<span itemprop="name">ادبیات و پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن</span>
تاریخ انتشار:
16 نوامبر 2021
دسته بندی:

هوش هیجانی: واژه هیجان اصطلاح تعریف ناپذیری است که وسعت کاربرد بسیاری در روان‌شناسی و روان‌پزشکی دارد، اصطلاحی که روان‌شناسان و فلاسفه بیش از یک قرن درباره معنای دقیق آن به بحث‌وجدل پرداخته‌اند. در فرهنگ لغت آکسفورد معنای لغوی هیجان چنین ذکرشده است: هر تحریک در ذهن، احساس، عاطفه و هر حالت ذهنی قدرتمند یا تهییج شده هیجان نامیده می‌شود. گلمن واژه هیجان برانی اشاره به یک احساس فکر و حالت روانی و بیولوژیکی مختص آن و دامنه‌ای از تمایل به عمل کردن بر اساس آن به کار می‌برد .هیجان به معنی تحریک، حرکت، حالت تنش یا تهییج مشتق شده است. هیجان‌ها معمولاً واکنش کوتاه‌مدت، شدید، مقطعی به شمار می‌آیند و از خلق که حالت مسلط و دوام یافته به شخص می‌باشد متمایز هستند (پورافکاری، 1372).هیجان‌ها می‌توانند رفتار را فعال ساخته و هدایت کنند، غالباً هیجان‌ها را رویدادهایی بیرونی برمی‌انگیزاند و محرک‌های فراوانی می‌توانند هیجان‌ها را فراخوانند. هر هیجان شدید چند مؤلفه کلی دارد. مؤلفه‌های هیجان عبارت‌اند از: تجربه ذهنی هیجان، پاسخ‌های جسمانی و فیزیولوژیکی فرد، شناخت‌های شخصی درباره هیجان و موقعیت‌های، جلوه‌های چهره‌ای بیانگر و گرایش به اعمال معین و پیامدهای آن.

تجربه هیجانی پیامدهای کلی به دنبال دارد: یکی از پیامدهای آن این است که هیجان گاهی به افراد نیرو می‌بخشد و گاه نیز رفتار آن‌ها را نابسامان می‌کند. هیجان ملایم می‌تواند بر هشیاری بیفزاید حال‌آنکه هیجان شدید می‌تواند موجب اختلال هشیاری شود. پیامد دیگر اینکه وضعیت هیجانی بر ارزیابی شخص از افراد و اشیاء بر روند  رویدادهای آینده اثر می‌گذارد وقتی شخص در حالت ناخوشایند هیجانی است در میزان خطرات و ناملایمات زندگی اغراق می‌کند و وقتی در حالت مطبوع هیجانی است خطرات را ناچیز می‌شمارد (همان منبع).نظریه‌های متعددی درزمینه‌ی هیجان مطرح است که هر یک با تأکید و توجه بیشتر بر یکی از مؤلفه‌های هیجان آن را تعریف کرده و موردبررسی قرار داده‌اند. هم‌چین تعداد هیجان‌های شناخته‌شده با در نظر گرفتن ترکیبات، گوناگونی، تحولات و اختلافات جزئی میان آن‌ها به صدها نوع می‌رسد.عنوان برخی از گروه‌های اصلی ازاین‌قرار است:خشم، اندوه، ترس، شادمانی، عشق، شگفتی، نفرت، شرم.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات  هوش هیجانی همراه پرسشنامه استاندارد  بار- آن (EQ-i) در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد فایل های ادبیات نظری: 20 فایلWORD

تعداد فایل های پرسشنامه:  یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD

تعداد گویه ها:   42گویه

تفکیک ابعاد:  دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0