اختراعی جدید برای کمک به افراد قطع نخاعی

مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از همکاری مرکز رشد این دانشگاه با 11 شرکت دانش بنیان خبر داد.

حامد ابراهیمی مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره جدیدترین اختراع مرکز رشد دانشگاه گفت: به همت تیمی از دانشجویان دانشگاه برای بیماران قطع نخاعی کمر به پایین که نمی‌توانند راه بروند و کاملا پاهایشان بی حرکت است دستگاهی ساخته شده که با وصل کردن آن به پاهای فرد و انجام حرکات مخصوص، این افراد هر چند محدود اما قدرت راه رفتن پیدا می‌کنند.

وی افزود: نمونه‌های موجود از این دستگاه در سطح دنیا و نمونه داخلی آن کاربری بسیار سختی دارند به طوری که فرد قطع نخاعی مجبور است برای انجام هر حرکت یک دکمه را فشار  و دستورات لازم را به دستگاه بدهد؛ ولی دستگاه جدید ساخته شده این مشکل را ندارد و دارای کاربری آسان تری است.

فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در جهت خودکفایی

ابراهیمی گفت: این دستگاه توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است و برای تولید آن درحال مذاکره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم، این دستگاه باید روی بیماران قطع نخاعی آزمایش شود و در صورت تایید شدن مجوزهای لازم برای تولید آن صادر می شود.

مدیرمرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای مرکز رشد تولید نانو داروها از جمله رادیوداروهای پپتیدی است که به طور وسیع در تشخیص انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود؛ این نانو داروها حدود یک سال است که به تولید رسیده است؛ همچنین در حال تحقیق بر روی یک سری از داروهای ضد سرطان هستیم که واردات آن از کشورهای دیگر بسیار سخت است.

آغاز پروژه ساخت برج تصفیه هوا برای شهرهای آلوده

وی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه ای توسط یکی از شرکت های مرکز رشد آغاز شده که مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم قرار گرفته است؛ این پروژه ساخت برج تصفیه هوا برای شهرهای آلوده است و جز طرح های کلان ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پذیرفته شده است.

ابراهیمی گفت: طرح این پروژه پذیرفته شده و بودجه حمایتی آن هم تصویب شده است و در حال تهیه نقشه های فنی برای شروع به کار هستیم؛ زمانی که آلودگی شهرها به قدری زیاد می شود که نفس کشیدن را سخت می‌کند، می‌توان از این برج استفاده کرد؛ این برج‌ها در ابعاد وسیعی مکش دارند، هوا را تصفیه و به خارج هدایت می‌کنند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در حال حاضر 50 واحد فناور زیر نظر مرکز رشد فعال هستند که 30 واحد آن شرکت و 20 واحد آن هسته فناور شامل تیم‌های دانشجویی هستند و در مجموع مرکز رشد با 11 شرکت دانش بنیان همکاری دارد.

حمایت مالی دانشگاه از هسته‌های فناور

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها در تخصیص بودجه مالی برای کارهای پژوهشی در مضیقه هستند اما دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به هسته‌های فناور که تیم‌های دانشجویی جوان هستند و نیاز به کمک محدود مالی دارند در ساخت نمونه اولیه در حد چند میلیون کمک می‌کند.

ابراهیمی بیان کرد: شرکت‌ها قطعا از رکود اقتصادی و تحریم ها تاثیر می‌پذیرند ولی ما تلاش کرده‌ایم این شرایط بر فعالیت‌های ما تاثیری نداشته باشد؛ برای این منظور خدمات مرکز را افزایش دادیم به طوری که در طی یک سال اخیر ظرفیت پذیرش شرکت‌ها در مرکز رشد به 2 برابر و وسعت مرکز به 4 برابر یعنی 1400 متر مربع رسیده است که این مساحت به شرکت ها و هسته های کارآفرین واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: تیم‌های مرکز در حال کار کردن برای بومی سازی دستگاه‌هایی هستند که در صنعت استفاده می‌شود، این کار قدری زمان بر است ولی ما می‌توانیم تکنولوژی‌هایی که از چین وارد می‌شود را خودمان بسازیم.

ابراهیمی اظهار کرد: کار دیگر مرکز رشد تلاش برای ساخت مواد وارداتی است که تاکنون به علت حجم کم مورد نیاز وارد می‌شد ولی با توجه به بالا رفتن قیمت دلار این کار ارزش پیدا کرده است که این مواد هم در داخل تولید شود.

منبع:سایت خبر نگاران جوان
5 ابان 1397
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0