<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری مطالبات بانکی</span>
تاریخ انتشار:
19 فوریه 2022
دسته بندی:

خدمات بانکی: بانک ها به مشتریان خود خدماتی را عرضه می کنند که این خدمات می تواند بر بخش اقتصاد کلان تاثیر گذار باشد.  بانک ها خدماتی اعم از سپرده های ریالی و ارزی، تسهیلات (شامل مشارکت مدنی، مضاربه، جعاله، ضمانت نامه ها، تسهیلات ساختمانی و مسکن و تسهیلات گردشگری و غیره) و خدمات ارزی شامل خرید و فروش ارز  را ارائه می دهند. در ادامه این نوع خدمات را تشریح می شود.منظور از سپرده بانكي، سپرده نقدي است كه نزد بانكها وديعه مي‏گذارند و بانك ها نيز متعهد مي‏شوند كه هنگام درخواست مشتري يا بر اساس شروط معيّني معادل آن را برگردانند.  بانک و بانکداری در زمینه سپرده  ها  نقش اصلی را ایفا میکند.  سپرده از مفاهیم مهم در بانکداری است و به مجموع اسکناس و مسکوک که افراد به بانک می سپارند، گفته میشود .این سپرده ها در نزد بانکها هیچگاه صورت اسکناس ندارد.  هر چند که سپرده مهمترین پول در سیستم بانکی است ولی از دیدگاه یک بانک سپرده مشتریان او به هیچ وجه پول محسوب نمیشود (تقوی، 1383).هنگامی که بانکها در قرض دادن منابع مالی خود تحت نظارت و کنترل باشند،  تمایل چندانی به جذب سپرده بیشتر ندارند. (بروکس؛ جیروند، 1385).

سپرده ای که دارایی مشتریان بانک محسوب میشود نمیتواند در همان زمان بخشی از دارایی بانک نیز محسوب گردد، این سپرده دارایی شخص و بدهی بانک محسوب میشود.  ولی وامی که بانک به اشخاص می پردازد بدهی اشخاص و دارایی بانک محسوب می شود. اگر بانک این وام را با چک به شخص پرداخت نماید او میتواند به دو صورت عمل نماید:چک دریافتی را به حساب خود در همان بانک یا بانک دیگری واریز نماید.چک را نقد نموده و مقداری اسکناس و مسکوک از بانک خارج و وارد جریان نماید .اگر مبلغ وام به ‌وسیله چک از حساب وام گیرنده به حساب شخص دیگری در همان بانک واریز شود، تغییری در وضع کلی سپرده های بانک اتفاق نمی افتد، از نظر بانک حساب سپرده یک مشتری کاهش و در همان لحظه حساب سپرده مشتری دیگر افزایش می یابد.  اگر مبلغ وام به ‌وسیله چک از بانک خارج شود و به بانک دیگری واریز شود در سیستم بانکی ، ذخیره وام‌دهنده کاهش و بانک گیرنده افزایش می یابد (پژوهان، 1381).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 16صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0