<span itemprop="name">پرسشنامه مشارکت سیاسی</span>

مشارکت سیاسی: از مباحث مهم در جامعه‌شناسی سیاسی بوده و یکی از معیارهای توسعه سیاسی در کشورها به شمار می‌رود از این رو پرداختن به مقوله مشارکت سیاسی می‌تواند روشنگر یکی از ابعاد توسعه یافتگی باشد. امروزه تمامی حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی پی به اهمیت مشارکت سیاسی مردم برده و زمینه مشارکت مردم در فرآیند مشارکت و تصمیم‌گیری سیاسی را فراهم آورده‌اند، زیرا یکی از ملاک­های مشروعیت نظام‌های سیاسی که مهم‌ترین ملاک نیز تلقی می‌گردد، میزان مشارکت مردم در امور حکومتی است. مشارکت سیاسی به معنای مساعی سازمان یافتن شهروندان برای انتخاب رهبران خویش، شرکت موثر در فعالیت‌ها و امور اجتماعی و سیاسی و تاثیر گذاشتن بر صورت‌بندی و هدایت سیاست دولت است، مشارکت سیاسی یکی از مصادیق حضور مردم در تعیین سرنوشت خود است.

بنابراین با گسترش هر چه بیشتر دموکراسی در جهان، توجه به ابعاد مختلف دخالت مردم در صحنه‌ی سیاسی هر کشور پررنگ‌تر می‌شود. تمایل هر فرد به درگیر شدن «در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی» به عنوان یکی از جنبه‌های مهم «رفتار سیاسی» محسوب می‌شود. به‌طور کلی، مشارکت سیاسی پدیده‌ای پیچیده و دارای ابعاد متعدد است که ارتباط میان جامعه‌ی مدنی و جامعه‌ی سیاسی را عملی می‌سازد. بنا به تعریفی، «شرکت در فرآیندهای سیاسی که به گزینش رهبران سیاسی می‌انجامد و سیاست عمومی را تعیین می‌کند و یا بر آن اثر می‌گذارد را مشارکت سیاسی می‌گویند.»(فرج زاده، 1393).

مشخصات

پرسشنامه مشارکت سیاسی: پرسشنامه مشارکت سیاسی توسط فرج زاده (1393) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 26 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه توسط فرج زاده(1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 26گویه

تفکیک ابعاد: ندارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0