ابعاد مزیت رقابتی

مزیت رقابتی یک شرکت سه پیامد عملکردی را شامل می‌شود. مورد اول انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین است که یک پیامد اجرایی بین سازمانی واسط است. دو نتیجه دیگر عملی در سطح شرکت عبارت‌اند از پاسخگویی به مشتری و بهای تمام‌شده‌ی محصول.

انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین

انعطاف‌پذیری براي متناسب شدن با محيط پرتلاطم کسب ‌و کار در جهت حفظ مزيت رقابتي، يكي از چالش‌های اساسي فراروي مديران امروز است؛ زیرا در طی سال‌های اخیر، انعطاف‌پذیری به‌عنوان منبع مزیت رقابتی موردتوجه زیادی قرارگرفته، زیرا پایداری محیط رقابتی دهه‌ی 1960 و دهه‌ی 1970 جای خود را به افزایش نا اطمینانی داده است، چرخه زندگی محصول در حال کوتاه‌تر شدن است؛ مشتریان به‌سرعت در حال تغییر ترجیحات خود هستند و رقابت به‌طور فزاینده خوی وحشیانه‌تری به خود گرفته است. ازجمله مهم‌ترین نیروهای محرّک در ورای این موارد، جهانی‌شدن و توسعه‌ی سریع تکنولوژی اطلاعات هستند. افزایش تحرّک بازار، بنگاه‌ها را مجبور می‌کند به‌منظور بهبود موقعیت رقابتی خود، تمرکزشان را از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و منابع دارایی پایه به انعطاف‌پذیری و منابع دانش‌پایه انتقال دهند.

يكي از دلايل مشكل بودن تعريف انعطاف‌پذیری اين است كه تعاريف اغلب به خاطر شرايط و يا مسائل ويژه مديريتي، تغييرپذير هستند. لذا در این پژوهش، انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین، توانمندی شرکت برای انطباق مؤثر و پاسخگویی به تغییرات بازار می‌باشد.

انعطاف‌پذیری پدیده‌ای خودجوش و غیرارادی نيست، بلكه سازمان‌ها بايد عوامل اثرگذار بر انعطاف‌پذیری را شناسايي و آن‌ها را ايجاد كنند. انعطاف و سرعت ارائه محصول زماني مفهوم دارد كه عمليات خريد، تداركات، حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی توليد، موجودي و کنترل آن، طراحي مهندسي، توليد و مونتاژ، توزيع و فروش همه به‌صورت يكپارچه در كنار هم فعاليت كنند. چهار بعد انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین را می‌پذیرد که شامل: انعطاف‌پذیری حجم و دامنه محصول، انعطاف‌پذیری محصول جدید و انعطاف‌پذیری در پاسخگویی می‌باشند .

پاسخگویی به مشتری

مشتریان به‌طور روزافزون براي کسب محصولات و خدمات بهتر به شرکت‌ها فشار می‌آورند و شرکت‌ها براي کسب مزیت رقابتی و توفیق در این محیط متلاطم باید مشتریان و خواسته‌ها و نیازهاي آنان را در مرکز توجه و فعالیت‌های کسب ‌و کارشان قرار دهند زیرا محیط تجاري امروز به‌شدت تحت تأثیر رقابت میان شرکت‌ها و تغییرات سریع تکنولوژي و تغییر مداوم در خواسته‌ها و نیازهاي مشتریان است. پاسخگویی به مشتری توانایی یک شرکت مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان به‌صورت به زمانمند می‌باشد. پاسخگویی به مشتری به‌عنوان یکی از بحرانی‌ترین اهداف عینی ادغام زنجیره عرضه مشخص‌شده است. پاسخگویی به مشتری یک بعد کلیدی از عملکرد مبتنی بر زمان است. در مکتوبات، انجام سریع سفارش‌ها و مدیریت زمانمند شکایت مشتری به‌عنوان دو شاخص کلیدی پاسخگویی به مشتری شناخته‌شده‌اند .

بهای تمام‌شده محصول

 كاهش مستمر هزینه‌های خرید مواد، توليد و… بر اي تمامي شركاي زنجيره تأمين مطرح است. به عبارت ديگر، هر يك از اعضای زنجيره تأمين به‌جای تولید محصولی باقیمت تمام‌شده بالا و فروش به قيمت بالاتر به ديگر اعضاي زنجيره تأمين، سعي می‌کند تا قيمت تمام‌شده خود را كاهش دهد. اين امر موجب می‌شود تا بهاي تمام‌شده محصول اين نوع زنجيره تأمين كاهش يابد و عملكرد شركت ارتقا يابد.ابعاد بهای تمام‌شده محصول عبارت‌اند از: بهای تمام‌شده محصولات شرکت نسبت به رقبای عمده‌ی شرکت، بهای تمام‌شده محصولات شرکت نسبت به سه سال گذشته و ارزش نسبی محصولات شرکت برای مشتریان نسبت به شرکت‌های رقیب.

منبع

سلیمانی، بهنام(1394)، تأثیر قابلیت‌های‌ سیستم‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر کسب مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آژاد اسلامی واحد رشت.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0