آزمون EPT و اما و اگرهای دانشجویان دکتری

آزمون EPT و اما و اگرهای دانشجویان دکتری

آزمون EPT، آزمون اختصاصی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد است که برای دانشجویان دکتری برگزار می‌شود، تعدادی از دانشجویان برای کسب نمره قبولی با مشکلاتی روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری آنا، سپری کردن دوره دکتری با مقاطع دیگر تحصیلی کمی متفاوت است و دانشجویان در این دوره باید شاخص‌های مختلفی از توانایی‌های خود را محک بزنند تا بتوانند فارغ‌التحصیل شوند. یکی از این شاخص‌ها سنجش سطح زبان دانشجویان است. این سنجش در همه دانشگاه‌ها اعم از آزاد و دولتی به شکلی انجام می‌شود. در کشور ما برای سنجش سطح زبان انگلیسی چند آزمون نظیر MSRT، تافل، آیلتس IELTS و غیره وجود دارد. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی آزمونی به نام EPT را در کنار سایر آزمون‌های رسمی کشور برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته است که دانشجویان در این زمینه حق انتخاب دارند؛ به این صورت که دانشجویان باید در آزمون EPT یا سایر آزمون‌ها نمره قبولی کسب کنند.

دانشجویان دوره دکتری بر اساس قانون، قبل از اینکه به مرحله آزمون جامع (آزمونی که پس از گذراندن دروس تئوری برگزار می‌شود) برسند، باید به سطح مطلوبی از زبان انگلیسی دست پیدا کنند. در این مسیر دانشجویان باید حداقل نمره برای دادن آزمون جامع دوره دکتری را کسب کنند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ضوابط این دانشگاه می‌توانند به دو صورت در آزمون جامع شرکت کنند یا باید حداقل نمره قبولی را کسب کنند و وارد آزمون جامع شوند یا اینکه نمره مشروط (کمتر از نمره حدنصاب) را به دست آورند و در آزمون جامع شرکت کنند و در فرصتی دیگر نمره قبولی زبان را کسب کنند.

در بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه آمده است دانشجویان برای ورود به مرحله آزمون جامع دوره دکتری باید حداقل نمره 50 یا نمره مشروط 40 از آزمون EPT را کسب کنند. همچنین این دانشجویان می‌توانند نمره حداقلی 65 و نمره مشروطی 52 در آزمون تافل، نمره حداقلی 520 و نمره مشروطی 416 در آزمون تافل پیپر، نمره حداقل 65 و مشروطی 59 در آزمون NCHE و MSRT‌، نمره حداقلی ۵۲۰ و نمره مشروطی ۴۳۲ از آزمون تولیمو و نمره حداقلی 6 و نمره مشروطی 4/8 از آزمون آیتلس را کسب کنند.

گله دانشجویان دوره دکتری و حدنصاب نمره EPT

تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد آزمون EPT را انتخاب می‌کنند و البته انتقاداتی هم به این آزمون دارند. مهمترین گله دانشجویان نمره حدنصاب این آزمون است. شریعتی یکی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه می‌گوید: من 5 بار نمره آزمون را 49 شدم و نمر‌ه‌های دیگرم 48 و 47 بود، من توانستم در آزمون جامع شرکت کنم و با وجود قبولی در این آزمون هنوز نتوانستم در آزمون EPT قبول شوم.

مرتضی دانشجوی دیگری است که می‌گوید 15 بار است در آزمون EPT شرکت کرده ولی هنوز نتوانسته قبول شود. وی از جمعیت 3 هزار نفری در پشت آزمون EPT خبر می‌دهد و می‌گوید که این دانشجویان با دشواری‌های زیادی روبرو هستند.

سمیه دانشجوی دیگر دوره دکتری نیز می‌گوید بارها در این آزمون شرکت کرده‌ام نتوانسته‌ام قبول شوم و متأسفانه مجبور شده‌ام یک ترم مرخصی بگیرم تا بتوانم در آزمون EPT قبول شوم.

آزمون EPT و استانداردها

مسئله دیگر دانشجویان محتویات این آزمون است؛ تعدادی معتقدند که این آزمون استاندارد نیست. آزمون EPT شامل 100 سؤال در سه بخش واژگان، گرامر و درک مطلب است و این آزمون نمره منفی ندارد. در این میان فرهاد به آنا می‌گوید که متونی که برای درک مطلب انتخاب می‌شود متناسب با رشته تخصصی افراد نیست به همین دلیل بسیاری از لغات ناآشناست.

بسیاری از دانشجویان از تقلیل نمره سهمیه‌های ایثارگران گله دارند و می‌گویند که نمره حداقلی آنها کمتر است و باعث شده که آنها راحت‌تر این آزمون را پشت سر بگذارند. این دانشجویان می‌گویند که تعداد دانشجویان بدون سهمیه بیشتر از دانشجویان دارای سهمیه است و باید تسهیلاتی برای این دانشجویان در نظر گرفته شود.

این دانشجویان معتقدند که اگر حدنصاب نمره مانند ایثارگران شود بسیاری از آزمون EPT می‌گذرند. براساس ضوابط دانشگاه آزاد نمره حداقلی ایثارگران 40 و نمره مشروطی آنها 35 است.

ناگفته نماند که این اواخر معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تمهیداتی را برای دانشجویان در نظر گرفته که شامل فرصت بیشتر به دانشجویان برای ارائه مدرک زبان است. تا جایی‌ که دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد که در آزمون جامع قبول شده‌اند اما نمره زبان ارائه نداده‌اند، می‌توانند تا پایان سال نمره زبان خود را ارائه دهند. البته بسیاری از دانشجویان اعلام می‌کنند که این فرصت چندماهه دردی از آنها دوا نمی‌کند و باید شکل آزمون EPT تغییر کنند.

ناکامی برگزاری دوره EPT

اوایل سال‌ جاری قرار بود شکل آزمون EPT تغییر کند و دوره‌های شش‌ماهه یا سه‌ماهه برای آمادگی آزمون EPT برگزار شود تا دانشجویان بتوانند مهارت‌های لازم را در این مدت کسب کنند. این دوره‌ها قرار بود اینگونه باشد که مرحله به مرحله دانشجویان در کلاس‌ها پیش روند و امتحان بدهند و بعد از قبولی در هر مرحله وارد مرحله بعدی شوند، اما اجرای این دوره همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

برخی از دانشجویان می‌خواهند فرصت ارائه نمره آزمون EPT تا زمان ارائه رساله دوره دکتری در نظر گرفته شود البته برآورده‌شدن این خواسته نیاز به اصلاح آیین‌نامه دارد که باید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آن تصمیم بگیرد.

به هر حال تعداد زیادی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌ آزاد اسلامی که به گفته خودشان پشت دیوار آزمون EPT گیر کرده‌اند می‌خواهند تمهیدی عملیاتی اندیشیده شود تا بتوانند از آن عبور کنند و فارغ‌التحصیل شوند.

منبع:سایت پی اچ دی تست

11 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0