اصول آموزش ضمن خدمت کارکنان

در بحث آموزش ضمن خدمت مبانی نظری و اصول، نقش مهمی را ایفا می کنند. این اصول، چهارچوب نظری ویژه ای را بر این آموزش ها فراهم می کند تا بر مبنای آنها، فعالیت های آموزشی را دنبال کنند.

این اصول بطور خلاصه عبارتند از:

  • آموزش ضمن خدمت کارکنان باید متناسب با ویژگی و نیازهای فراگیران باشد.
  • در آموزش ضمن خدمت فراگیران باید نقش فعالی در فرایند یاددهی – یادگیری داشته باشند .

کمیسیون آموزش ضمن خدمت کنفرانس بین المللی آموزش انگلیسی، اصولی رادرمورد آموزش ضمن خدمت معلمان بشرح زیرمطرح کرده است:

  • اصل مالکیت: همیشه در آموزش ها حق با معلمان است. آنها اختیار دارند تا با توجه به آموزش هایی که به آنها داده می شود، اعمالشان را تغییر بدهند یا ندهند.
  • اصل همکاری های جامعه و مدرسه: آموزش ضمن خدمت همکاری بین معلمان، اولیای مدرسه و اعضای جامعه، مورد قبول قرار گرفته است، ارتباط بین مدرسه، معلمان جامعه را تقویت می کنند.
  • اصل حمایت پنهان و آشکار: آموزش و پرورش باید از معلمانی که در آموزش های ضمن خدمت شرکت می کنند حمایت کرده و مورد تشویق قرار دهد.
  • اصل تداوم:پیشرفت های علمی و فناوری در حال تغییر، لزوم وجود نظام مستمری از آموزش ضمن خدمت را موجب می شود.
  • اصل یارگیری متقابل: برای برپا کردن دوره های آموزشی نیاز است تا محیط یادگیری متشکل از مدرس و معلمان شرکت کننده بوجود آید تا هر دو طرف از تجارب یکدیگر استفاده نمایند.

آموزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات

معلمان و استادان دانشگاه در زمینه ی دانش علمی و فناوری مورد استفاده در آموزش، با تغییرات سریعی مواجه هستند. پیشرفت های که در زمینه ی فناوری نوین از قبیل رایانه، لیزرها، ربات ها صورت گرفته است، دریچه ی نوین بروی متخصصان آموزش گشوده است،تابتوانند با استفاده از فناوری های یادشده، شیوه های آموزش تدریس را بهبود بخشند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات واژه ای است که اوایل دهه ی 1990 در ادبیات فناوری و سپس در ادبیات برنامه ریزی توسعه، مطرح شد. این مفهوم از تعامل سه قلمرو به دست آمد؛ ابتدا قلمرو اطلاعات و رایانه با هم ادغام شد و از تعامل آن در فناوری اطلاعات به وجود آمد. فناوری اطلاعات حوزه ای است که هم اکنون در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.سپس با تعامل حوزه ی فناوری رایانه . فناوری ارتباطات از دهه ی 1980 به بعد، قلمرویی تحت عنوان ارتباطات و فناوری در دنیا پدید آمد و در نهایت از تعامل سه حوزه،قلمرو فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفت .

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان یکی از فناوری های نوین بشری نه تنها خود دست خوش تغییرات ژرفی شده است، بلکه به سرعت در حال تأثیرگذاری بر الگوی زندگی، روش آموزش، مدیریت، حمل و نقل، مسائل امنیتی، کار و تجارت و زمینه های دیگر زندگی است.

منبع

احمدلودهنوی،میثم(1394)،اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت فاوابرای معلمان دوره متوسطه،پایان نامه کارشناسی ارشد،مشاوره وبرنامه ریزی درسی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0