<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  فرایندهای انگیزشی</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

فرآیندهای انگیزشی: منظور از انگیزش در این جا عاملی است که باعث سوق یافتن یادگیرنده در جهت ایجاد معنا و یادگیری و همچنین حفظ و نگهداری اين انگيزه طی فرآیند یادگیری ­گردد (سیف، 1389). لازم بذکر است که در نظریه ویت­راک انگیزش از نظر دو مولفه اساسی آن اهمیت قابل ملاحظه­ای دارد که یکی علاقه به موضوع بوده و دیگری نسبت دادن موفقيت­ها به توانايي­ها و تلاش و كوشش­هاي فردي خود اوست. علاقه: عبارت است از حالتی که در آن یادگیرنده با دقت و تمرکز بر هدفی، فعالیتی، کاری توجه کرده و آن را بر چیزهای دیگر ترجیح می­دهد و در عین حال او از تلاش و کوششی که در این راستا به خرج می­دهد در واقع لذت می­برد و احساس رضایت می­کند. برخي از روش­های ایجاد علاقه در یادگیرنده عبارتند از:استفاده از پدیده­های بدیع، ناهماهنگ، متضاد و متناقض به منظور افزایش کنجکاوی.استفاده از نقل قول­ها و سرگذشت­های کوتاه در موضوعات صرفاً نظری یا عملی.استفاده از موضوعات ناآشنا و غیر منتظره و همچنین ارائه فرصت برای فعال­سازی پیش­دانسته­ها.استفاده از تمثیل برای مثالی ناآشنا و ترسیم جنبه­های ناآشنا و عجیب برای مسائل آشنا.سوق­دهی یادگیرندگان در راستای طرح سؤال و تحقیق (کلر، 1983 به نقل از فردانش، 1385).

انساب: مولفه­ی مهم دیگر در فرآيند انگیزشي ویت­راک است. این نظریه برای اولین بار توسط برنارد واينرطی دهه­های 1970 و 1980 مطرح گردیده که در آن انگیزش به پیشرفت به عنوان پدیده­ای انعطاف­پذیر و قابل تغییر فرض شد. آن چه در این نظریه مطرح است به تفسیر و ادراکی برمی­گردد که افراد درباره­ی علت­های موفقیت و شکستشان دارند. به عبارت دیگر اصطلاح نسبت دادن یا اسناد به علت­هایی اشاره دارد که فرد برای رویدادها یا نتایج اعمالش، بویژه کسب موفقیت یا مواجهه با شکست برمی­گزیند (واينر، 1984به نقل از سیف، 1389). برخی از پژوهش­های صورت گرفته در این راستا بیانگر این مطلب هستند که نسبت­دادن یک تلاش یا فرآیند اعتباربخشی به یک موفقیت یا شکست از اين لحاظ اهميت دارند که يادگيرنده آن­ها را ناشی از توانایی و پشتکار خود بداند یا عاملی خارج از وجودش كه اين طرز تلقي خواه و ناخواه بر او و تلاش­هايش در آينده در جهت كسب موفقيت تأثیر خواهد گذاشت. از این لحاظ که او در آینده تلاش بیشتری را به طور فعالانه برای یادگیری نشان دهد یا خیر. چنان­چه یادگیرنده­ها موفقیت را به میزان تلاش خودشان نسبت دهند، آن­گاه منجر به افزایش انگیزش در تلاش برای موفقیت بیشتر می­گردد تا زمانی که آن­ها موفقیت را به یک عامل بیرونی نسبت دهند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 56صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0