ارتباط وبررسی اشتراک گذاری

دراینجابه دنبال بررسی ارتباط و تأثیر متغیر های مشمول در نظریه تبادل اجتماعی، به اشتراک گذاری اطلاعات، رفتارهای مشارکتی و عملکرد زنجیره تأمین می باشیم، ضروریست تا با بررسی دقیق ادبیات و پیشینه متغیرهای موجود در موضوع پژوهش، دید جامعی نسبت به آنها پیدا کرده و از نتایج تحقیقات پیشین مرتبط با آنها آگاهی کافی و وافی حاصل کنیم.

ابتدا سعی خواهیم کرد تا ادبیات مربوط به متغیرهای مذکور را بصورت کامل مورد کنکاش قرار داده تا ابتدا به ساکن مفاهیم آنها کاملاً روشن و شفاف بیان شوند؛ سپس به بررسی پیشینه تحقیقاتی موجود در این زمینه خواهیم پرداخت تا از نتایج پژوهشهایی که توسط صاحبنظران این عرصه به انجام رسیده مطلع شویم و از آنها برای غنی تر نمودن تحقیق خود استفاده نمائیم. در ادامه نیز، چارچوب نظری و مدل مفهومی تحقیق معرفی می گردد.

مفاهیم و تعایف مدیریت زنجیره تأمین

زنجيره عرضه شبكه هاي بهم پيوسته اي از عرضه كنندگان، توليدكنندگان، توزيع كنندگان و مشترياني است كه به منظور فراهم آوري يك محصول يا خدمت براي مشتري بوجود آمده اند. برخي از تعاريف زنجيره عرضه در زير آمده است:

  • زنجيره عرضه يك مجموعه از سيستم هاي كسب و كار مرتبط به هم جهت تامين تقاضاي مصرف کنندگان است. عناصر يك زنجيره عرضه مي توانند در يك كسب و كار واحد و يا در چند كسب و كار متفاوت قرار داشته باشند.
  • يك زنجيره عرضه، از يك سلسله مراحل مستقيم و يا غيرمستقيم جهت پاسخگويي به نياز مشتري تشكيل شده است. زنجيره عرضه شامل عناصري نظير توليد كننده، عرضه كننده، حمل و نقل، انبارداري، خرده فروشي، و مشتريان مي باشد.
  • زنجيره عرضه عموماً به عنوان يك سلسله متوالي از تامين كنندگان مواد اوليه، امكانات توليد، خدمات توزيع و مشتريان در نظر گرفته مي شود كه بوسيله جرياني از محصولات و اطلاعات با يكديگر در ارتباط هستند.

ادعا بر اين است که پديد آمدن ايده زنجيره عرضه مرهون بوجود آمدن تئوري هايي نظير تئوري عمومی سيستم ها و تئوري كل نگري در دهه ۱۹۵۰ مي باشد. اين گفته را مي توان چنين تكميل نمود كه براي درك كامل رفتار يك سيستم پيچيده نمي توان تنها به تجزيه و تحليل اجزاي سازنده آن سيستم اكتفا نمود. بايد گفت استعاره زنجيره عرضه به شيوه هاي مختلفي استفاده مي شود، اما سه معناي غالب را مي توان براي آن در نظر گرفت:

  • زنجيره عرضه از ديدگاه يك شركت واحد
  • زنجيره عرضه مرتبط با يك محصول
  • زنجيره عرضه به عنوان یک مترادف براي واژگاني نظير: خريد، توزيع و يا مديريت مواد

مديريت زنجيره عرضه هماهنگي تمام عناصر ياد شده در بالا در طول زنجيره عرضه است. هماهنگي و يکپارچه ساز ي جريان هاي مواد و اطلاعات در ميان زنجيره جهت مديريت زنجيره عرضه امري حياتي به شمار مي رود. محقق ديگري بيان مي دارد که علاوه بر دو جريان مذکور جريان سومي نيز به نام جريان هزينه وجود داشته که توجه به آن جهت مديريت اثربخش زنجيره بسيار ضروري  مي باشد. مسائلي ديگري نيز نظير همزمان سازي  در ميان شرکت هايي که غالبا از يکديگر مستقل هستند نيز، مي بايست در جاي خود مورد بررسي قرار گيرد.زنجيره تأمين در كارخانه­هاي توليدي، شركت­هاي خدماتي و حتي منازل نيز وجود داشته و آن را با عباراتي نظير زنجيره تقاضا و يا زنجيره ارزش نيز معرفي مي­نمايند. اما نام آن هرچه كه باشد، هدف آن ايجاد ارزش براي مصرف كننده نهايي است.

مديريت زنجيره عرضه مفهومي است كه تقريباً تمامي واحدهاي سازمان را به نوعي درگير مي­كند و هدف اصلي آن جلب رضايت مشتريان نهايي زنجيره تامين مي­باشد. شینگو مديريت زنجيره تامين را مفهومي می داند كه از صنايع توليدي آغاز شده است، در حقيقت اولين نشانه­ها از مديريت زنجيره تامين در سيستم توليد “درست به موقع” شركت تويوتا آشكار شد. اين سيستم با هدف تنظيم مقادير عرضه به كارخانه­هاي توليد موتور در مقدار صحيح كوچك و اقتصادي طراحي شد و هدف آن عبارت بود از كاهش سطح موجودي و تنظيم تعاملات عرضه كنندگان با بخش خط توليد به نحو موثر و كارآمد. بعد از ظهور رويكرد مديريت زنجيره تامين در صنايع خودروسازي ژاپن بعنوان زير مجموعه­اي از سيستم توليد، تحول در فضاي مفهومي مديريت زنجيره تامين آغاز و اين مديريت بعنوان يكي از مفاهيم مستقل و اصلي در نظريه مديريت صنعتي مطرح شد. در عمل، مديريت زنجيره تامين تلفيقي از قلمروهاي ويژه در فضاي مفهومي مديريت شامل مديريت كيفيت فراگير،  فرآيند طراحي مجدد كسب و كار و شيوه توليد درست به موقع  مي­باشد.

منبع

ولی زاده،فهیمه(1393)، اطلاعات ارتباط بین به اشتراك گذاري و رفتارهاي مشارکتی با عملکرد زنجیره تأمین در شرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0