<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  هزينه  ودعاوي هزينه در پروژه هاي عمراني ملي ايران</span>
تاریخ انتشار:
5 می 2022
دسته بندی:

هزينه و دعاوي هزينه: هدف شرکتهايي که در صنعت ساخت، فعاليت دارند به طور کلي ايجاد و ساخت پروژه هايي براي منفعت اجتماعي و به طور خاص کسب سود متناسب با زمان و سرمايه تجهيز شده در اين پروژه هاست. براي دستيابي به اين هدف، شرکتها بايد بتوانند تمامي هزينه هاي اجريي پروژه را پوشش دهند.هزينه هاي اجرايي پروژه به دودسته اصلي تقسيم مي شوند که عبارتند از:هزينه هاي مستقيم و هزينه هاي غير مستقيم (عربشاهي، 1389،ص140)هزينه هاي مستقيم: هزينه هايي هستند که پيمانکار براي ساخت فيزيکي قسمتهاي ماندگار و دايمي پروژه به مصرف مي رساند. اين هزينه ها عبارتند از: مواد و مصالح، نيروي انساني، تجهيزات مصرفي يا نصب شده در کار و اجرت پيمانکار جزء .هزينه هاي غير مستقيم: آنهايي هستند که جزء هزينه هاي کارهاي واقعي ساخت نيستند، ليکن به منظور پشتيباني و تدارک کار، ضروري اند. هزينه هاي غير مستقيم که معمولا” از آن به عنوان ” هزينه هاي بالاسري ” ياد مي شود، صر فنظر از کوچک و بزرگ بودن شرکت در همه پروژه ها به پيمانکار تحميل مي گردد که به دو دسته بالاسري کار و بالاسري عمومي تقسيم مي شوند. (عربشاهي، 1389،ص140)

ادعاهاي هزينه اي متداول يکي از قسمتهاي مهم هر ادعا، ادعاي پرداخت هزينه مي بشد که اغلب بحث برانگيز است و از اين رو ضروري است که اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد. ادعاهاي متداول هزينه اي شامل موارد زير مي باشند که در ادامه به تشريح آنها مي پردازيم. (عربشاهي، 1389،ص142)ادعا هزينه بالاسري عمومي در گذشته، هنگام بروز تأخير از سوي کارفرما، دشواري محاسبات، کمي سازي و قاعده مند کردن زمان و هزينه، پيمانکاران را از دريافت خسارت هزينه هاي بالاسري عمومي محروم مي کرد. به هزينه هاي بالاسري پيمانکار در دوراني که کارفرما، کارها را با تأخير يا وقفه مواجه نموده است، هزينه بالاسري جذب نشده گفته مي شود. در چنين مواقعي هزينه هاي بالاسري عمومي پيمانکار افزايش نمي يابد بلکه در عوض هزينه هاي بالاسري به شکل غير متناسبي بين ساير پروژه هاي جاري پيمانکار تخصيص پيدا مي کند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:17صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0