الگوهای تناسب شغل با شخصیت

ارزش و اهمیت مدیر در بعد رفتار فردی در این می­باشد که با شناخت دقیق شخصیت و کاربرد آن در سازمان، تفاوت بین شخصیت­ها را تشخیص داده و مکانیسم تناسب شغل با شخصیت را تعریف می­نماید. بطورکلی تردیدی نیست که اگر فرد از نظر شخصیت با نوع کاری که باید انجام دهد سازش داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت و نسبت به کار خود رضایت بیشتری حاصل می­کند. گذشته ازاین،هماهنگی بین شخصیت ونوع کار، مزایای دیگر در بر دارد. برای مثال، اگر مدیر سازمان فرد را از نظر شخصیتی بشناسد و ابعاد درونی او را مورد کارشناسی قرار دهد به بهترین شکل قادر خواهد بود که رضایت فرد و سازمان را تامین نماید.

در اینجا الگویی در خصوص کاربرد شخصیت که به تناسب شخصیت با شغل مربوط می باشد اشاره می گردد.

الگوی مایرز- بریگز

مراحل بکارگیری الگوی کاربردی مایرز- بریگز، در خصوص تناسب نوع شخصیت و شغل، با ارائه  مقدمه­ای در مورد شکل­گیری الگوی مزبور به شرح  زیر مطرح شده است.

این الگو شخصیت انسان را در چهار بعد مطرح ساخته­اند که با نظریه­های مطرح شده نیز سازگار است. این صاحب­نظر چهار بعد شخصیت را به شرح زیر عنوان نموده است :

  1. چگونه انسان با دنیای اطراف خود تعامل بر قراروانرژی وتوانائیهای خودرادرچه جهتی سوق می­دهد.
  2. به چه نوع اطلاعاتی بیشتر توجه می­کند.
  3. چگونه تصمیم می­گیرد.
  4. به چه میزان ترجیح می­دهد در شرایط سازمان یافته­تری زندگی کند.

صاحب­نظران فوق الذکر هر یک از چهار بعد ذکر شده را در راستای طیفی، به هشت نوع شخصیت  تقسیم­بندی نموده اند. این هشت نوع شخصیت شامل ابعاد: درون­گرا (I)، برون­گرا (E)، اطلاعاتی- حسی (S) ، شعوری- الهامی  (N)، احساسی (F)، فکری (T)، ادراکی (P)، قضاوتی (J).

بر مبنای هشت بعد منعکس شده، شانزده نوع شخصیت در نظر گرفته شده است که هر یک از آنها ترکیبی خاص از هشت بعد شخصیتی است. با توجه به این تقسیم بندی، شانزده نوع تناسب شغل و شخصیت حاصل می­گردد به عنوان مثال تناسب شغل با شخصیت نوع ENFJ به این صورت تعریف می‌شود که این نوع شخصیت اگرچه بطور متعارف هماهنگ کننده، دارای سازگاری بالا و برای عقاید مختلف احترام قائل است ولی از سوی دیگر ایده آل­گرا، سریع تصمیم­گیر و معمولاً پنهان کننده مشکلات است و سرانجام کمتر به اطلاعات دقیق متکی است، با این شخصیت افراد صاحب حرفه و مشاغل روان‌شناسی، مشاوره، مترجمی، مددکار، معلم، طراح، مدیر فروش بهترین تناسب شغلی و رضایت­خاطر را حاصل می­کنند.

منبع

باقری،آزاده(1392)، موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش در کارکنان پروازی و زمینی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0