<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری هنجاریابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رشد خودمختاری</span>
تاریخ انتشار:
7 می 2022
دسته بندی:

نظریه خودتعیین‌گریی (SDT): در اواخر سال 1960 با کار دسی و ریان آغاز گردید. این نظریه،نظریه‌ای کلان است که شامل خرده‌ نظریه بوده و هر کدام برای توضیح مجموعه‌ای از پدیده‌های انگیزشی شکل یافته است که از تحقیقات آزمایشی و میدانی پدید آمده‌اند، گسترش داده شده است که شامل موارد زیر است:1-نظریه ارزیابی شناختی(CET): مربوط به انگیزش درونی است. انگیزشی که متکی است بر رضایت از رفتاربه خاطر خود رفتار. این نظریه خصوصاً تاثیرات بافت‌های اجتماعی را برانگیزش درونی عنوان می‌کند.2-نظریه یکپارچه سازی ارگانیزمی(OIT): این نظریه خرد، موضوع انگیزش برونی را در اشکال مختلف با ویژگی‌ها، عوامل و عواقب آن عنوان می‌کند.3- نظریه جهت‌گیری علیت(COT): تفاوت‌های فردی را در گرایش به هدایت شدن به سمت محیط‌ها و تنظیم رفتاری به طرق مختلف شرح می‌دهد.

4- نظریه نیازهای بنیادی روان‌شناختی(BPNT): به شرح و تفضیل مفهوم نیازهای تکاملی و روان‌شناختی و ارتباطش با بهزیستی و سلامت روان و انگیزش می‌پردازد. این نظریه استدلال می‌کند که بهزیستی و عملکرد بهینه مبتی بر خودمختاری،شایستگی، و ارتباط است.5- نظریه محتوای هدف(GCT): تمایز بین اهداف بیرونی و درونی و تاثیرشان برانگیزش و سلامت را بسط می‌دهد.( دسی و ریان، 2008).هر وقت که فعالیتی نیازهای روانشناختی ما را فعال می‌کند، به آن علاقه مند می‌شویم. وقتی که فعالیتی نیازهای روانشناختی ما را ارضا می‌کند، احساس خشنودی می‌کنیم. بنابراین، ما از احساس علاقه و خشنودی خودمان آگاه هستیم ( یعنی، من تنیس بازی می کنم چون این کار تفریح است)، اما علت انگیزشی مشغول شدن در محیط مان این است که نیازهای روانشناختی ما را فعال و ارضا می‌کند. بازی کردن، حل کردن معماها، و پذیرفتن چالشها به این علت کارهای جالبی هستند که عرصه‌ای را برای فعال و ارضا کردن نیازهای روانشناختی ما تأمین می‌کنند.نیازهای روانشناختی، کیفیت متفاوتی دارند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 59صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0