ارتباط باز چیست؟َ

اریک برن تأکيد دارد که مراجع کننده به اندازه درمانگر بايد در مورد چيزي که قصد دارند در جلسه درمان بر آن کار کنند اطلاعات داشته باشد و اين مطلب از اين فرضيه فلسفي اساسي پيروي مي کند که مردم خوب هستند و هر کس استعداد فکر کردن دارد. در مشاوره تحليل رفتار متقابل مراجع آزاد است که مراجع ديگر را مشاوره کند و درمانگر در اغلب اوقات مراجع را تشويق مي کند که مفاهيم اساسي تحليل رفتار متقابل  ياد گيرد. اين مطلب نشان مي دهد که در جلسه درمان ارتباط باز حاکم است.

نظريه تحليل رفتار متقابل يک رويکرد عملکردي براي تفسير مراجع به حساب مي آيد. درمانگر «تحليل رفتار متقابل» ارتباط درماني را محدود به خودشان و مراجع نمي داند و نمي خواهد انگيزه مراجع را در محدوده عوض کند و مي خواهد زمينه اي فراهم آورد و قراردادي منعقد کند که محدود نباشد. مراجع آنچه که مي خواهد تغيير دهد و آنچه که نمي خواهد انجام دهد و درمانگر فعالانه سعي دارد طرحها و ساختارهايي جهت کمک به مراجع و پيش برد تغييرات فراهم آورد. در اين فرايند از تهيه اين طرحها و ساختارها که درمانگر فعالانه براي کمک به مراجع و هدايت کارش فراهم مي کند دستورالعمل بعدي فراهم مي گردد.

کاربرد، اهداف تغييرات در , تحليل رفتار متقابل T.A))

اریک برن گفت: اهداف تحليل رفتار متقابل بينش دادن يا پيشرفت نيست بلکه درمان است. در ضمن بيشتر پيروان تحليل رفتار متقابل با اریک برن هم عقيده اند اما ديدگاههاي متفاوتي در مورد موقعيتهاي درماني دارند.امروزه معمول است که سه مکتب اصلی را در تحلیل رفتار تشخیص دهند. ولی درمانگران اندکی هستند که منحصرا به یکی از این سه مکتب تعلق داشته باشند. در واقع، برای بدست آوردن اعتبار حرفه ای، درمانگر باید این توانایی را آشکار سازد که قادر است آزدانه از تفکر روشهای هر سه مکتب بهره جوید.

مکتب کلاسیک؛ درمانگران کلاسیک دامنه کاملی از الگوهای تحلیلی را به کار می برند. تا فهم و درک «بالغ »را افزایش دهند و در عین حال انگیزه های کودک را به قلاب اندازند. روشهایی مثل اکوگرام ، نمودار نوازشی و مثلث نمایشی و…….اولین گام این است که می فهمد که چگونه برای خود مشکل تراشی میکرده است. و سپس او برای تغییرات رفتاری قرارداد می بندد که نشان دهنده خارج شدن او از الگو های قدیمی پیش نویس و حرکت به سوی خود پیروی است. درمان گروهی کاملا مورد علاقه مکتب کلاسیک است .از نظر مکتب کلاسیک یک عملکرد مهم درمانگر این است که به مراجع پیامهای جدید والدی بدهد.

منبع

اردشیری لردجانی،فهیمه(1393)، اثر بخشي تحليل رفتار متقابل بر تعارضات زناشویی، سبک های عشق ورزی، هوش هیجانی و هوش معنوی زوجین،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0