<span itemprop="name">پرسشنامه موانع کارآفرینی سازمانی آقاجانی و همکاران</span>

موانع کارآفرینی سازمانی: کارآفرینی سازمانی به معناي توسعه شايستگي ها و فرصت ها در درون سازمان از طريق تركيبات گوناگون منابع جديد است.كارآفريني درون سازماني به عنوان سيستمي تعريف مي شود كه ظرفيت خلاق مديران وكل نيروي كار در سازمان را افزايش داده و قابل بهره برداري مي سازد. اين سيستم از طريق توسعه حوزه ها و واحدهاي سازماني و هم چنين توسعه محصولات و خدمات،سازمان را در جهت تعيين و دستيابي به اهداف كارآفرينانه حمايت مي كند، منابع را شناسايي و آماده بهره برداري مي سازد و براي دستيابي به رشد توليد و سود، بهترين عرضه كنندگان و مشتريان را در درون و خارج سازمان مي يابد(الانگو و همکاران، 2007). موانعی که از بروز فعالیت های کارآفرینانه در سازمان جلوگیری می نماید که شامل موانع داخلی ،موانع محیطی و موانع برآیندی می باشد.

موانع داخلی  كارآفرينی سازمانی: اغلب محققان موانع دروني سازماني را از عوامل اصلي ناكارآمدي سازمان ها در گرايش به كارآفريني معرفي مي كنند و معتقدند كه ساختار سازماني و فرهنگ حاكم بر اين سازما ن ها بايد تغيير كند. اين فرآيند تجديد ساختار بايد به عنوان يك فعاليت حياتي مدنظر سياست مداران و مديران ارشد در سطح كلان ومديران رده مياني درسطح سازماني قرار گير د. اين دسته،شامل موانعي است كه بيشتر منشاء درون سازماني دارند .موانعي كه در اين دسته قرار می گیرند چه به لحاظ عوامل پديداري آن و چه به لحاظ راهكارهاي برطرف سازي اين موانع بايد به اصلاح ساختار درون سازماني و انطباق آن با مدلي از عوامل داخلي سازمان پرداخته شود. محدود كردن فعاليت ها در درون سازما ن ها از جمله مشكلاتي است كه استقلال سازمان هاي دولتي را محدود مي كند ، از این روامكان سرعت بخشيدن و انعطاف پذيري در تصميم گيري سازماني محدود مي شود . اما، مانع اصلي سازمان هاي دولتي نوع و فرم مشكلات مالي آنها(چارچوبها ي خاص بودجه ریزی)است(فوستر و گراهام،1996)

موانع محیطی كارآفرينی سازمانی: دسته دوم موانع بيشتر منشأيي برون سازماني دارند. لزوم بازنگري و حتي تعريف مفاهيم جديددر سطح سياست گذاري كلان كشوري به عنوان راهكارهاي اساسي در جهت اصلاح ، مرتفع ساختن اين دسته از موانع و ايجاد زیر ساخت هاي مناسب در جهت توسعه كارآفريني سازماني را نمايان مي ساز د. از سوي ديگر، راهبردهاي متداول در سطح سازما ن هاي دولتي توان لازم را براي تشويق كاركنان به فعاليت هاي كارآفرينانه ندارد و ديدگاه سنتي حاكم بر اين سازمان ها به گونه اي است كه در ارائه خدمات، به تمايلات ارباب رجوع سازمان توجه كافي نميشود(سونی يوگي،2001).

موانع برآیندی كارآفرينی سازمانی : دسته سوم از موانع موجود بر سر راه كارآفريني در سازما نهاي دولتي، موانع برآيندي هستند .در جهان امروز سازما ن ها بايد خود را با شرا يط و تغييرات محيط پيرامون خود هماهنگ كنند وگرنه محكوم به فنا هستند. سازمان هاي بزرگ و دولتي با شرايط خاصي روبرو هستند، و اين شرايط و ويژگي ها باعث شده است تا نتوانند به راحتي خود را با تغييرات محيطي هماهنگ سازند .كارآفريني به عنوان يك راه حل اساسي براي اغلب سازمان ها پيشنهاد شده است ولي سازما ن هاي دولتي دراين زمينه نيز با فرصت ها و تهديداتي روبرو هستند .سازمان هاي دولتي براي كارآفرين شدن نياز به تغيير درنوع روابط و ارتباطات خود با ديگر سازمان و ارگا نها در جامعه دارند(مقيمي،1383) .

مشخصات

پرسشنامه موانع کارآفرینی: پرسشنامه موانع کارآفرینی توسط آقاجانی و همکاران(1390) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 46 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه بعد موانع داخلی، موانع محیطی و موانع برآیندی را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط داننده(1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  16صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 46گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

 

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0