ابزار های تبليغات بازرگانی

طرح های تبليغات بازرگانی معمولا با همکاری و همفکری متخصصان ورزيده و با در نظر داشتن تکنيک‎های روان شناسی و جامعه شناسی تهيه می شوند. انتخاب وسيله مناسب برای اجرای طرح های تبليغی، نيازمند آگاهی و تجربه است. زيرا ناهمخوانی وسيله و طرح، همه زحمات را به هدر می دهد. تبليغ گران خبره، از ابزارهای مختلفی برای تبليغ استفاده می کنند. موفقيت در کار تبليغ تا اندازه زيادی به انتخاب روش مناسب، ابزار تبليغی مناسب، و رعايت ذوق و سليقه در تهيه متون تبليغاتی دارد. به علاوه بايد در هنگام طراحی و اجرای برنامه های تبليغاتی، تحولات فن آورانه در زمينه توليد و پخش آگهی ها، تغييرات زيست عمومی و روش های جديد تبليغاتی را نيز در نظر داشت در اين بخش برخی از ابزارهای متداول تبليغات بازرگانی، همراه با ويژگی های هر يک از آن ها توضيح داده می شوند:

آگهی ديواری و توزيعی

شرحی که دربردارنده مشخصات و مزايای کالا است تهيه می شود و بر حسب مورد با تصوير و آرم مربوط، به صورت آگهی کاغذی چاپ و بر ديوارها يا پانل های شهری نصب می شود.

آگهی پستی

آگهی و اطلاعيه های تبليغاتی به وسيله پست برای اشخاصی که قبلا نشانی آنان يادداشت شده ارسال می‎شوند. .

بروشور و کاتالوگ

مشخصات کالا در يک يا چند ورق کاغذ به صورت جزوه چاپ می شود. همراه با مشخصات کالا، عکس و توضيحات ضروری قسمت ها و قطعات مختلف کالای مورد نظر و نيز نشانی های مراکز فروش و شماره تلفن های آنان نيز درج می شود.

آگهی مطبوعاتی

درج آگهی در مطبوعات رايج و متداول است. روزنامه های کثيرالانتشار، برد و اثر بيشتری دارند اما گاهی يکنواختی شکل و کادر يک آگهی با انبوه آگهی های ديگر روزنامه موجب می شود که آگهی مورد نظر به چشم نيايد يا به سرعت از ديد خوانندگان روزنامه بگذرد.

آگهی راديويی

راديو ابزار تبليغی بسيار خوبی برای جلب توجه مردم و معرفی کالاها و خدمات است. متن آگهی، کيفيت صدای گوينده، موزيک همراه آگهی و زمان پخش آن نکاتی هستند که برای اثربخشی آگهی راديويی بايد به آن ها توجه داشت. .

آگهی های تلويزيونی

تلويزيون وسيله ای معتبر، حساس، جذاب و جالب برای تبليغات است. زمان در تلويزيون محدود است و آگهی ها بايد در کمترين زمان ممکن، بيشترين بار معنايی را انتقال دهند.

آگهی در سينما

در سالن سينما و پيش از شروع فيلم اصلی، فيلم های کوتاه تبليغاتی بر روی پرده به نمايش درمی آيند. فضای تاريک و همراه با سکوت سالن سينما، حضور دسته جمعی تماشاگران و آمادگی، توجه و کنجکاوی زياد آنان برای تماشای آن چه بر روی پرده نمايش داده می شود، پرده عريض و صدای بلند و تاثير گذار، از امتيازات ويژه آگهی های سينمايی در مقايسه با آگهی های تلويزيونی است.

پوستر

پوستر يک ابزار تبليغی خوب، در دسترس و همگانی است. در پوستر، معمولا عنوان کلی و شعار محوری يک آگهی همراه با عکس در کاغذ مرغوب در ابعاد مختلف تهيه می شود.

تبليغات جاده ای

دامنه کوه ها و تپه ها و حاشيه جاده های بيابانی، فضاهای تبليغی اثربخشی محسوب می شوند. مسافران و رانندگان، مخاطبان اصلی تابلوها و نوشته های تبليغاتی جاده ای هستند.

مکان های عمومی

مکان هايی که به طور موقت يا دائم، نقطه تجمع افراد هستند، محل های مناسبی برای عرضه تبليغات به حساب می آيند. نوع و شيوه تبليغ در اين محل ها بايد با وضعيت مکان و خصوصيات افرادی که تجمع می‎کنند تناسب داشته باشد.

وسايل نقليه عمومی

در صورت دريافت مجوزهای قانونی و انجام هماهنگی های لازم، داخل و روی بدنه وسايل نقليه عمومی مانند واگن های قطار بين شهری و برون شهری، اتوبوس ها و مينی بوس های مسافربری شهری و بيابانی، محل مناسبی برای نصب و نوشتن آگهی ها است. اندازه اين نوع آگهی ها بايد متناسب با جا و نوع وسيله نقليه باشد.

موسسه ها و تاسيسات عام المنفعه

شرکت های بزرگ تجاری با توجه به امکانات مالی خوبی که دارند، می توانند از راه تاسيس يا تجهيز بنياد خيريه، پرورشگاه، درمانگاه و بيمارستان، مدرسه، خوابگاه دانشجويی، پارک عمومی، باشگاه ورزشی، سالن سينما و تئاتر، هتل، مراکز فرهنگی، هنری و علمی رايگان، و مانند اين ها، تبليغات مستقيم و غير مستقيم فراوانی را از اين راه انجام دهند.

جشن ها و مناسبت ها

مناسبت های مختلف ملی، مذهبی و جهانی، زمينه خوبی را برای تبليغ فراهم می کنند. معمولا در اين زمان‎ها از سوی گروه ها و سازمان ها مجالسی برگزار می شوند.

نمايشگاه

نمايشگاه محل مناسبی برای ارائه نمونه کالاهای توليدی يا خدمات شرکت ها و سازمان ها است. هر چند که در نمايشگاه اختصاصی، آزادی عمل بيشتری برای شرکت در ارائه کالاهای خود وجود دارد، اما در فضای رقابتی نمايشگاه عمومی بهتر می توان امتيازات کالا و خدمات مورد نظر را  در کنار شرکت ها و سازمان های رقيب عرضه کرد.

استفاده از افراد متشخص برای تبليغ

سبک زندگی، طرز رفتار، اظهار نظرها و ديدارهای افراد مشهور و شاخص علمی، فرهنگی، سياسی، اجتماعی، هنری و ورزشی، مورد توجه و کنجکاوی مردم قرار دارد.

هدايا و جوايز

دريافت جايزه يا هديه، اگر با مناسبت و به جا باشد، خوشايند همگان است. لذا بنا به مناسبت يا بر اساس نتايج يک رقابت يا قرعه کشی می توان هدايا يا جوايزی را به افراد اهدا و از اين راه نسبت به کالا يا موسسه تبليغ کرد.

آگهی در سايت های اينترنتی

امروزه تبليغات اينترنتی به بخش مهمی از بازرگانی مدرن دنيا تبديل شده و رشدی سريع و روزافزون داشته است. سادگی، کم هزينه بودن، جذابيت، قابليت اندازه گيری موارد استفاده از تبليغ و امکان برقرار ساختن رابطه مستقيم دوطرفه ميان خريدار، فروشنده و آگهی دهنده، مهم ترين دلايل رشد تبليغات اينترنتی در سال‎های اخير بوده اند.

منبع

فلاحت گر،سمیرا(1393)، تاثیر ابزار ترفیعی (تبلیغات) بر خرید بیمه‌نامه‌های اتومبیل،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0