<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری   فرهنگ سازمانی</span>
تاریخ انتشار:
14 اکتبر 2021
دسته بندی:

فرهنگ سازمانی: مدیریت فرهنگ به این معناست كه آگاهانه و از روی قصد، كاری با فرهنگ انجام دهیم. این كار ممكن است شامل تقویت یا تضعیف فرهنگ سازمانی، جامعه‌پذیر كردن افراد، توسعه فرهنگ، محافظت یا تغییر واقعی آن فرهنگ باشد. مدیریت فرهنگ سازمانی شامل سه جزء زیر است:
1 . بهره برداری از فرهنگ موجود2 . آموزش فرهنگ سازمانی3 . تغییر فرهنگ سازمانی
مدیران خوب، قادرند از فرهنگ قدرتمند موجود، حمایت كرده و به شكل‌گیری فرهنگ مقاوم در موقعیت‌های.بحران كمك كنند. آنها برای انجام این كار، از دو استراتژی زیر برای مدیریت فرهنگ سازمانی استفاده می‌كنند:1 . حمایت از اصلاح فرهنگ قابل ‌مشاهده، ارزش‌های مشترك و پیش‌فرض‌های معمول2 . بالندگی سازمان. مطالعات و تحقیقات بسیاری در مورد فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی صورت گرفته است كه از جمع‌بندی آنها می‌توان این مهم را به صورت زیر تعریف كرد: «مدیریت فرهنگ سازمانی، فرایندی است كه در آن به‌طور مداوم به شناسایی فرهنگ موجود و پرورش ارزش‌ها و الگوی رفتاری مطلوب اقدام می‌شود». این فرایند تحت تأثیر محیط سازمانی است. برای شناسایی فرهنگ سازمانی موجود باید ارزش‌های فرهنگ سازمانی را كه عنصر اصلی فرهنگ سازمانی هستند، شناخت، این كار را از طریق مصاحبه، پرسش از مدیران و كارشناسان با تجربه سازمان، انجام می‌دهند.

الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب، متكی و بر گرفته از اعتقادات جامعه یا مدیران آن سازمان و در نتیجه، متأثر از نوع جهان‌بینی آنان است. مثلاً در كشور ما، الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب براساس ارزش‌های اسلامی جهان‌ بینی اسلامی تدوین می‌شود.پس از شناسایی فرهنگ مطلوب باید اقدام به آگاه‌سازی افراد سازمان، مدیران و دیگر اعضای سازمان از فرهنگ مطلوب شود و نكات مثبت و منفی فرهنگ موجود، به اطلاع مدیران بخش‌ها و اعضای سازمان برسد.مهم‌ترین و در عین‌حال مشكل‌ترین فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی، مرحله تغییر فرهنگ سازمانی است كه زمان زیادی می‌برد (در بحثی مجزا شرح مختصری از آن ارائه می‌شود).
ث- ارزیابی برنامه‌های تغییر فرهنگ سازمانی: به دلیل زمانبری تغییر فرهنگ سازمانی، هنگام اقدام به این كار باید پس از هر دور، اقدام به بررسی و ارزیابی كارهای انجام شده كرد. به بیانی دیگر، باید بررسی كرد كه آیا برنامه‌های تغییر فرهنگ مؤثر بوده‌اند یا خیر.پس از جاری سازی فرهنگ سازمانی موردنظر، باید در حفظ و حراست از آن كوشا بود.برای بهبود و توسعه فرهنگ یا واحد سازمانی اقدامات زیر قابل‌بررسی است:
* تأكید بر ادراك مشترك واقعی از اینكه واحد برای چه هدفی تأسیس شده است* علاقه به اعضا، فراتر از قواعد و رویه‌ها* محبت به قهرمانان گذشته و تقدیر از مشاركت آنها* توسعه آداب و مراسم برای اعضا* تقویت قواعد و انتظارات غیررسمی سازگار با ارزش‌های مشترك* تقویت تسهیم ایده‌ها و اطلاعات.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 35 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0