<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری یادگیری زایشی</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

طراحی آموزشی: ریشه­های رویه­های طراحی آموزشی به جنگ جهانی دوم  برمی­گردد (دیک، 1987). در طول جنگ، برخی از روانشناسان و مربیان که در کارآموزی و انجام پژوهش آزمایشی، تجربه داشتند، برای انجام تحقیقات و توسعه مواد آموزشی در راستای خدمات نظامی فراخوانده شدند. برخی از این افراد عبارت بودند از رابرت گانیه، لزلی بریگز، جان فلاناگان و خیلی از افراد دیگری که نفوذ قابل توجهی در افزایش کیفیت مواد آموزشی داشتند که در آن زمان تولید شد. آن­ها مبنای کار خود را بر اساس اصول آموزشی به دست آمده از تحقیق و نظریه در آموزش، یادگیری و رفتار انسان پایه­ریزی کردند.ماحصل نتایج پژوهش­ها و فعالیت­های اجرایی برای آموزش­های نظامی که طی جنگ جهانی دوم بدست آمد. پس از خاتمه­ی آن به شکل­های مختلفی منتشر شد. یعنی زمانی که هر یک از روانشناسان یادگیری در حوزه­های آموزشی در دیگر سازمان­ها به فعالیت پرداختند. افکار و دیدگاه­های آن­ها باعث تحولات عظیمی در عرصه­ی آموزش گردید. از جمله­ی آن­ها می­توان به جنبش آموزش برنامه­ای، ترویج اهداف رفتاری، جنبش آزمون­سازی مبتنی بر معیار، رویدادهای آموزشی گانیه و سلسله مراتبی بودن آن­ها، ارزشیابی تکوینی به دنبال ماجرای اسپوتنیک و در نهایت شکل­گیری مدل­های اولیه­ی طراحی آموزشی اشاره کرد (ریزر و دمپسی، 2012).

در اوایل و اواسط دهه­ی 1960 این مفاهیم در حوزه­هایی از قبیل تحلیل وظیفه، تعیین اهداف یادگیری و آزمایش مبتنی بر معیار توسعه یافتند که در پیوند با یکدیگر یک فرآیند یا مدل برای طراحی سیستماتیک مواد آموزشی را شکل دهند. از جمله افراد اولیه برای توصیف چنین مدل­هایی می­توان به گانیه گلیزر و سیلور  اشاره کرد. این افراد از واژه­هایی مانند “طراحی آموزشی”، “توسعه­ی سیستم”، “آموزش نظامند،” و “سیستم آموزشی” استفاده کردند تا مدل­هایی را که خلق کرده بودند به خوبی توضیح دهند. دیگر مدل­های طراحی آموزشی که در طول این دهه به کار گرفته شدند، عبارت بودند از آن­هایی که توسط بانات و همروتوصیف گردیدند. در طول دهه­ی 1970، تعداد مدل­های طراحی آموزشی تا حد زیادی افزایش یافت. مدل­های جدیدی برای طراحی نظامند آموزش (به عنوان مثال، دیک و کری 1978؛ گانیه و بریگز، 1974؛ گرلیچ و الی، 1971؛ و نهایتاً کمپ، 1971) خلق گردید که برخی از آن­ها “استانداردی ” برای این رشته شدند.در طول دهه­ی 1970 علاقه به فرآیند طراحی آموزشی در بسیاری از بخش­های مختلف رونق گرفت. ارتش ایالات متحده در سال 1975، مدل طراحی آموزشی را به منظور توسعه­ی مواد آموزشی خود در برخی تخصص­ها پذیرفت. در دانشگاه، طی نیمه­ی اول این دهه، بسیاری از مراکز آموزشی بهسازی با هدف کمک به دانشکده­ی رسانه­ها و استفاده از رویه­های طراحی آموزشی به منظور بهبود کیفیت آموزش خود به­وجود آمدند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:49 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0