<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری فرایندهای زایشی</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

 فرآيندهاي زايشي: هنر یادگیری زايشي، شناخت چگونگي و زمان تسهيل خلق رابطه­ها، توسط يادگيرنده بین بخش­هاي متن و دانش پیشین است كه از طريق كورتكس پيشاني مغز برانگيخته مي­شود. يادگيرنده­ها رابطه­هايي را بين بخش­هايي از آن چه را كه مي­شنوند و مي­بينند، بوجود مي­آورند. سپس با يكپارچه­سازي آن دسته از اطلاعاتي كه در مورد آن در حافظه­ی خود دارند، در واقع اطلاعات را سازماندهي، بسط و مفهوم­سازي مجدد مي­كنند (ويت­راك،1990).دو دسته از فعاليت­ها مي­توانند به عنوان فعاليت­هاي زايشي تلقي شوند. آن دسته كه رابطه­هاي سازماندهي را در ميان مولفه­هاي مختلف محيط شامل عناوين، تيترها، سؤالات، اهداف يادگيري، خلاصه­ها، جداول، گراف­ها و ايده­هاي اصلي به وجود مي­آورند و دسته­ی ديگري كه رابطه­هاي يكپارچگي را بين محرك بيروني و مولفه­هاي حافظه شامل تداعي­ها، استعاره­ها، قياس­ها، مثال­ها، تصاوير، كاربردها، تفسيرها، تأويل­ها و استنتاج­ها توليد مي­كنند (ويت­راك، 1990 و 1991).

هر دو نوع فعاليت ذكر شده مي­توانند به صورت معلم- تداركي يا يادگيرنده- زایشي باشند. بنابراين زماني كه توسط معلم رابطه­هاي واقعي تدارك ديده شوند، آن­ها مي­توانند در رفتاري انجام گردند كه توجه را به طور مستقيم جهت دهند. يك روش براي انجام اين كار ربط دادن پیوندها به ايده­هايي است كه به طور زياد به يادگيرنده مرتبط هستند. آن­ها مي­بايست توجه و انگيزش يادگيرنده­ها را براي تفكر در مورد اطلاعات به صورت فعالانه جلب كنند. ويت­راك (1990) توصيه مي­كند كه «… حتي اگر معلم اتصالات و پيوندها را براي يادگيرنده خلق نمايد، يادگيرندگان بايد دسته­­اي از اتصال اطلاعات را به طور فعالانه براي يادگيري خودشان به وجود آورند. زيرا مشاهده منفعلانه كفايت نخواهد كرد» (ص 45). راهبردها و روش­هاي مختلفي براي خلق رابطه­ها در فعاليت­ها وجود دارد كه بايستي متناسب با موقعيت توسط يادگيرنده­ها انتخاب شوند و معلمان بايد آن­ها را آموزش دهند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 52صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0