ابعاد رهبری تحول گرا

رهبری تحول گرا طبق مدل باس ، بر اساس چهار بعد نفوذ آرمانی ؛رفتار و نگرشی، ترغیب ذهنی ؛ تحریک عقلانی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی تحقق می یابد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

نفوذ آرمانی

نفوذ آرمانی دربرگیرنده عامل کاریزماتیک رهبری تحول گرا است، به طوری که رهبران به عنوان مدل های قوی اخلاقی و رفتاری برای پیروان عمل کرده اند ونتیجه این نوع رفتار رهبری، اعتماد و اطمینان پیروان به رفتار ها وتصمیمات یکدیگر است. در ساختار بندی جدید نفوذ آرمانی به دو نوع تقسیم می شود:نگرش آرمانی و رفتار های آرمانی.

ترغیب ذهنی

رهبران تحول گرا از ترغیب ذهنی جهت به چالش کشیدن افکار، تصورات و خلاقیت پیروان استفاده می کنند. آن ها از طریق زیر سوال بردن مفروضات، تدوین مجدد مسائل و چشم پوشی از مشکلات گذشته به روش های جدید، پیروان خود را برای خلاقیت و نوآوری بر می انگیزانند.

انگیزش الهام بخش

این عامل توصیف کننده رهبرانی است که از طریق مشارکت دادن پیروان در ترسیم چشم انداز آینده، تعهد آن ها را افزایش داده و ایجاد انگیزه می نماید. انگیزش الهام بخش تصویر  واضحی از آینده ترسیم می کند، آینده ای که خوش بینانه و قابل دسترسی است.

ملاحظات فردی

توجه به تفاوت های فردی پیروان، ارتباط با تک تک آنها، برانگیختگی و واگذاری مسئولیت به آنها، از ویژگی های اصلی این  بعد از رفتار رهبران تحول گرا است. این رهبران نیاز ها، توانایی ها و آرمان های فردی یکیایک  پیروان را مدنظر قرار داده، به آنها گوش فرا می دهند و سبب رشد، بالندگی و شکوفایی استعدادای بالقوه آنها می شوند.

منبع
فتحی،ارسلان(1392)، رابطه بین سبک های رهبری تحول گرا و مبادله ای با میزان خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت  اجرائی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0