<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری کیفیت زندگی و تاب آوری</span>
تاریخ انتشار:
10 اکتبر 2021
دسته بندی:

کیفیت زندگی: كيفيت زندگي نخستين بار توسط پيگودر سال 1920 در كتاب اقتصاد و رفاه مورد استفاده قرار گرفت. به مرور زمان محققان متوجه شدند كه كيفيت زندگي مي­تواند يكي از پيامدهاي پراهميت در ارزيابي سلامت باشد، چنانچه تعريف سازمان بهداشت جهاني از سلامت نيز به اين نكته تأكيد دارد (فایرز، 2000). با توجه به تعريف تندرستي توسط سازمان بهداشت جهاني در سال 1948 ميلادي مبني بر ابعاد وسيع آن به شكل رفاه كامل فيزيكي، روحي و اجتماعي و نه فقط عدم وجود بيماري، لازم است اندازه­گيري سلامت و ارزيابي مداخلات بهداشتي علاوه بر شاخص هاي فراواني و شدت بيماري به ساير ارزش­هاي انساني مانند كيفيت زندگي نيز توجه داشت.امروزه يكي از مفاهيم جديدي كه در علوم بهداشتي، به ويژه بهداشت روان، وارد شده مفهوم كيفيت زندگي است. در دنياي امروز، زندگي كردن تنها به معناي زنده بودن و بيمار نبودن نيست، بلكه چگونگي زندگي نيز اهميت دارد.

در چنين شرايطي، ديگر افزايش ميانگين طول عمر و اميد به زندگي، هدف نيست، بلكه هدف افزايش سال­هاي زندگي سالم است؛ بدين معني كه چند سال از عمر افراد، به سلامت سپري شده است .به طور کلی کیفیت زندگی از واژه­هایی است که تعریف مشخص و یکسانی ندارد اگرچه مردم به شکل غریزی معنای آن را به راحتی درک می­کنند، لیکن همان گونه که اشاره گردید این مفهوم برای آنها یکسان نیست. اکسوز و گوون (2014) بیان می کنند از آن­جا که مانند سایر متغیرها اندازه­گیری آن مستلزم وجود تعریف جامع و مشخصی از آن خواهد بود، همواره تلاش شده است تا تعریف مناسبی برای آن ارائه گردد. بسیاری از تحقیقات، تعریفی از کیفیت زندگی ارائه نمی­دهند. این امر یا به این علت است که تعریف آن را بسیار ساده می­انگارند یا به جهت پیچیده بودن این مفهوم از تعریف آن اجتناب می­کنند در حالی که با توجه به عدم اجماع در مورد تعریف این واژه، انتظار می­رود در پژوهش­های مربوط، این مفهوم و ابعاد در نظر گرفته شده برای آن به صورت شفاف مشخص شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:43صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0