امكانات و خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات

  • اينترنت (شبكه ي شبكه ها) :

سیستمی که به همه ی کامپیوترهای جهان امکان ارتباط با یکدیگر می­دهد و اولین بار توسط ارتش آمریکا شکل گرفت و بعدها بعنوان سیسم پشتیبان تحقیقات توسط سایر سازمان­ها به کار گرفته شد .اینترنت دسترسی به منابع آموزش از راه دور را ممکن می سازد. معلمان و شاگردان دیگر مجبور نیستند فقط به کتاب های چاپ شده و وسایل فیزیکی موجود در کتابخانه ها برای اموزش و یادگیری متکی باشند. با اینترنت موضوعات متنوع در هر زمان و مکانی در اختیار همه قرار می گیرد.واژه اينترنت اولين بار در نوشته تحقيقي وينتون سرت و روبرت كان در سال 1974 به كار برده شد. از اين واژه به عنوان شبكه شبكه ها ياد شده كه مي تواند رايانه هاي بسياري را در سرتاسر كشور و به تدريج در سطح جهان به هم مرتبط سازد. در واقع اينترنت بزرگترين شبكه رايانه‌اي جهان و شكل تكامل يافته شبكه آرپانت است.

اينترنت بزرگ ترين تکنولوژي ارتباط شبکه اي در جهان است که ارتباط به روشهاي جديد را براي افراد فراهم مي سازد. اينترنت عبارتست از يک شبکه گسترش يافته ميليون­ها کامپيوتر در سراسر جهان .استفاده از فن آوری اینترنت، فوائد آموزشی و اقتصادی مهمی دارد چرا که رواج استفاده از کامپیوتر و اینترنت برای آموزش و پژوهش، به طور چشم گیری دیده می شود، تا جائی که دسترسی به کامپیوتر و داشتن مهارتِ استفاده از آنها نزد دانش آموزان و دانشجویان امری اجتناب ناپذیر است. طبق اظهار نظرهای کاربران اینترنت در امریکا در سال 1997، 87 درصد اظهار داشتند که اینترنت موجب راحتی در دست یابی به اطلاعاتی است که روزانه نیاز دارند و 77 درصد گفتند که دسترسی به اینترنت باعث می شود در شغلشان بازدهی بهتری داشته باشند.

 کاربردهای اینترنت و انواع فعالیتهای اینترنتی 

بی شک رشد روزافزون اینترنت فواید و اهمیت غیرقابل انکاری دارد، چنان که در دوران حاضر، نقش محوری اینترنت چنان اساسی است که بدون آن امکان برنامه ریزی، توسعه وبهره وری در زمینه هایی چون: فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و علمی در جهان آینده امکان پذیر نخواهد بود. با وجود این نباید از پیامدهای ناگوار و مخرب آن بویژه در زمینه های اجتماعی و فرهنگی غافل ماند.امروزه انباشتن اطلاعات کم مصرف در ذهن، دیگر توانایی به شمار نمی رود، بلکه مهارت در کسب اطلاعات مفید،اهمیت دارد. در جامعه ی کنونی که کامپیوترها در حفظ و نگهداری داده ها نقشی اساسی ایفا می کنند، اینترنت موقعیت خود را به عنوان بستر ذخیره و دستیابی به این انباشته ی عظیم اطلاعاتی تثبیت کرده است. به طوری که اگر همه ی کانال های بزرگترین شبکه های تلوزیونی را 50 برابر کنیم، باز هم به پای تعداد منابع اطلاعاتی ای که در اینترنت در اختیار قرار می گیرد نمی رسد .

امكانات و سرويس هاي اينترنتي:

براي دستيابي به اطلاعات موجود در شبكه اينترنت، امكانات و ابزارهاي مختلفي وجود دارد كه كاربران بسته به نوع نيازشان مي توانند از آنها بهره مند شوند. با توجه به اهميت و نقش اين خدمات، در زير به پاره اي از آنها، كه بيشترين استفاده را در ميان كاربران دارند اشاره مي شود:

  1. پست الکترونيکي:
  2. 2.FTP  , برنامه انتقال فايل
  3. کتابخانه ديجيتالي , الکترونيکي
  4. گروههاي خبري
  5. 5 . ايجاد مدارک بر روي شبکه جهاني وب
  6. جستجوي خودکار ؛ موتور هاي جستجو
  7. ارتباط سمعي و بصري

پست الکترونیکی

پست الکترونیک، به صورت یکی از محیط های اینترنتی بسیار مهم برای کاربران شبکه درآمده است.اشخاص از پست الکترونیک برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران اداری بهره می گیرند. پست الکترونیک در دانشکده ها، دانشگاه ها، ادارات و مؤسسات دولتی، شرکت ها و خانه ها متداول است. به خصوص، ابزاری ضروری برای اغلب امور تجاری است، زیرا کارآمدترین شیوه ی ارسال پیام را به گونه ای فوری و ارزان فراهم می کند،اسناد یا طرح های گرافیکی را می توان به یک نامه ی الکترونیک ضمیمه کرد و همراه با آن ارسال نمود . پیامها می توانند بین دو کاربر یا چند کاربر مبادله شوند. پست الکترونیک به عنوان یکی از ده تکنولوژی برتر عصر حاضر شناخته شده است.

سرویس انتقال پرونده های کامپیوتریFTP                              

تعداد زیادی کامپیوتر در شبکه اینترنت وجود دارند که بر روی آنها پرونده های کامپیوتری شامل برنامه، متن و… جهت استفاده اعضای شبکه اینترنت قرار داده شده است. برای انتقال این پرونده ها به کامپیوترهای شخصی می توان از سرویس انتقال پرونده های کامپیوتری استفاده نمود.

از هر نوع رایانه ای که استفاده کنید، با کمک FTP  می توانید فایل ها را از رایانه های خدماتی اینترنت دریافت، یا به آنها ارسال نمایید، اطلاعات و حتی نرم افزارها را می توانیم به رایگان از رایانه های خدماتیFTP  دریافت کنیم.

کتابخانه ديجيتالي ؛ الکترونيکي

دسته اي از اطلاعات موجود در وب را نمي توان به وسيله موتورهاي جستجو همه منظوره امروزي يافت، زيرا آنها پشت فرم هاي پرس و جو پنهان هستند، بانک هاي اطلاعاتي موجود در وب شامل کاتالوگ کتابخانه ها، دفتر تلفن، آرشيو مجلات و … به فرد براي دستيابي به اين اطلاعات کمک مي کنند. کتابخانه هاي ديجيتالي جزئي از بانک هاي اطلاعاتي هستند که اطلاعات آنها تحت شرايط خاصي نظير: عضويت، پرداخت هزينه و.. قابل دسترسي هستند .

گروههاي خبري

گروه خبري نسخه الكترونيك تابلوهاي آگهي است. افراد عضو يك گروه خبري مي توانند مطالب مورد علاقه خود را در اين محيط بيابند، مقالات و موضوعات جذاب را براي ساير اعضاء ارسال كنند و به مقالات ارسالي سايرين پاسخ گويند. استفاده از گروههاي خبري باعث ايجاد يك محيط دوستانه براي تبادل اطلاعات كاري و عمومي مي شود.

ايجاد مدرک بر روي شبکه جهاني وب

هر روز افراد بيشتري براي ارائه عکس، مقاله و اسناد خود بر وري شبکه وب اقدام مي کنند، کاربرها مي توانند با ايجاد صفحه وب دانش و معلومات خود را به اشتراک بگذارند. فايلهاي صفحه وب فايل هاي متني هستند، فايل هاي متني شامل متني که روي صفحه ظاهر مي شوند،دستورات متني، براي قالب بندي کردن صفحه، ايجاد پيوندها و نمايش تصاوير است .

جستجوي خودکار شبکه جهاني وب ؛ موتورهاي جستجو

در حال حاضر با رشد روز افزون اينترنت، حجم گسترده اي از منابع اطلاعاتي حوزه هاي مختلف مثل كتب، مجلات، پايان نامه ها، طرحهاي پژوهشي و پايگاههاي اطلاعاتي در بسترهاي جديد و با قابليتهاي متنوعي در مقايسه با منابع چاپي در شبكه اينترنت قابل دسترسي هستند. براي دستيابي به اينگونه منابع امروزه ابزارهاي خاصي در شبكه اينترنت وجود دارند كه به ابزارهاي كاوش معروف هستند. اين ابزارها فرآيند مكان يابي اطلاعات مورد نياز كاربران را از طريق جمع آوري، ذخيره سازي و نگهداري اسناد و مدارك وب تسهيل مي كنند.

ارتباط سمعي و بصري

کنفرانس ويدئويي شما را قادر مي سازد از طريق يک دوربين متصل به کامپيوتر خود، تصويرتان را براي يک يا چند نفر ارسال نماييد و از آنها نيز تصوير دريافت کنيد. بسته به وسايل جانبي؛ ميکروفن، بلندگو و دوربين, متصل به کامپيوتر و نرم افزار کنفرانس مي توانيد از کنفرانس هاي صوتي يا کنفرانس ويدئويي؛ صوتي يا تصويري استفاده کنيد.

كامپيوتر ؛ رايانه

 كامپيوتر از لحاظ لغوي به معناي حسابگر، شمارنده، ماشين حساب معني مي شود. اما به لحاظ مفهومي به دستگاهي گفته مي شود كه از اجزاي الكترونيكي و الكترومكانيكي تشكيل شده است. اين دستگاه، به تنهايي داراي هوش و قدرت استدلال و تفكر نيست؛ ولي با تركيب صحيحي از انسان، اجزاي الكتريكي و دستورات مناسب، مي تواند كارهاي متنوع و فراواني انجام دهد. كامپيوتر ماشيني است که، فعاليت هايي نظير محاسبات رياضي يا ارتباطات الکترونيکي را نخست کنترل و دستورالعملي را که بعنوان کل برنامه به آنها گذاشته شده انجام مي دهند .

كامپيوتر از ابزارهاي مفيد فناوري اطلاعات است و شايد با ظهور كامپيوتر، فناوري اطلاعات وارد مرحله جديدي از حيات اجتماعي خود شده باشد. بنحوي كه امروزه كامپيوتر نقطه اتكاي شبكه هاي الكترونيكي از يك طرف و ابزارهاي سنتي هم چون تلويزيون، ويدئو، راديو و ضبط و پخش از طرف ديگر مي باشد. كامپيوتر با برخورداري از قابليت ذخيره سازي اطلاعات، سرعت انجام محاسبات، دقت و صحت انجام كار، قابليت اطمينان و ارائه خدمات صوتي، تصويري، نوشتاري و گفتاري، توانمندي منحصري را در خود جاي داده است.کامپیوتر یک ماشین قابل برنامه ریزی است که داده ها را دریافت می کند و آن را به گونه ای پردازش می کند که بتوانیم از آنها استفاده کنیم. به عبارت دیگر آن را به صورت اطلاعات کاربردی در می آورد که هدف آن حل سریع تر مسائل و صرفه جویی در وقت است.

منبع

سعیدی نیری،مینا(1388)، بررسي ميزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی واجتماعی مازندران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0