<span itemprop="name">ادبیات و پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزير</span>
تاریخ انتشار:
16 ژانویه 2022
دسته بندی:

 اخلاق حرفه ای : علم اخلاق، شاخه اي از فلسفه است كه خطوط راهنما را براي درستي يا نادرستي اعمال ترسيم مي‌كند. كلمه اخلاق از كلمه يوناني «Ethos» به‌معناي شخصيت گرفته شده است. اصول اخلاقي، از كلمه لاتين «Moralis» به‌معناي رسم و منش و شيوه مي‌آيد. هر دو كلمه به معناي رسم هستند، يعني شيوه‌هاي بنيادين رفتار كه نه تنها مرسوم، بلكه درست هم هستند. از لحاظ لغوي، اخلاق گاه به معناي عام به كار مي‌رود و منظور از آن همه ويژگي‌هاي دروني انسان اعم از خوب يا بد مي‌باشد اما در اكثر موارد، اخلاق به معناي خاص« رفتار و خصوصيات معنوي مثبت» استعمال مي‌شود؛ از اين رو رفتار اخلاقي نيز رفتاري است كه مطابق با ارزش‌هاي والاي انساني باشد (سحرخيز، 1387: 9) اين واژه از لحاظ معناشناسي گستره زيادي دارد از جمله:مباني و اصول رفتار درست.تئوري‌ها يا مجموعه‌اي نظام مند از ارزش‌هاي اخلاقي.قوانين يا استانداردهاي حاكم بر رفتار اعضاي يك حرفه خاص (اخلاق حرفه‌اي) (بحريني، 1389: 75).

در ادامه به تعريف اخلاق از منظر تعدادي از صاحبنظران مي‌پردازيم:جوزفسون معتقد است كه اخلاق يك سري كدهاي ارزشي است كه كارها و انتخاب‌هاي ما را راهنمايي كرده و مسير و هدف زندگي ما را تعيين مي‌كند. اخلاقيات كدهاي نوشته شده يا عقايد نيستند؛ آنها با هرآنچه كه ما انجام مي‌دهيم، مرتبط اند (وان اسلايك، 2007: 2).كرنك و كالدرواخلاق را بعنوان ارزش‌هاي مرتبط با رفتارهاي خاص در يك حرفه يا تخصص حرفه اي تعريف كرده‌اند (وان اسلايك، 2007: 2).ولاسكوئز اخلاقيات را اينگونه تعريف مي‌كند: فعاليت بررسي استانداردهاي معنوي و وجداني يك فرد يا يك جامعه، و پرسش در خصوص اينكه اين استانداردها (استانداردهاي منطقي يا غيرمنطقي) چگونه در زندگي ما به كار برده مي‌شوند (سونسون و وود، 2002: 350).جان ماكسول معتقد است كه دو اصل واقعاً مهم در اخلاق عباراتنداز: اولاً دارا بودن معياري جهت پيروي و ثانياً تمايل به پيروي. انجمن اخلاق جوزفسون، يك انجمن بي طرف و غيرانتفاعي براي بهبود كيفيت اخلاقي جامعه اظهار مي‌دارد: اخلاق عباراتنداز چگونگي روبرو شدن با چالش انجام عملي درست، در حالي كه هزينه آن بيش از انتظارمان باشد. اخلاق دو منظر دارد: اول بكارگيري توانايي تشخيص درست از غلط، خوب از بد، متناسب از غيرمتناسب و دوم تعهد انجام آنچه درست، خوب و متناسب است. اخلاق موضوعي براي تفكر و مناظره نيست بلكه نياز به عمل دارد (بحريني، 1389: 75).اين نكته نيز حائز اهميت است كه تعابير«اخلاقي» و «Ethical» غالبا معادل با «درست» يا «خوب» و مقابل«ضداخلاقي» و «Unethical» به كار مي روند. وليكن نبايد فراموش كرد كه وقتي وارد حيطه هاي سازماني و مقوله منابع انساني مي‌شويم مباحثي مانند مسائل اخلاقي، احكام اخلاقي، نظام هاي اخلاقي، ادله اخلاقي، تجارب اخلاقي و مهم تر از همه كه با مقوله وجدان حرفه اي و شغلي مرتبط است، بحث وجدان اخلاقي يا ديدگاه اخلاقي است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات رابطه اخلاق حرفه ای  همراه پرسشنامه استانداردکادوزير(2002)در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد فایل های ادبیات نظری: 9 فایلWORD

تعداد فایل های پرسشنامه:  یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD

تعداد گویه ها:  16گویه

تفکیک ابعاد:  دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0