<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری پژوهشگری معلم</span>
تاریخ انتشار:
19 آوریل 2022
دسته بندی:

توجه به پژوهشگری معلم: پیشینه¬ی توجه به پژوهشگری معلم، به دانش بدست آمده از جنبش آموزشی بر می¬گردد که در آن کاربرد روش¬های علمی در توسعه¬ی برنامه¬ی درسی مورد تأکید قرار گرفت. این موضوع مربوط به زمانی می¬شود که باکینگهام در سال 1929، کتابی به عنوان «پژوهش برای معلمان» را تدوین نمود و در آن فصلی را به موضوع «معلم به عنوان پژوهشگر» اختصاص نمود. سپس جان دیویی (1938 و 1929)، موضوع «معلم پژوهنده» را مطرح ساخت و بیان نمود برنامه¬های درسی زمانی مؤثر خواهند بود که معلمان به طور فعال در پژوهش درگیر شوند (یون و همکاران 1999). بعد از آن همزمان با گسترش طرز فکر اقدام پژوهی، این شیوه¬ی پژوهش در آموزش و پرورش نیز مطرح شد. «کرت لوین» به عنوان پدر اقدام پژوهی، یک محقق اجتماعی بود که اقدام پژوهی را به عنوان مبنایی که کارکنان به طور جدی در پژوهش درگیر شوند تا قادر به بهبود نتایج کار خود شوند توصیف کرد. طرز فکر اقدام پژوهی در آموزش و پرورش، در دهه ی 1950 در آمریکا رشد پیدا کرد، در دهه¬ی 1970 جنبش تازه ای در آمریکا با فعالیت¬های محققانی همچون جان الیوت/جک وایتهد/ویلف کار واستفن کمیس شکل گرفت که اقدام پژوهی را به عنوان شیوه ای مؤثر در جهت توسعه ی حرفه ای معلمان مطرح کردند.

وایتهد بر این عقیده بود که معلمان با مطالعه¬ی نظامدار فعالیت¬های خود قادر به تولید نظریه در زمینه¬ی کار خود می باشند. نظریه¬ی آن ها شامل توصیف و تشریح پاسخ این سؤال است: من چگونه می¬توانم فعالیت¬های آموزشی خود را بهبود بخشم؟ (-وایتهد1989؛ به نقل از نصراللهی، کریشو موهدنور 2012). در ایران نیز در اسفند ماه 1367 به منظور سیاست¬گذاری در زمینه¬ی پژوهش، شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد. در اواسط سال 1374، اساسنامه¬ی پژوهشکده¬ی تعلیم و تربیت به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و وظایف دبیرخانه¬ی شورای تحقیقات آموزش و پرورش نیز به آنان واگذار گردید. با تأسيس پژوهشكده¬ی تعليم و تربيت، تحوّل ساختاري در حوزة تحقيقات آموزش و پرورش ايران وارد مرحله¬ی جديدتري گرديد. در پي اين تغيير، آيين‌نامه¬ی شوراي تحقيقات نيز اصلاح شد و هدف آن به امر سياست گذاري در زمينه گسترش تحقيقات و هدايت فعاليت‌هاي مربوط در جهت بهبود كمي و كيفي نظام آموزشي كشور تغيير يافت (صافي1381).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 37صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0