استاندارد های یادگیری الکترونیکی

در دنیای علم و فناوری و با پیشرفت سریع تکنولوژی، استاندارد مهمترین عامل برای حفظ کیفیت، جلب اعتماد مشتریان و سرویس گیرندگان و نیز یکسو سازی فعالیتها و اقدامات مختلف است. استاندارد جز مهمی از هر صنعت و فناوری است و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از کاربردها و مقوله های مطرح در این فناوری جهت توسعه،ایجاد و حتی پذیرش در میان طیف مخاطبین خود،متکی به استاندارد هستند؛ استاندارد هایی که با ارائه یکسری چارچوب مشترک و راهنمایی کلی راهگشای نیل به اهدافی نظیر بهبود کیفیت ، قابلیت سازگاری و یکپارچه سازی و استفاده مجدد از مطالب آموزشی هستند. اگرچه وجود استانداردها در برخی از زمینه ها محدودیت هایی را برای تولید کنندگان و  توسعه دهندگان به وجود می آورد، با این وجود اگر در ایجاد و بروز رسانی هر استانداردی ملاحظات لازم و ضروری لحاظ شده باشد سبب افزایش سرعت و پیشرفت روز افزون می گرد. با پیشرفت سریع یادگیری الکترونیکی تحت اینترنت، نیاز به داشتن چنین استاندارد هایی بسیار محسوس است. در فرآیند آموزش و فراگیری الکترونیکی از مدتها پیش بحث استاندارد به عنوان یک مقوله بسیار مهم مطرح بوده است به گونه ای که موسساتی نظیر IEEE و AICC کوشش های بسیاری جهت استاندارد نمودن بحث های مطرح در زمینه آموزش و فراگیری الکترونیکی انجام داده اند.

استاندارد های عمده ای که توسط موسسات آموزش الکترونیکی پذیرفته شده اند شامل موارد زیر می باشد : استاندارد سیستم مدیریت آموزشی که توسط کنسریوم یادگیری جهانی در سال 1997 ایجاد شد. استاندارد تبادل منابع یادگیری که استاندارد تجاری شده مایکروسافت برای یادگیری الکترونیکی می باشد . استاندارد SCORM که معروفترین استاندارد می باشد و بیشتر از استاندارد های دیگر استفاده می شود، و استاندارد LTSC و استاندارد کمیته استاندارد های فناوری آموزشی LTSC ، در سال 1996 کمیته استاندارد های فناوری آموزشی به منطور ایجاد استاندارد هایی برای موضوعات متنوع مرتبط به فناوری آموزشی تاسیس شد. در حال حاضر گروه های زیادی در زمینه آموزش الکترونیکی در جهان از استاندارد های مصوب LTSC استفاده میکنند. گروه استاندارد LTSC که یکی از ارکان اصلی استاندارد های معتبر جهانی محسوب می شود ، استاندارد های باز و معتبری را در قالب یک مدل مقبول عام ارائه کرده است. این گروه ابزارها، دوره ها، اطلاعات و خدمات مورد نیاز این فناوری را تکمیل می کنند تا برای ایجاد و توسعه استاندارد های فنی، خط مشی ها و موارد مربوط به آموزش کامپیوتری استفاده شود.

استانداردها دارای منافعی برای هر یک از کنشگران یادگیری الکترونیکی می باشد. مهمترین نتایج پذیرش استانداردها از دید افراد مختلف درگیر در بحث آموزش و یادگیری الکترونیکی به شرح زیر است :

از دید تولید کنندگان مطالب و محتویات آموزشی، بازار مطالب و محتویات آموزشی با گسترش روز افزون خود، تولید کنندگان این قبیل مطالب و محتویات را ترغیب به تولید بیشتر حتی در ابعاد تخصصی نموده است و این به نوبه خود لزوم به کارگیری استاندارد هایی را جهت تسهیل امکان تبادل محتویات و مطالب آموزشی ایجاب می نماید. از طرف دیگر با بکارگیری استانداردها، امکان تبادل و بکارگیری مطالب و محتویات آموزشی تولید شده در طیف وسیعی از ابزارها و سیستم های استاندارد فراهم گشته است. این موضوع هم سبب افزایش حجم کمی مطالب و محتویات آموزشی تولید شده گردیده و هم به نوعی افزایش سطح کیفی این مطالب و محتویات را در پی داشته است.

از دید مشتریان و فراگیران به کارگیری استاندارد ها، مانع انحصاری شدن محصولات می گردد و منجر به داشتن گزینه های بیشتر و آزادی عمل در انتخاب و نیز افزایش قابلیت انتقال آموخته ها و دانش کسب شده می شود. به جای هزینه های بالای نصب سفارشی برنامه ها و سیستم های کاربری، با بهره گیری از تنظیمات و قابلیت_ های Plug & Play سیستم ها با هزینه های پایین تر در اختیار خریداران قرار می گیرد.

از دید طراحان مطالب و محتویات آموزشی در نظر گرفتن استاندارد های یادگیری الکترونیکی منجر به دستیابی به قابلیت هایی نظیر امکان استفاده مجدد از مولفه ها و الگوهای موجود طراحی گشته، امکان طراحی اشتراکی منابع و مطالب و نیز تولید مولفه ها با قابلیت استفاده مجدد را فراهم می آورد. به این ترتیب عملا توسعه تعمیم سیستم به سیستم های گوناگون و تطابق با نیازمندی های جدید منجر به تولید بیشتر مطالب و محتویات می گردد.

منبع

آهنگر، وحید(1393)، بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: سازمان بازرسی کل کشور)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0