آموزش وپرورش ورضایتمندی اولیا دانش آموزان

آموزش و پرورش نهادی است فرا گیرکه اکثرخانواده ها درآن فرزند یا  فرزندا نی در دوره های  مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل دارند و این آموزش و پرورش ا ست که بایستی به نقش و رسالت خودجامه عمل بپوشاند وفرصتهای لازم را جهت شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بوجود آورد چرا  که نیروی انسانی هرکشوری مهمترین و با ارزشترین سرمایه آن کشور می باشد . تقویت این سرمایه عظیم آینده ای روشن را برای هر مملکتی به ارمغان خواهد آورد و تعلل در این راستا کمون فکری ، اقتصادی واجتماعی هر کشوررا به دنبال دارد.علت اصلی اهمیت آموزش و پرورش درنقشی که این نهاد به عنوان ابزاری برای ایجاد یا حفظ وحدت ملی و ارتقای سطح زندگی مردم و محرک سایر نهادهای اجتماعی بازی می کند برای همه روشن است. لذا از آنجایی که این نهاد از حساسیت عمومی خاصی ؛ به عنوان ویژگی های بی همتای  نظام آموزش و پرورش  در میان سایر نهادهای اجتماعی برخوردار است  بدین خاطر عملکرد وکیفیت آن توسط کلیه نهادها و آحاد جامعه مورد قضاوت و ارزیابی قرار می گیرد .از عوامل ذینفع و ذیصلاح در موردارزیابی عملکرد و کیفیت آن نظرات دا نش آموزان ،اولیاء دانش آموزان کارمندان علمی در مدرسه می باشند که در ابتدا می توا ند موجب شناخت بسیاری از مشکلات ودر نهایت باعث بهبودواصلاح عملکردآن شود.

تعاریف مدیریت  :                                                                            مدیریت عبارتند از : هنر انجام دادن کار بوسیله دیگران .

کارکردن با وبوسیله افراد وگروهها، برای تحقق هدفهای سازمانی.

فراگرد تصمیم گیری ، برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری وکنترل منابع ا نسانی، مالی، مادی و اطلاعاتی سازمان بمنظور تحقق اثربخش وکارآمد هدفهای آن .

برای اینکه سازمان وعملکرد افراد آن درجهت هدف ها باشد،سرپرستی ونظارت وهماهنگی و هدایت لازم می آید.  مجموعه این وظایف که رفتار و فعالیت سازمانی را در مسیر هدف تنظیم ، تصحیح ، تقویت وراهنمایی می کند، مدیریت نامیده می شود .شوماکر ، معتقداست که مدیریت یک ضرورت اساسی جهت پیشرفت می باشدامانوشتارها حاکی ازکمبود رهبری استرا تژیک متکی بر بهبود آموزشی بوده و مدیران به ندرت رهیا فت های سیستماتیک رابرای حل مسائل بکار می برند.

مدیریت آموزشی

 بعنوان رشته ای تخصصی در پی توسعه نظام های آموزش وپرورش درجهان و اهمیت پیداکردن مدیریت آ نها ، پدید آمده است و با واژه ها واصطلاحات مختلفی نامیده شده است .به موازات تعاریف فوق می توان از صاحبنظری دیگر تعریف نسبتاً جامعی را به شرح زیر ارائه نمود . توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی عبارت است از :

تجدیدساختار نظام آموزش وپرورش درجهت افزایش انعطاف پذیری،عدم تمرکزوتفویض اختیار به مدارس به نحوی که بانزدیک نمودن  محل اتخاذ تصمیم ها به محل اجرای آن اتخاذ تصمیم  به شیوه گروهی ومشارکت جویانه توسط  کسانی که بیشترین اطلاعات درباره نیازمندیهای مدرسه وشرایط حاکم برآن برخوردارند وبیش از هرکس از نتایج آموزش ها متأثر می شوند  ؛ شامل والدین ، دانش آموزان ، معلمان،کارکنان و گروههای ذینفع جامعه از جمله صاحبان صنایع ، سازمان محلی و…  سبب می شود که  استقلال، مسئولیت پذیری وپاسخگویی مدرسه افزایش یابد و نیز کیفیت و اثربخشی آموزش ها بهبود یابد.

منبع

ابوالحسنی،مریم(1389)، رضایتمندی دانش آموزان، اولیاء و  کارکنان از عملکرد مدارس متوسطه نظری دخترانه هیات امنایی و مدارس عادی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی گرمسار

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0