارتند از :

  1. لغت فناوری نه تنها به نوع فناوری بلکه به دامنه ی وسیعی از مواد و روش های الکترونیکی برای یادگیری مربوط می شود . فناوری می تواند برای آموزش از کامپیوترها، کلاس های یادگیری از راه دور و تولیدات دیداری استفاده کند . هر نوع فناوری ، کاربردهای متفاوتی دارد و اهداف یادگیری متفاوتی را دنبال می کند .
  2. ارزیابی کردن تاثیر فناوری پیشرفت دانش آموز یک فرایند پیچیده می باشد .
  3. تغییرات در کلاس درس با تغییرات در عوامل آموزشی دیگر در ارتباط می باشند .

منبع

پاسلارزاده،لادن(1393)، نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی قشم

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0