آمیخته­ های بازاریابی سبز چیست ؟

آميخته بازاريابي سبز شامل محصول سبز، قيمت سبز، ترويج سبز و توزيع سبز می­باشد.

محصول سبز : محصول سبز مهم­ترين عنصر موجود در آميخته­ ی بازاريابي می­باشد.  هدف هاي اكولوژيكي در طراحي محصولات به كاهش آلودگي منجر مي­شود. محصول سبز به حفظ محيط طبيعي و كاهش يا حذف استفاده از مواد آلوده كننده و ضايعات كمك مي­كند.محصول سبز، محصولی است که ضرر کمتری به محیط زیست وارد می­آورد و از روش های تعمیر، نوسازی، تولید مجدد، استفاده­ی مجدد، بازیافت و کاهش بدست می­آید. در واقع، محصول سبز به حفظ و بهبود محیط طبیعی با حفظ انرژی و یا منابع و کاهش یا حذف استفاده از مواد سمی، آلودگی و ضایعات کمک می­کند.عموماً ویژگی­های سبز و پایدار محصولات و خدمات را می­توان چنین برشمرد:

  • برای ارضای نیازهای واقعی بشر طراحی شده­ باشد.
  • برای سلامت بشر ضرر نداشته باشد.
  • در تمام دوره­ی عمر خود سبز باشد.

قیمت سبز : قيمت سبز عامل بحراني و مهم آميخته­ی بازاريابي سبز است .محصولات سبز اغلب قيمتي بالاتر نسبت به كالاهاي سنتي دارند  اغلب آنها هزينه­هاي خروجي ابتدايي بالاتري دارند اما هزينه ­هاي بلند مدت آنها كمتر است  .اكثر مصرف­كنندگان تنها در صورتي حاضر به پرداخت قيمت بالاتر هستند كه ارزش افزوده­ی محصول را دريابند.

ترويج سبز: ترويج سبز به معناي انتقال اطلاعات زيست محيطي واقعي به مصر­ف­كنندگان است كه با فعاليت­هاي شركت ارتباط دارند.توزيع سبز داراي ۲ جنبه است:  جنبه­ی دروني و جنبه­ ی بيرونی. در جنبه­ی دروني محيط داخلي علاوه بر رعايت مسائل زيست محيطي درفرآيندهاي داخلي شركت، كاركنان و مديران احساس آرامش كنند و در جنبه­ی بيروني بايد مكان­هاي عرضه­اي كه كمترين آسيب را به محيط زيست مي­رسانند را انتخاب كرد.

منبع

کریمی ، مریم (1393)، بررسی عوامل موثر بر خرید محصولات سبز در بین جوانان (مطالعه موردی: جوانان شهرستان رشت)،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0