<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری کیفیت آموزشی</span>
تاریخ انتشار:
11 دسامبر 2021
دسته بندی:

کیفیت آموزشی: امروزه در سازمان‌های آموزشی، کیفیت به‌عنوان یک پدیده نو و امیدوارکننده مطرح است، به‌طوری‌که درخواست تمامی اقشار جامعه از مدیران و کارکنان سازمان‌های آموزشی، ارائه خدمات بهتر به مشتریانی است که در جامعه وجود دارند (فتحعلی زاده، 1388).در صنعت، کیفیت عبارت است از رضایت مشتری و توجه به نیازهای او، اما در آموزش می‌توان کیفیت را حذف خطاها، اجتناب از ضایعات، ارائه خدمت کامل به‌وسیله موسسه و کادر آموزشی، بهبود دائمی جریان تدریس و یادگیری، توانایی در تأمین نیازهای دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها، تضمین قابلیت دسترسی به آموزش، اثربخشی و اعتبار برنامه‌های آموزشی و درنهایت مطابقت با استانداردها دانست (سنجری، 1384).در سال‌های اخیر، کیفیت آموزشی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. اهمیت این موضوع به دلایل متعددی مانند سطح پایین قبولی در دانشگاه میان دانش‌آموزان، نرخ پایین بازگشت سرمایه‌گذاری‌های آموزشی و تمرکز مدارس بر توسعه کمی به‌جای کیفیت مدارس هست. بررسی کیفیت آموزشی به‌عنوان یک متغیر مهم که بر دستاوردهای افراد تأثیرگذار است، از اهمیت بالایی برخوردار است (بیلتاگی، 2010). همچنین کیفیت آموزشی نیازمند بهبود و توسعه بوده و دسترسی صرف به کیفیت آموزشی به‌منظور توسعه پایدار، کافی نیست و بهبود و توسعه آن باید مؤکدا انجام شود.

بر همین اساس به‌کارگیری فرهنگ کیفیت در مدارس که شامل عنصر فرهنگی و روان‌شناختی و عنصر ساختاری و مدیریتی است، به مدارس در جهت روشن شدن راه کمک خواهد نمود. عنصر فرهنگي و روان‌شناختی که از طريق ارزش‌های مشترك، باور داشت‌ها، انتظارات و تعهد افراد نسبت به كيفيت شكل می‌گیرد، مربوط به جنبه‌هاي شناختي و عاطفي معلمان و ساير كاركنان مدرسه است و عنصر ساختاري و مديريتي كه فرايندهاي معين را براي انجام ارزيابي و بهبود كيفيت مهيا می‌سازد، با ساختار سازماني و فرايند رهبري و مديريت مدرسه مرتبط است. به‌منظور تقويت عنصر فرهنگي و روان‌شناختی بايد يادگيري فردي و جمعي را تقويت كرد و به‌منظور استحكام عنصر ساختاري و مديريتي بايد به تقويت يادگيري سازماني پرداخت. ازاین‌رو، از طريق يادگيري فردي و جمعي می‌توان فرهنگ كيفيت در مدرسه را تقويت كرد (بازرگان، 1390).از این منظر هدف مدارس غیرانتفاعی باید شامل سازگاری دانش‌آموزان با استانداردهای حرفه‌ای، بهبود مستمر خدمات آموزشی و بهره‌وری در ارائه خدمات آموزشی باشد. بنابراین ضرورت‌های زیادی برای رسیدن به کیفیت آموزشی در مدارس وجود دارد که در صورت رعایت این موارد در مدارس غیرانتفاعی، می‌توان گفت که این مدارس به مؤلفه‌های کیفیت اهمیت داده‌اند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  25صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0