الگوی دریافت مفهوم: (تعریف و روش اجرا)

دریافت مفهوم عبارت از : جستجو و فهرست نمودهایی است که از آن برای تمیز نمونه ها از غیر نمونه‌های طبقات استفاده شود. دریافت مفهوم از یک دانش آموز می خواهد مثال هایی که نمونه ها نامیده می شوند که شامل ویژگی هایی که نمودها نامیده می شوند, از آن مفهوم است را با مثال های دیگری که شامل آن نمودها نیست مقایسه و مقابله کند و بدینوسیله نمودهای مقوله ای را که در حال حاضر در ذهن فرد دیگر وجود دارد کشف نماید .

الگوی دریافت مفهوم بر اساس مطالعاتی که برونر، گودنا و آستین ، درباره تفکر انجام داده­اند، به صورت خویشاوندی برای الگوی استقرایی شکل یافته است. این الگو که برای آموزش مفاهیم و کمک به یادگیری مؤثرتر مفاهیم تدوین شده، برای ارائه اطلاعات سازمان یافته از موضوع‌های بسیار گسترده به شاگردان در هر مرحله از درس روشی کارآمد است. این الگو دانش آموزان را وادار می‌کند که از طریق مقایسه و مقابله‌ی مثال‌هایی که مصادیق نام دارند, واجد خصوصیات مفهوم با مثال‌های فاقد آن خصوصیات، مفهومی را که قبلاً در ذهن فرد دیگری تشکیل شده است دریابد. بعنوان مثال مفهوم صفت را در نظر آورید. صفت از اقسام کلمه است، چند کلمه را که صفت باشند به آن‌ها نمونه های بانمود می گوییم و چند کلمه را که دارای نمودهای آن طبقه از صفت نیستند به آن‌ها غیر نمونه ها می گوییم انتخاب می کنیم. این کلمات را جفت کرده و به دانش آموزان ارائه می کنیم. به چهار جفت زیر توجه کنید:

پیروز                                       پیروزی

بزرگ                                      صندلی

شکسته                                     صدای خنده

دردناک                                    درد

احتمالاً از آنجا که عملکرد صفات در بافت جملات مشخص می شود بهتر است کلمات مذکور در جملات عرضه شوند تا اطلاعات بیشتری فراهم نمایند. مثلاً:

بانمود: تیم پیروز ما بعد از برنده شدن از مسابقات ایالتی بازگشت.

بی نمود: نماینده مجلس پس از پیروزی خود سخنرانی پرشوری ایراد کرد.

بانمود: کامیون بزرگ به آهستگی، عقب عقب به درون انبار رفت.

بی نمود: بر صندلی با تفاخر نشست.

بانمود: دست شکسته، به تدریج بهبود یافت.

بی نمود: صدای خنده اش اتاق را پر کرد.

بانمود: آن جدایی دردناک را باید تحمل کرد.

بی نمود: در قوزک پایش احساس درد شدیدی کرد.

اجرای این الگو مستلزم حدود بیست جفت کلمه است – در صورت پیچیده تر بودن مفهوم نسبت به صفات ممکن است به بیش از آن نیاز باشد. برای شروع جریان از شاگردان می خواهیم تا کلمات را در داخل جملات بیابند و به کلمات مورد نظر توجه دقیق نمایند. سپس به آنان می آموزیم که عملکردهای نمونه های بانمود و بی نمود را با یکدیگر مقایسه و مقابله کنند. نمونه های بانمود کار مشترکی در جمله انجام می دهند، کار غیر نمونه ها متفاوت است.

از شاگردان می خواهیم از آنچه که معتقدند نمونه ها به طور مشترک دارند یادداشت بردارند. سپس با عرضه ی مجموعه های بیشتری از نمونه ها از آنان می خواهیم بگویند آیا هنوز هم همان فکر را دارند، اگر جواب منفی باشد، از آنان می خواهیم بگویند اکنون چه فکر می کنند. به ارائه نمونه ها تا جایی که بیشتر شاگردان به حد پیدایش فکر پایداری از مطلب برسند ادامه می دهیم. در آن موقع از شاگردی می خواهیم فکر و نحوه ی رسیدن به آن را شرح دهد. ممکن است یکی از پاسخ ها به شرح زیر باشد: خوب اول فکر کردم که لغات با نمود طولانی ترند. بعد دیدم بعضی از کلمات غیر نمونه طولانی ترند، سپس آن فکر را کنار گذاشتم. حالا فکر می کنم آنهایی که نمود مفهوم را دارند همیشه مجاور بعضی دیگر از کلمات واقع می شوند و بر آن اثر می گذارند. مطمئن نیستم چه اثری.

سپس سایر دانش آموزان نظرات خود را برای دیگران ابراز می دارند. ما چند مثال دیگر ذکر می کنیم. به تدریج شاگردان به این توافق می رسند که هر نمونه با نمود چیزی بر معنای کلمه ای که به جای شیئی یا شخصی می نشیند می افزاید و یا آن را به طریقی توصیف می کند.

به ارائه مثال های بیشتر ادامه می دهیم و همزمان از دانش آموزان می خواهیم که کلمات متعلق مفهوم ما را معین کنند. هنگامی که توانستند چنان کنند، نام مفهوم (صفت) را ارائه می دهیم و از آنان می خواهیم درباره ی یک تعریف به توافق برسند.

آخرین فعالیت توصیف شاگردان درباره ی نحوه استفاده از اطلاعات و نحوه ی تفکر خود هنگام رسیدن به مفاهیم است.

منبع

رحمت پور،یاسمن(1393)، ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن، پایان نامه کارشناسی ارشد ،تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0