اعتماد به نفس جنسي

 هر شخصي احساسي و افکاري درباره خويشتن دارد. به عبارت ديگر کسي که احساس مثيتي نسبت به خود دارد از اعتماد به نفس بالايي برخوردار است و بالعکس.حال به احساسي که فرد نسبت به اندام خود، رفتار هاي جنسي خود و جنسيت خويش دارد اعتماد به نفس جنسي مي گويند. تاکيد براهميت ظاهر بدني بعنوان يک عامل اصلي براي موفقيت جنسي ورضايت جنسي صفت مميزه ديگري اززنان دچار کژکاريهاي جنسي است،آنان عقيده دارند که زناني که ازنظرفيزيکي جذاب نيستندنمیتوانند رابطه جنسي رضايت بخشي داشته باشند.

تحقيقات متعددي به ارتباط مثبت بين اعتماد به نفس عمومي و جنسي با انواع نابهنجاريهاي جنسي زنان به ويژه سرد مزاجي جنسي اشاره کرده اند.هارتمن و همکاران،نيز در مطالعه خود اذعان مي کنند که زناني که ميل جنسي پاييني داشتند از  جرات ورزي و اعتماد به نفس پاييني برخوردار بودند. نتايج پژوهش هاي مسترز و جانسون و کلودني و هچرو همکاران بروي زنان سرد مزاج نيز نشان داد که اکثر آنان از شکل ظاهري بدن خود ناراضي بودندوآنرا زشت ونامطلوب مي دانستند واين اعتماد به نفس جنسي پايين،يکي ازعلل ميل جنسي پايين آنان بشمارمي آمد.

الگوي نقش رويدادشناختي درنابهنجاري رواني- جنسي

عوامل رواني- اجتماعي بر عملكرد جنسي ما تاثير قابل ملاحظه­اي دارند و در شرايط خاصي ممكن است عملكرد جنسي را مختل سازند. در اينجا الگويي ارائه شده است كه چگونگي تاثير عوامل روان زاد زيست شناختي را بر پاسخ­هاي ميل، انگيختگي و ارگاسم جنسي نشان مي­دهد. بخصوص، بر نقش رويدادهاي شناختي در تفسير محرك­­ها و رويدادها و تاثير پاسخ دهي جنسي بر مراحل مختلف چرخه پاسخ جنسي تاكيد مي­كند در اين الگو فرض بر اين است تجارب گذشته زندگي از طريق فرآيندهاي يادگيري؛شرطي سازي كلاسيك و عامل، همراه با يادگيري مشاهده­اي تاثير گذشته و خاطرات كنوني، قوانين حاكم بر رفتار، دانش، نگرش­ها و عقايد ما را مشخص مي­كنند.

پيشنهاد شده است تمامي اين سازه­ها بر تفسير محرك وارد شده بر ما كه به صورت تحريك جسماني، شنوايي و بينايي يا خيال پردازي اتفاق مي­افتد، تاثير مي­گذارد. رويدادهاي فعلي زندگي مانند ارتباط زناشويي مشخص نيز بر دانش، نگرش­ها و عقايد ما تاثير مي­گذارند.شيوه­اي كه به موجب آن تحريك،تفسير مي­شود مشخص كه آيا پاسخ­هاي فيزيولوژيكي انگيختگي جنسي و نهايتاً ارگاسم اتفاق خواهد افتاد. چنين به نظر مي­­رسد كه ميل جنسي به تفسير شناختي محرك بيروني و سطح پايين انگيختگي جنسي و فيزيولوژيكي بستگي دارد.

خاطرات،معلومات،نگرش­ها و باورهاي ما براساس دريافت اطلاعات جديدبطور پيوسته،بازنگري مي­شونداطلاعات مربوط به واكنش­هاي فيزيولوژيكي به نوبه خود ممكن است درموقعيت­هاي معيني برساختارهاي شناختي خاطرات، معلومات، نگرش­ها و باورها تاثير بگذارند. به طور خلاصه، اهداف اين الگو معين نقش واسطه­اي مهم فرآيندهاي شناختي است كه با تاثيرات زيست شناختي متعددي بر عملكرد جنسي انسان درتعاملست.فرآيندهاي شناختي بر مولفه­هاي چرخه پاسخ جنسي يعني ميل،انگيختگي وارگاسم تاثير مي­گذارند و به نوبه خود،تحت تاثير رفتار جنسي ماوپيامدهاي آن قرار مي­گيرد.

واكنش­ها و پاسخ­هاي جنسي انسان

پاسخ جنسي، يك تجربه رواني فيزيولوژيك واقعي است. انگيختگي هم با محرك­هاي روانشناختي ايجاد مي­شود و هم با محرك­هاي جسمي.ميزان تنش هم از لحاظ فيزيولوژيك تجربه مي­شودوهم از لحاظ هيجاني و با ارگاسم به طور طبيعي، ادراك ذهني اوج واكنش جسمي و تخليه وجود دارد.رشد رواني- جنسي، نگرش­هاي روانشناختي نسبت به تمايلات جنسي و نگرش به شريك جنسي مستقيماً با فيزيولوژي پاسخ جنسي انسان ارتباط دارند و بر آن تاثير مي­گذارند.

مشهورترين مطالعات مربوط به تغييرات فيزيولوژيكي در فعاليت جنسي، توسط ويليام مستزر و ويرجينا جانسون انجام شده است. براساس يافته­هاي اين دو پژوهشگر، پاسخ جنسي در انسان داراي چهار مرحله است كه عبارتند از:

  •  مرحله یک:ميل جنسي؛اين مرحله از مراحلي كه صرفاً از طريق فيزيولوژي شناخته مي­شودمتمايز است و گنجاندن آن در اين طبقه بندي،نشاندهنده توجه روانپزشكان به انگيزش­ها،سائق­ها و شخصيت است.اين مرحله با تخيلات جنسي و ميل به برقراري جنسي مشخص است.
  • مرحله دو:برانگيختگي؛اين مرحله دراثر تحريك روانشناختي ؛ تخيلي يا وجود شيء محبوب يا تحريك فيزيولوژيك ؛نوازش يا بوسه ياتركيب هردو ظاهر مي­شودوشامل احساس ذهني لذت است.

نشانه­هاي اين مرحله در زن با ليز ومرطوب شدن مهبل كه با فاصله­اي در حدود ده ثانيه پس از تحريك موثر پديد مي­آيد. كليتوريس سفت و متورم مي­شود. نوك پستان راست مي­شود. لبهاي كوچك و بزرگ دستگاه تناسلي در زن­ها ضخيم تر مي­شود. اين مرحله از چند دقيقه تا چند ساعت به طول مي­انجامد.

  • مرحله سه:ارگاسم؛ مرحله اوج لذت جنسي است كه همراه با رفع تنش جنسي و انقباضات موزون عضلات مياندوراه و دستگاه تناسلي لگن است. در زنان، ارگاسم با سه تا پانزده انقباض ثلث تحتاني واژن و انقباض­هاي قوي و پايدار رحم از عمق به طرف گردن رحم مشخص است .

تغييرات ديگري چون حرارت غير ارادي و ارادي عضلاني، زياد شدن فشارخون و تعداد ضربان قلب روي مي­دهد. زنان مي­توانند ارگاسم­هاي متعدد و متوالي هم داشته باشد.

  •  مرحله چهار:فرونشيني؛ بازگشت بدن به حالت سكون اوليه، احساس آرامش، خوشي و رفع تنش عضلاني از مشخصات اين مرحله است.  با ظهور ارگاسم اين مرحله سريع روي مي­دهد.

در طول اين مرحله، سكوي اوج لذت جنسي ناپديد شده و از حجم خون رگهاي مهبل كاسته مي­شود.رحم به عقب و جايگاه آغازين خود باز مي­گردد. لبهاي بزرگ و كوچك واژن نازك شده و به هم نزديك مي­شوند ومهبل از نظر طول و پهنا شروع به كوتاه شدن كرده و به وضعيت قبل از انگيختگي باز مي­گردد.اندازه و نوك پستان به حالت طبيعي باز مي­گردد و گلگوني يا برافروختگي پوست ناپديد مي­شود. بعلاوه سرعت تنفس، ضربان قلب و فشارخون بسطح قبل از تحريك جنسي بازميگرددوباپديدارشدن يك احساس رخوت وآرامش كلي ماهيچه­هاي بدن شل وآرميده مي­شوند.

بحث و نتيجه گيري از تحقيقات انجام شده

واقعيت اين است كه در ايران برروي مسائل جنسي پژوهش­هاي كمي انجام گرفته است و پژوهش­هاي انجام شده نيز هنوز به بسياري از زواياي مسائل نپرداخته­اند. پژوهش­هاي داخلي بيشتر مسائل جنسي را در يك نگاه ابتدايي يعني لزوم و عدم لزوم آموزش جنسي بررسي كرده­اند و در دامنه اختلالات و مشكلات جنسي بحث و بررسي محدود به زمينه پزشكي و باليني شده و خارج از آن به سكوت واگذار شده است. از آنجا كه مسائل جنسي در حيطه تابوها هستند، بدليل زمينه مذهب و فرهنگي حاكم، اين مسائل زياد شكفته نشده­اند و بررسي­ها بيشتر در سطح مقدماتي مانده­اند. بنابراين لزوم انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه در ايران را مي طلبد.

 منبع

رحیمی،الهام(1388)،تأثير آموزش شناختي رفتاري بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس ،پایان نامه کارشناسی ارشد،راهنمایی ومشاوره،دانشگاه آزاداسلامی

 از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0