ابزارهای با امتیاز خلاصه شده در مقابل ابزارهای اندازه­گیری با امتیاز جدا برای هر بعد

برخی از ابزارهای موجود مانند فکت  یک نمره کلی که از امتیاز ابعاد متفاوت اندازه­گیری شده محاسبه می­گردد، خواهند داشت. در مقابل ابزارهای دیگر برای هر بعد، امتیاز جداگانه­ای را به تفکیک گزارش می­نمایند. یکی از خصوصیاتی که برای شاخص مناسب و قابل استفاده در سیاست­گذاری­ها مطرح است، اگرچه بسیاری از نویسندگان با این موضوع موافق نیستند و لی اغلب صاحب­نظران بر این باورند که قابل ارائه بودن کیفیت زندگی در یک عدد خلاصه شده می­تواند سیاست­گذاران را قادر به تشخیص تغییرات و روند کیفیت زندگی نماید، هر چند این عدد کلی باید بتواند به امتیاز دامنه­ها شکسته و گزارش شود .

 ابزارهای مدولار در مقابل ساده

این ابزارها در یک هسته مرکزی به نام کر، کیفیت زندگی کلی را که شامل ابعاد گسترده آن است می­سنجند. در مورد بیماری­های مختلف یک پرسشنامه کوتاه­تر به نام مدول برحسب نوع بیماری ضمیمه می­گردد؛ مثال مشهور این نوع ابزار اورتک است. بخش هسته پرسشنامه در مورد بیماری­های مختلف قابل مقایسه خواهد بود.

 استفاده از جانشین در مقابل پرسش از خود فرد

اکثر ابزارهای موجود، خود بیماران را بطور مستقیم بررسی می­کنند.زمانی که از پزشک به عنوان جایگزین استفاده گردد، تاکید بیشتر بر روی مشکلات فیزیولوژیک بیماران متمرکز خواهد شد، در حالی که پرستاران و مددکاران، مشکلات روانی و روحی را پررنگ­تر جلوه می­دهند. نتیجه آن که کیفیت زندگی بیماران با استفاده از جایگزین معمولاً بدتر از حالتی که از خود بیمار سوال شود، خواهد بود. بنابراین همواره تاکید می­گردد جز در مواردی که بیمار قادر به همکاری نیست ؛ مانند کودکان، بیماران بد حال و یا افراد عقب­افتاده ذهنی از خود افراد بطور مستقیم سوال گردد. البته این کار محدودیت­هایی نیز خواهد داشت بطور مثال می­توان مشکلات زبان، اختلاف فرهنگ، زحمتی که به بیمار تحمیل می­گردد و در نهایت داده­های از دست رفته را نام برد. بهر حال در مواردی که استفاده برای سیاست­گذاری مد نظر باشد بهتر است در کنار سوالات فردی از سوالات عینی نیز استفاده نمود تا اختلاف در انتظارات اشخاص از شرایط محیطی نتواند پاسخ را به میزان زیاد متاثر نماید.

منبع

یکتایی،فرحدخت(1393)، اثربخشی آموزش تاب­آوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوا،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0