آزمایش های موفقیت آمیز اولین نمونه سوپر سانترفیوژ انرژی به صورت بهینه سازی شده

در دانشگاه صنعتی ارومیه انجام گرفت؛

آزمایش های موفقیت آمیز اولین نمونه سوپر سانترفیوژ انرژی به صورت بهینه سازی شده

آزمایش های موفقیت آمیز اولین نمونه ورتکس تیوب دو کاناله مستقیم (سوپرسانتری فیوژ انرژی) به صورت بهینه سازی شده در دانشگاه صنعتی ارومیه انجام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی ارومیه، رساله دکترای مهندس سید احسان رفیعی با هدایت دکتر محمدصادقی آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی ارومیه پس از ۶ سال مطالعه، تحقیقات عددی و نرم افزاری و شبیه سازی کامپیوتری به ساخت نخستین نمونه “ورتکس تیوب دو کاناله مستقیم” در جهان تبدیل شد که از این پروژه حدود ۴۰ مقاله در مجلات بین الملل به چاپ رسیده است.
سرعت ورتکس تیوب‌ها به عنوان یک سانتریفیوژ کاربردی، پیش از این به ۱۰۰ هزار دور در دقیقه نمی‌رسید، ولی درنمونه جدید تولیدی با دستیابی به فناوری نوین در نازل‌های تزریق هوا و نحوه استقرار آن‌ها که فناوری صددرصد ایرانی ست به سرعت بسیار بالایی دست یافته اند.
دکتر محمدصادقی آزاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی ارومیه و استاد راهنمای این موضوع گفت: با ساخت این سوپرسانتریفیوژ جدید انرژی و ذرات معلق در مقیاس واقعی، تحولی چشمگیر در صنایع هسته ای، نظامی، نفت و پتروشیمی کشور شاهد خواهیم بود. این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی ارومیه معتقد است سانتریفیوژ‌های موجود، الکترومکانیکال بوده و سرعت آن‌ها حداکثر بین ۶۰ تا ۸۰ هزار دور در دقیقه است که با استفاده از ورتکس تیوب دو کاناله مستقیم با سرعت یک میلیون دور در دقیقه امکان ایجاد انقلاب در صنعت ساخت سانتریفیوژ‌های هسته‌ای کشور را شاهد بود.
احسان رفیعی دانشجوی دوره دکتری دانشگاه صنعتی ارومیه از همکاری مشترک تیم تحقیقاتی این دانشگاه با بخش تحقیقاتی وزارت دفاع برای ساخت نمونه‌های ایرانی فیلترهوا برای بالگرد‌های راکد و تانک‌ها خبر داد و گفت: مراحل آزمایش اولیه نمونه فیلتر‌های تولیدی با استفاده از فناوری جدید ورتکس تیوب دو کاناله مستقیم این تیم، با موفقیت سپری شده است.
وی خاطر نشان کرد: تا چند ماه دیگر با ساخت فیلتر‌های هوای بالگرد‌های نظامی، علاوه بر شکستن تحریم‌های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خودکفا و بالگرد‌های راکد با استفاده از فناوری بومی و تولید ایرانی پرواز را تجربه خواهند کرد.

ر.ب ۴۵/‏ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم /تحقیقات و فناوری

26 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0