<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری مشتری محوری</span>
تاریخ انتشار:
16 دسامبر 2021
دسته بندی:

مشتري محوري: براي چندین دهه تمرکز بر مشتري به عنوان اساس بازاریابی تعریف شده است و شپانده و فارس در سال 1998 آن را به عنوان جزء اصلی بازارمحوري به حساب آورده­اند. سینگ و رانچود معتقدند که مدیران بایستی به مشتري­محوري بپردازند آنها باید بکوشند تا به طرق زیر فرهنگ مشتري­محوري را توسعه دهند. ضمنا آنها تاکید بر رضایت مشتري را امر حیاتی دانسته و بر این عقیده­اند که بایستی با فراهم آوردن محصولاتی مطابق با اصول عرف و کیفیت بالاي خدمات پس از فروش به سطح بالایی از رضایت مشتري نائل شد. این امر به این حقیقت تاکید می­کند که شرکت­ها بهتر است در زمینه­ي روابط با مشتریان خود تحقیق و بررسی بیشتري نمایند نسبت به اینکه آشکارا بر رقبا تمرکز کنند که این قضیه می­تواند به وسیله ارزیابی محصولات مورد ترجیح مشتري در صحبت با مصرف­کنندگان نهایی، نمایندگان و توزیع کنندگاه اجرا شود(زري باف و حسيني كيا، 1382).دیویس در سال 2000 براساس تعریف نارور و اسلیتر رقیب­محوري را به عنوان شناسایی نقاط قوت و ضعف، توانایی­ها و استراتژي­هاي رقبا، به نحوي که بتوان در مقابل فعالیت­هاي آنها واکنش نشان داد، تعریف کرده است.

سینگ و رانچود در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که رقیب­محوري باید به عنوان بخشی از یک فعالیت کلی بدون صرف منابع اضافی باشد اگر شرکت­ها می­خواهند کاملاَ رقیب­محور باشند، آنها باید آماده باشند که در ابتداي کار کمی ضرر را در درآمدهاي خود متحمل شوند. یافته­ها همچنین براي شرکت­هایی که رقیب­محوري متوسط به بالا دارند، فوایدي را نشان می­دهد. به روشنی مشخص است که قبل از اینکه استراتژي رقیب­محوري اتخاذ شود، نیاز است که تجزیه و تحلیل هزینه منفعت به وسیله مدیران انجام بگیرد(براي مثال ارزیابی کیفیت محصولات و خدمات موجود، جمع­آوري اطلاعات صنعت از طریق وسایل غیررسمی جستجوي فرصت­هایی براي دستیابی به مزیت­هاي رقابتی و گذاشتن افرادي به عنوان بازاریاب که در غالب گروهاي توسعه­ي محصول مشغول باشند). و بایستی توجه شود که سودآوري این­ها در طول بلندمدت بدست می­آید. شرکت رقیب­محور، شرکتی است که اعمال و فعالیت­هاي خود را شدیداَ تحت تاثیر کنش­ها و واکنش­هاي رقبا تنظیم می­کند. در چنین وضعیتی، شرکت رقیب­محور وقت خود را بیشتر صرف پی­گیري حرکات رقبا و مقوله­ي مهم بازار می­کند و می­کوشد خط­مشی­هایی را بیاید که بتواند بر ضد ایشان به کار بندد در چنین حالتی شرکت به بازاریابان خود آموزش می­دهد تا همیشه در حال آماده باش به سر برند و مراقب نقاط ضعف احتمالی خود باشند و نقاط ضعف رقبا را نیز از نظر دور ندارند تصمیم­گیرندگان شرکت باید اطلاعات راجع به رقباي خود را جمع­آوري و تفسیر کنند. سپس این اطلاعات را در بخش­هاي مختلف سازمان منتشر کرده و مورد استفاده قرار دهند که این امر مستلزم پایه­گذاري سیستم اخبار و اطلاعات رقابتی در سازمان است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:47 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دار

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0