ارزيابي از تحليل رفتار متقابل در گروه

تحليل رفتار متقابل يك شناخت اسـاسي از فرايند­هاي گروهي ارائـه مي­دهد كه در تجـارب گروه­هاي جهت يافته شده­ي ديگر گم و مفقود است. پافشاري و اسرار اين رويكرد بر اينست كه اعضا از موقعيت­هاي قرباني شونده خارج شوند و مصمم شوند كه با آن تصميمات اشتباه و قرباني شونده­اي كه در اوايل كودكي گرفته­اند، زندگي را ادامه ندهند، و اين را باور كنند كه درمان در آنها تاثير زيادي دارد. و قاطعانه بپذيرند. به خصوص در درمان مبتني بر بازتصميمي كه مفاهيم مهمي از تصميمات اوليه را بيان مي­كند و چگونگي مرتبط شدن، آنها را با خود شكست دهي امروز فرد نشان مي­دهد.

يكي از انتقادات وارد بر درمان تحليل تبادلي آن است كه اين رويكرد تاكيد زيادي بر عوامل شناختي دارد، به گونه­اي كه به درماني به شدت تحريك كننده ذهن و از نظر عاطفي خشك و بي­روح شناخته شده است. بر عكس رويكرد گشتالتي كه به اندازه كافي بر عوامل شناختي تأكيد ندارد و مراجعان با تجارب اندكي كه دارند گروه را ترك مي­كنند.

تعداد زيادي از مردم همان تصميمات اوليه اشتباه كه در آغاز كودكي گرفته­اند محدود شده­اند. آنها محكم به پيام­هاي والديني خود چسبيده­اند و توسط بازدارنده­هايي كه ارزيابي نشده­اند زندگي مي­كنند اين افراد غالباً به اين مسئله واقف نيستند كه با يك فشار رواني زندگي مي­كنند. خوشبختانه درمان بازتصميمي روش­هايي را ارائه مي­دهد كه افراد بتوانند خودشان را از يك پيش­نويس كهنه و منسوخ رها سازند و به موفقيت برسند و با تغيير آن بتوانند زندگي پرمعنايي داشته باشند.

نكته قابل ذكر اينست كه رهبر گروه تبادلي بر تشويق كار فردي در گروه، و نه تعامل آزاد ميان اعضا تاكيد دارد. در نتيجه به نظر مي­رسد با اين شيوه رهبري، از كيفيت و پويايي­هاي تعامل گروهي بهره مطلوب حاصل نمي­شود. يكي ديگر از نكات برجسته در درمان گروهي تحليل رفتار متقابل بستن قرارداد مي­باشد قراردادها بر تساوي قدرت بين رهبر و اعضا گروه قرار دارد.گروه­هاي تحليل رفتار امكاناتي براي پيشگيري و درمان نيز ارائه مي­دهند مهمترين كار گروه دادن اطلاعات به گروه مي­باشد. به نظر كوري تركيب مفاهيم TA تمرين­هاي گشتالت و سايكودراما در روند درمان حائز اهميت است. تكنيك­هاي سايكودراما شامل واژگون سازي نقش نمايش خود، صحبت با خود، طرح­ريزي براي آينده و… مي­باشد اين تمرين­ها باعث كشف ابعاد عاطفي بازدارنده­ها و تصميمات اوليه است. البته گولدينگ­ها كار درمان را با ارائه­ي تركيبي از روش­هاي مختلف درماني انجام مي­دهند اين روش­ها شامل سايـكودراما، خيـال­پردازي، تكنيـك­هاي گشتالت، رفتار درماني، حسـاسيت­زدايي،‌ و فراينـدهاي خانواده درماني مي­باشد .

منبع    

استاد رمضان ،هادی(1394)، هنجاريابي پرسشنامه سنجش روابط متقابل،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0