<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری هوش رقابتی</span>
تاریخ انتشار:
14 اکتبر 2021
دسته بندی:

هوشمندی رقابتی: هوش رقابتي مفهوم تازه‌اي در ادبيات موضوع نيست. اين واژه در نيمه‌ی نخستين دوران صنعتي به ادبيات كسب و كار وارد گرديد. به نظر می‌رسد‌‌‌ كاربرد اين مفهوم با واژه‌ی (Competitive Intelligence) نخستين بار در دهه‌ی 1930 پديدار گرديده است. با اين وجود، از اوايل دهه‌ی 1960 بود كه روز به روز نوشته‌هاي بيشتري در پيرامون هوش رقابتي، هوش راهبردي (SI) و پیمایش محیطی (ES) انتشار یافت. تا اواسط دهه‌ی 1970، با توجه به توسعه‌ی شرکت‌ها به کشورهای خارجی، جهانی شدن بازارها و نیازهای مختلف مصرف کنندگان این مقوله به طور آهسته اما منظم توسعه پیدا کرد. در واقع تمام این موارد حیات و فعالیت‌های شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و مدیران را به تحقیقات مداوم برای نظریه‌ها و تکنیک‌های جدید جهت رویارویی با رقابت ترغیب نموده است. با اين همه در دهه‌ي 1980بود كه سيستم‌هاي هوش كسب و كار (BIS) و سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) پديدار شدند تا امكان استفاده از اطلاعات پيراموني با اثربخشي بيشينه فراهم شود.

اما از اوايل دهه 1990 ميلادي با تكميل رويكرد‌هاي متنوع از نظام‌هاي مديريتي، موضوع هوش رقابتي به عنوان بخش اعظم هوش سازماني در مجامع علمي فراگير شد. در اين دوران پژوهشگران رويكردهاي گوناگوني را براي اندازه گيري هوش رقابتي و اثرهاي آن در سازمان طرح ريزي نمودند و بكار گرفتند. اما از اوايل دهه 90 ميلادي، هوش رقابتی به عنوان بخش جدايي ناپذير از ادبيات كسب و كار بين پژوهشگران و در مجامع علمي فراگير شد. برآورد مي‌شود از نظر حجمي بيش از 85 درصد هوش سازماني را هوش رقابتي تشكيل مي‌دهد و تا‌كنون انديشه‌ی انديشمندان بسياري در دانشگاه‌هاي سراسر جهان به پردازش هوش رقابتي معطوف گرديده است(Michaeli & Simon,2008).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  68 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0